Employer branding

En ny­be­gyn­ders guide til employer branding

Arbejdsmarkedet går op og ned. Den ene dag er der masser af ansøgninger, den næste dag er indbakken tom. Men én ting er sikkert: Der er altid behov for kvalificeret arbejdskraft.

Af den grund er et af de mest presserende spørgsmål blandt arbejdsgivere også: ”Hvordan får vi de bedste kandidater til at søge hos os (og hvordan holder vi fast på dem)?” Svaret er employer branding.

Du er arbejdsgiver – og du vil have de bedste medarbejdere til din virksomhed. Problemet er bare, at det vil dine konkurrenter også.

Men hvis man nu ikke er helt med på alle de moderne forretningsbegreber, så fristes man måske til at følge op med at spørge:

Hvad er employer branding?

Dét spørgsmål skal vi nok give dig svar på, men først et lille tankeeksperiment. Forestil dig, at du er bilfabrikant. En dygtig én. Så dygtig endda, at du har lavet den bedste bil. Nogensinde. Men hvis du har lavet den bedste bil nogensinde, hvorfor så overhovedet bekymre dig om at markedsføre den? Det er vitterligt den bedste bil nogensinde, hvorfor i alverden skulle forbrugerne nogensinde vælge én af dine konkurrenters?

Vi ved det godt. For svaret er jo indlysende. Det er fuldkommen ligegyldigt, om din bil er den bedste nogensinde, for hvis ikke de potentielle bilejere kender til den, så kommer de ikke til at købe den. Det kan godt være, at din bil kører længst på literen, har topklasse sikkerhed, den højeste kørekomfort og det lækreste interiør. Din konkurrent har noget endnu vigtigere – et brand.

Det er vigtigt at have et godt produkt; men det er endnu vigtigere, at folk ved, at du har et godt produkt.

Der er nemlig rift om kunderne. Der er mange, der gerne vil sælge, og der er et begrænset marked at sælge til. Hvis du skal have markedsandel, lyder logikken, så skal du være top-of-mind hos forbrugerne – det er Branding 101. Sagt med andre ord: Det er vigtigt at have et godt produkt; men det er endnu vigtigere, at folk ved, at du har et godt produkt. Så langt, så godt.

Okay, employer branding. Den konkrete beskrivelse kommer her

”Det, I beskriver foroven, er jo ’almindelig’ branding,” tænker du måske nu. ”Hvor kommer ’employer’ ind i billedet?”. Jo, forstår du, så stor rift som der er om de potentielle bilejere, lige så stor rift er der om de gode kandidater. For du er arbejdsgiver – og du vil naturligvis have de bedste medarbejdere til din virksomhed. Problemet er bare, at det vil dine konkurrenter også.

Der er mange måder at lokke folk til på: ordentlig løn, god work/life balance, muligheder for at udvikle sig både personligt og professionelt, lækre omgivelser, plads til diversitet, et vigtigt purpose og meget andet. Summen af disse goder, altså alt dét, din virksomhed kan tilbyde kandidaterne, kaldes for din Employee Value Proposition, eller EVP.

Men med din formidable EVP i hånden, så bør det vel vælte ind ad døren med kvalificerede kandidater, right? Hmm, ikke nødvendigvis. For præcis som at bilejerne ikke ved, at du sælger den bedste bil nogensinde, så ved kandidaterne heller ikke, at din arbejdsplads er den bedste for dem.

Employer branding kan derfor forstås som en strategisk profilering af din EVP; af alle de goder, din virksomhed kan tilbyde kandidaterne – eller sagt på en anden måde, her af Konsulenthuset Ballisager, der citerer Simon Barrow og Tim Ambler fra London Business School:

“[The Employer Brand can be defined as] ‘The package of functional, economic and psychological benefits provided by employment, and identified with the employing company’.” (Ambler & Barrow, 1996, s. 187)

For at opsummere, så er dit employer brand summen af både den EVP, din virksomhed tilbyder nuværende medarbejdere og interesserede kandidater samt eksterne faktorer som for eksempel din virksomheds omdømme og omtale. Employer branding er derimod det strategiske arbejde med at gøre din EVP og dit omdømme så attraktivt som muligt, samt at udbrede kendskabet til dit brand, så kandidaterne drages til netop din virksomhed og ikke dine konkurrenters.

Yes, det var en masse viden, men hvad kan jeg helt reelt bruge det til?

Okay, så vi kaldte det godt nok en guide foroven, og på nuværende tidspunkt tænker du sikkert: ”jamen, hvor er alle opfordringerne, værktøjerne, tips og tricks egentlig henne?” Klart, helt fair spørgsmål. Indtil videre er det vel egentlig mere en form for introduktion end en reel guide. Men der skal selvfølgelig nok komme en guide. Sådan en rigtig én, med smarte tips og tricks og hele molevitten.

'Hvordan får vi de bedste kandidater til at søge hos os (og hvordan holder vi fast på dem)?' Svaret er employer branding.

Nu har du i hvert fald en idé om, hvad employer branding går ud på. Det er et godt sted at starte, men vi skal naturligvis et spadestik eller ti dybere, før du rigtig kan bruge det til noget. Og det skal vi nok komme. Over de næste par måneder vil vi her på bloggen dykke ned i en lang række emner inden for employer branding. Vi vil både uddybe forskellige kerneemner såsom diversitet og purpose, samt udpensle nogle af de metoder og værktøjer, man helt lavpraktisk kan bruge til at brande sig som employer, både med henblik på rekruttering og retention.

Så sørg for at holde øje med os her på siden, i vores nyhedsbrev og på LinkedIn, så du kan være sikker på at få fingrene i al den brugbare viden, før dine konkurrenter gør det!


Vil du vide mere?

Så hold øje med os her på siden, på LinkedIn eller tilmeld dig vores nyhedsbrev.

Læs også