Rekruttering

Bliv klogere på kan­di­da­ter­nes ideelle kar­ri­e­re­vej

Hvordan rammer du ind i, hvad kandidaterne egentlig vil – og hvordan du kan gøre dine jobannoncer til den vision, de leder efter?

Arbejdslivet er for langt de fleste meget mere end bare en lønseddel. For nogle handler det om at nå til tops som leder, for andre om at finde mening og udvikling, for de fleste skal det indeholde balance – og så er der dem, der drømmer om at bygge noget helt unikt. Men hvad betyder det for dig som arbejdsgiver? Hvordan matcher du dine jobopslag med kandidaternes drømme?

Hvad går kandidaterne og drømmer om?

Lad os se på lidt facts fra vores seneste undersøgelse om kandidaternes præferencer:

  • Næsten 1/3 drømmer om at blive leder i en god virksomhed
  • For 1/4 er det vigtigere at vokse inden for et felt, også hvis det betyder, at man skal skifte job
  • 23 % har ikke en plan endnu – de er åbne for at blive inspireret
  • 11,5 %  drømmer om at starte egen virksomhed

Kilde: Jobindsigt 2024

Der er altså forskellige drømme på spil, og måske kan du bruge oplysningerne i din tiltrækning og fastholdelse af medarbejdere.

Hvordan kan du bruge denne viden til at fange kandidaternes interesse?

Det handler om at matche drømme med muligheder – og naturligvis om aldrig at love mere end man kan holde. Her er nogle trin, du kan tage med i din annonceringsstrategi:

  • Fremhæv karriereprogrammer og udviklingsmuligheder: Mange kandidater ønsker at vokse inden for deres felt eller få en lederrolle. Så gør det tydeligt, hvordan jeres karriereprogrammer og udviklingsmuligheder kan hjælpe dem med at nå deres mål.
  • Brug storytelling for at inspirere: 23 % af kandidaterne har endnu ikke en klar plan. Brug storytelling i dine annoncer til at optegne en karriererejse hos jer, der kan inspirere og tiltrække dem, der søger efter retning og mening i arbejdslivet.
  • Tilbyd specialisering og fleksibilitet: Tal om mulighederne for at fordybe sig i jobbet og tilbyd fleksible karriereveje. Inviter kandidater til at tage kontrol over deres egen udvikling gennem mentorordninger, opkvalificering og arbejd med at skabe en innovativ virksomhedskultur, hvor der er plads til at få gode ideer.

Hver kandidat har en unik rejse foran sig

Skriv dig bag øret, at hvert et menneske er på en rejse, og at deres karrierevalg afgør, hvor den skal gå hen – spiller du dine kort rigtigt, så kan din virksomhed være guiden, der hjælper kandidaterne med at finde vej. Når du gør det, skaber du ikke bare en stærk tiltrækningskraft – du får loyale medarbejdere, der ved, at de kan vokse med jer.

Hvis du vil styrke dine jobannoncer, din rekruttering eller employer branding, så tag meget gerne fat i os, så tager vi gerne en snak om, hvad vi kan gøre for at hjælpe dig i den situation du står i. Vi kan også dykke ned i, hvad kandidater inden for lige præcis din branche drømmer om.

Læs også