JobannoncenRekruttering

Billeder giver jo­ban­non­cen liv – og flere ansøgere

Jobannoncer er mere troværdige med billeder. Sådan lød en af konklusionerne da en Jobindex-fokusgruppe kiggede nærmere på en række stillingsopslag.

Ifølge rekrutteringssiden Ere.net er visuelle budskaber lettere at forstå og fordøje end ord.

”De fleste mennesker læser kun omkring en tredjedel af teksten på en webside. Til gengæld viser forskning, at folk kan finde mening i et billede på en tiendedel af et sekund,” skriver Ere.net.

Det kan derfor være en god forretning at supplere virksomhedens webtekster med billeder, da det giver større chancer for, at budskabet hænger ved. Og det gælder i høj grad også for jobannoncer.

Ifølge Anne-Mette Vinter, der er leder af medieteamet hos Jobindex, er billeder og grafik altafgørende for at skabe identifikation og ramme målgruppen.

”Vi ved fra fokusgruppeundersøgelser, at jobsøgere anser annoncer med billeder for at være mere troværdige. Det er vigtigt for folk udefra at få et reelt billede ind i virksomheden, og det kan tekst alene ikke give,” siger hun.

Slips eller overalls

Som fotograf og ekspert i digital design og kommunikation – med stor erfaring i at matche billeder og tekst i jobannoncer – har hun nogle råd til, hvordan virksomheder bør forholde sig til deres visuelle profil i opslagene.

”Billeder og tekst skal være tænkt sammen i en helhed. Det er vigtigt for ansøgerne, at budskaberne passer sammen. Det vil sige, at personerne på billedet skal være nogle, man kan identificere sig med, og som repræsenterer det beskrevne job,” forklarer hun.

For Anne-Mette Vinter er et godt annoncebillede ikke alt for opsat. Det skal virke troværdigt og helst vise noget liv, glæde og interaktion mellem medarbejderne i virksomheden.

”Man skal dog passe på med at gøre det for festligt og udskejende. Men alt afhænger af målgruppen, og hvis du fx har et meget ungt miljø, kunne der være en pointe i at have lidt friskere motiver,” siger hun.

Ifølge Anne-Mette Vinter kan det fx være fint at vise medarbejdere med synlige tatoveringer, hvis jobbet er inden for en meget kreativ branche. Men det er tvivlsomt, at et billede af en sådan person ville kunne skabe identifikation i fx et advokatfirma.

Skab et univers

Hendes erfaring er, at det er svært at gøre alle tilfredse. Men medieteamlederen understreger, at der er tungtvejende grunde til at arbejde med virksomhedens visuelle profil.

”Helt grundlæggende ved vi fra undersøgelser, at mennesker bliver mest følelsesmæssigt påvirket af fotos, dernæst af tegninger eller grafiske illustrationer og tekst kommer på sidstepladsen,” fortæller hun.

I en optimal jobannonce mener hun, at virksomheden bør skabe et komplet univers med alle elementerne, så ansøgerne er klædt bedst muligt på til at søge stillingen.

”Fx kan ord eller sætninger i en anden farve eller størrelse være med til at understrege budskaber og nøgleord. Det er vigtigt for læseren, at det hele ikke har samme prioritering. Vælg hvor beskueren skal kigge, led øjet de rigtige steder hen, og hav gerne en video på siden, så ansøgerne kan møde medarbejderne, se lokalerne og få en mere levende dimension med,” slutter hun.