Sådan får du det bedste frem i dine medarbejdere


Sådan får du det bedste frem i dine medarbejdere

Dine medarbejdere skal drive virksomheden frem, og derfor er det vigtigt, at du får det ypperste frem i dem.

Af Ulla Oppermann Blankholm, Blankholm Kommunikation

Justin Menkes, psykolog og magtfuld headhunter, udkom i oktober i år med en bog, hvor han havde dybdeinterviewet 60 af verdens mest succesfulde erhvervsledere, og til Ledelseidag.dk siger han i et interview, at ydmyghed er et centralt karaktertræk for de succesfulde topledere.

”Dermed afliver de helterollen, og det er umådelig vigtigt. Hvis du vil have dine medarbejdere til at yde det ypperste, skal du have dem til at tage ansvar. De skal forstå, at de tager ansvar, akkurat lige som du gør. At det at tage ansvar ikke er forbeholdt helte.”

Er det måden at få handlekraften til at smitte ud i virksomheden?
”Ja, vi ser, at de dygtigste ledere formår at få det bedste frem i deres medarbejdere, fordi de overlader dem stor frihed til at klare jobbet selv. De tror på medarbejderne, stoler på dem og render ikke og kontrollerer dem hele tiden,” siger Justin Menkes, der er konsulent hos headhunterfirmaet Spencer Stuart.

Han har specialiseret sig i at indkredse topchefer og har de seneste fem år været med til at ansætte en stribe af USA's mest magtfulde erhvervsledere.

Herhjemme har Merete Eldrup, administrerende direktør for TV2 og Alfred Josefsen, administrerende direktør i Irma for nyligt fortalt om, hvordan de får det bedste frem i deres medarbejdere – til Djøfbladet. Merete Eldrup nævner lige som Justin Menkes, at det er vigtigt, at medarbejderne får en stor grad af frihed.

”Tryghed og tillid er alfa og omega. Et arbejdsmiljø præget af mistillid og kontrolsystemer giver ikke gode betingelser for, at medarbejdere kan udfolde sig. Dermed ikke sagt, at der ikke skal være pres på, og forandringer skal kunne kaperes hele tiden. Men grundtonen skal være tillidsfuld og god, og sidst men ikke mindst, skal der være plads til at begå fejl. (…) Der skal også være plads til, at den enkelte medarbejder har plads til selv at agere og træffe beslutninger. Selvfølgelig er det i sidste ende chefen/direktionen, der bestemmer i de større sager. Men der skal også være plads og tillid til, at den enkelte medarbejder kan udfolde sig og træffe selvstændige beslutninger,” siger Merete Eldrup.

Vær nærværende og kommunikerende
Tom Bjerregaard er ledelseskonsulent i FOA og mener, at en leders succes kan måles på, hvor tilfredse medarbejdere er i deres job – og hvor godt, de udfører det.

”Den nye ledertype, der er nærværende og kommunikerende, er helt afgørende for medarbejdernes trivsel. Når de ved, hvor de har deres leder, bliver de trygge og kan udføre deres arbejde ordentligt. De bliver mere modige og tør være mere til stede,” skriver han på sin hjemmeside.

Alfred Josefsen, administrerende direktør for Irma, siger til Djøfbladet, at han mener, det er vigtigt for en medarbejder, at han eller hun arbejder med noget, som er meningsfyldt.

”At arbejde med noget, som betyder noget, og hvor indsatsen er direkte sammenhængende med resultatet. At arbejde med noget meningsfuldt medfører, at man i højere grad kan gøre en forskel og sætte sit spor. (…) Konklusion: Medarbejderen skal opleve arbejdet eller opgaven som meningsfuld og vigtig. Rammerne for løsningen skal være åben med mange frihedsgrader, og lederen skal vise tillid til, at medarbejderen er verdens bedste til at løse opgaven.”

Den amerikanske psykolog Justin Menkes påviser i sin bog, at de mest succesfulde CEOs på tre afgørende punkter afviger fra andre mere middelmådige ledere. Han mener ifølge Ledelseidag.dk, at en særlig psykologisk konstellation er grunden til deres succes:

  1. De mestrer en særlig form for realistisk optimisme
  2. De gør alt, hvad de kan for at tjene formålet
  3. De er ekstremt dygtige til at finde orden i kaos

”Jeg mener, at de her ledere er præget af stor optimisme. Ja, faktisk overraskede det mig, hvor ekstremt positive de fleste af dem var. De har simpelthen en tyrkertro på, at de kan få det bedste frem i deres medarbejdere, og at de sammen kan optimere virksomhedens potentiale,” siger Justin Menkes.

Publiceret 2012-01-16


Seneste artikler

Mand der evaluerer
Ignorér ikke services, hvor medarbejdere kan vurdere arbejdspladsen
Services, hvor medarbejder kan evaluere deres arbejdsplads, er på vej frem i Danmark. Og danske virksomheder skal ikke ignorere eller sidde dem overhøring, for det handler om forventningsafstemning, mener ekspert.
Indrykket 1. januar på Virksomheder
8 tips: Sådan skriver du jobannoncen til Generation Y
Inden for en overskuelig fremtid kommer du til at skulle ansætte en yngre, en nyuddannet, en elev – en generation Y’er, altså en person, der er født efter 1990. Måden, de går til jobannoncen på, er betydeligt anderledes end ældre generationer. Læs disse 8 tips til jobannoncen, så du kan tiltrække de bedste af de unge.
Indrykket 1. januar på Virksomheder
Persondataforordningen
Klar besked om Persondataforordningen
Mange af vores kunder har helt specifikke spørgsmål om den nye Persondataforordning – det er samme forordning, der officielt lyder navnet Databeskyttelsesforordningen. Vi har lavet en Q∓A, som vil besvare en række af de spørgsmål, vi har mødt i snakken med jer.
Indrykket 1. december 2017 på Virksomheder
Brug af mobil og tablet i jobsøgning
Midt i en mobiltid

Tablet’en og især mobiltelefonen tager stormskridt i jobsøgningen og har på kun 3 år overhalet computeren som de foretrukne platforme at søge job fra. Så hvis du vil fange kandidaternes opmærksomhed for at få dem til at skifte job, er du nødt til at optimere din jobannonce til de mobile enheder og det digitale medie.

Indrykket 1. november 2017 på Virksomheder

Tænk i nye baner, når elevpladsen skal besættes

Hos Jobindex gennemførte vi i starten af 2017 en undersøgelse med 257 elevaspiranter fra Niels Brock, hvor vi fulgte op med fokusgruppearbejde.
Indrykket 20. oktober 2017 på Virksomheder
Annonce:
Cookies på Jobindex

Vi bruger cookies til trafikmåling og til optimering af hjemmesidens indhold. Der gemmes cookies fra Jobindex og fra vores samarbejdspartnere. Ved at klikke videre på hjemmesiden accepterer du vores brug af cookies. Læs mere om vores cookies.