Employer brandingRekruttering

Kend din målgruppe: Sådan til­træk­ker du backend-udviklere

Der findes en udbredt misforståelse blandt ansættende ledere. Mange tror, at jobannoncen er en bestillingsseddel til den perfekte medarbejder. Og det ville da også være lækkert, hvis man bare kunne lave en ordre og modtage talent med posten.

Sådan er virkeligheden bare ikke. Og slet ikke, hvis du skal tiltrække nogle af de sværest tilgængelige kandidater overhovedet – som fx backend-udviklere.

”Backend-udviklerne er aldrig færdige med at udvikle sig. Derfor er det vigtigt for dem at vide, at de har et stærkt fagligt bagland”

Det hele står og falder ofte med annoncen. Det er her, du skal fange deres opmærksomhed med alt det gode, du har at tilbyde dem. Og hvad kunne det så være? For at finde svaret har jeg allieret mig med min gode kollega Jens Frederik Wang, som har 5 års erfaring med at rekruttere de ombejlede IT-profiler.

Jeg spørger. Jens svarer.

Hvad er det vigtigste for backend-udviklere, når de søger nyt job?

De søger primært 3 ting. Det første er udviklingsmuligheder. Backend-udviklerne er aldrig færdige med at udvikle sig. Derfor er det vigtigt for dem at vide, at de har et stærkt fagligt bagland. Så fortæl, hvem de arbejder sammen med. En god leder og dygtige kolleger, som man deler sin viden med, er den bedste måde at blive klogere på.

Det andet er, at de vil arbejde med den nyeste teknologi. Mange bruger i forvejen deres fritid på at dygtiggøre sig inden for de nye teknologier. Derfor vil de også arbejde med det nyeste nye på jobbet.

Herudover vil de vide, hvilken forskel de gør: Hvor komplekse er projekterne? Hvilke produkter arbejder de med? Hvad er det, de skaber?

”Typisk har udviklerne ikke udpræget lyst til at tale med kunder. Så fortæl dem, hvem der tager sig af den direkte kundekontakt”

Hvilke typiske spørgsmål får du i rekrutteringsprocessen, som man kan svare på allerede i annoncen?

Mange kandidater spørger til, om der er kundekontakt, og hvem de skal arbejde sammen med uden for deres team. Typisk har udviklerne ikke udpræget lyst til at tale med kunder – de vil bare sidde og programmere. Så fortæl dem, hvem der tager sig af den direkte kundekontakt.

Et andet spørgsmål, jeg tit får fra kandidater, er om stacken. Nogen glemmer helt at nævne den i annoncen. Andre lister hele stacken og får dermed stillet urealistisk høje krav.

Det kan være fristende at nævne alle de programmer og sprog, I bruger, men fokuser hellere på den del, jeres nye kollega skal arbejde med. Skriv eksempelvis: ”Du kan JavaScript. På sigt kommer du også til at arbejde med React og Angular, og hvis du ikke kender det, kan du lære det.” Det er bedre end at kræve alle sprog og så aldrig høre fra en god kandidat.

Hvad bør man undgå i jobannoncen, når man vil tiltrække de bedste backend-udviklere?

Hold det kort. I stedet for at bruge pladsen på at fortælle en masse tørre facts om virksomheden, så fortæl om det spændende i jobbet: udviklingsmulighederne og de konkrete opgaver.

“Hold det kort”

Og hold igen med kravene. Jobannoncen skal tiltrække kandidater – ikke skræmme dem væk. Det kan være bedre at tage en kandidat ind, der kan det vigtigste, end at vente på en kandidat, der kan det hele. I den tid, der går med at vente på den helt rigtige kandidat, kan B-kandidaten have udviklet sig meget.

Hvad skal du så gøre i annoncen?

Så hvad var det egentlig, Jens sagde? Og hvordan koger du det ned, så annoncen holdes kort?

  • Overvej, hvad der er essentielt i stillingen, og fortæl om det – gem den store fortælling om virksomheden til jeres hjemmeside.
  • Fortæl om de teknologier, man kommer til at arbejde med – undlad at nævne resten af stacken.
  • Fortæl, hvilke projekter kandidaten kommer til at arbejde med, og hvilken forskel de gør.
  • Fortæl, hvem der bliver deres direkte samarbejdspartnere – jo færre, jo bedre.

Med disse råd i baglommen er du godt klædt på til at skrive annoncer, der får backend-udviklerne op af stolen. Og hen til tasterne for at søge dit job.

Og har du brug for flere tips og tricks, kan du læse mere på bureauets blog her.

bureauet bag bloggen

Hos bureauet i Jobindex arbejder vi i krydsfeltet mellem employer branding, rekruttering og kommunikation.

Vi består af tekstforfattere, digitale designere, fotografer og projektledere, der rådgiver, underviser og laver content for Danmarks største og mindste virksomheder.

Om bloggen

På bureauets blog får du tips og tricks til, hvordan du fanger de rette kandidater og profilerer din virksomhed gennem velskrevne tekster og visuelle værktøjer.

Læs også