Rekruttering

Alle taler om for­an­drin­ger, men hvad sker der med HR?

”Vi i HR er dem, der faciliterer forandringer i vores organisationer. Vi er også dem, der beder kandidaterne om at være omstillingsparate og forandringsvillige – men vi er selv utrolig sløve til at ændre vores egne processer og systemer.” Ordene kommer fra Charlotte Bryldt Theisen, senior talent attraction manager hos B&O, som samtidig slår fast, at der er oplagte retninger at kigge i, som vil styrke forretningerne.

Rekruttering er en af de vigtigste opgaver, virksomheder står med. Derfor bør HR kigge indad og turde gå nye veje. Mange gange findes de største åbenbaringer i egen forretning, fortæller Charlotte Bryldt Theisen:

”Når man som forretning udvikler, investerer og forandrer, er én ting sikkert: Kunderne med Dankortet er med til at præge løsningen. Det er dem, der bliver udviklet til, og det er dem, der bliver lavet standarder for. Så når vi kan udvikle mobile, agile og digitale processer og systemer for kunderne, hvorfor gør vi det så ikke også for kandidaterne?”

Og det er et godt spørgsmål, for mulighederne er der. De venter bare på at blive udnyttet. Hos Bang & Olufsen er fremtidens fokusområder global og digital. Det er det for forretningen – og det skal det være for HR.

Stop med at modtage den klassiske ansøgning

Hvis man vil have fat i de mest kvalificerede kandidater, skal det være let at søge jobbet. Når man kræver en motiveret ansøgning fra de erfarne kandidater, hopper mange fra. Måske lige netop dem, man i virkeligheden ønskede dialog med. Så drop ansøgningen, lyder rådet:

”Der er ikke nogen kvalificerede folk, der allerede er i et rigtig godt job – og som vi gerne vil flytte – som er interesserede i at flytte sig, hvis de også skal bruge timer på at formulere en lang skrivelse om, hvorfor de synes, det kunne være fantastisk spændende at få lov til at hoppe til et nyt job,” siger Charlotte og fortsætter:

”Men vi kan nemmere komme i dialog med de dygtige, erfarne kandidater, hvis de bare skal trykke på en knap. Her er et CV nok for os, når det er erfarne folk, vi taler om. Det er vores processer, test og interview samt kompetencer hos lederne, der kvalificerer, om kandidaterne er dygtige nok – ikke en side eller halvanden ekstra med prosa.”

Imødekom nye konstellationer og vind kampen om kandidaterne

Det er ikke ualmindeligt for virksomheder at indrette sig efter, at medarbejderne gerne må blive i en årrække. Når man spørger – ’hvor ser du dig selv om 5 år?’ – skal svaret helst give tryghed ved en medarbejder, der er villig til at ’slå sig ned’ i virksomheden. Men er det nødvendigt at sigte så hårdt efter det? Nej, det behøver det slet ikke at være, mener Charlotte:

”Hos Bang & Olufsen kommer vi fremover oftere til at se, at vi har medarbejdere, der er hos os i 2-4 år. Og det bliver vel at mærke 2-4 gode år! For de kommer til at være hos os på lige præcis de projekter, som de er super skarpe og dybt interesserede i. De vil være glade for jobbet, og vi kommer til at være super glade for deres performance. Og siger så vi farvel og tak og ønsker dem held og lykke – og velkommen tilbage, når næste projekt kommer, som passer til dem. For arbejdet i virksomheder er ikke længere så repetitivt; men projektorienteret.”

Fremtiden byder på flere forskellige konstellationer for rekruttering, end vi ser i dag. Der vil være de kandidater, der har brug for en 4-dages arbejdsuge eller dem, der bare har brug for at løse rollen på forskellige tidspunkter og måder. Men er forandringsvilligheden der, vil det give pote for evnen til at tiltrække de rigtige.

Gør klar til omstilling – få hele organisationen med

Organisationerne skal fremover satse på bedre at kunne tilpasse sig individet og være i stand til at imødekomme ´hvor er du lige nu, hvad er det du har brug for lige nu – og hvad er det vi skal tilbyde af rammer omkring dig?’, når der rekrutteres.

Her er hele organisationen nødt til at være agil på samme tid. Men har man styr på dét, som virksomheden skal levere, så kan der sagtens være plads til forskellige konstellationer – også for medarbejdere i samme afdeling. Charlotte slår fast:

”Det kræver, at man har en HR-afdeling og en organisation, der kan indrette sig og være fleksible – på jobindhold, benefits, på kontrakter, på rewards og muligheder i det hele taget. Og hvis innovation er vejen frem, så er kassetænkning ikke nødvendigvis midlet. Så tag et alvorligt kig på helt nye muligheder, og vend det i organisationen.”

Læs også