Employer branding
8 tips til en over­be­vi­sen­de kar­ri­e­resi­de

Stopper kandidatens rejse ved en massiv mur af stivnede Colgate-smil godt fedtet ind i vage værdisæt – ja, så får du ikke de rette talenter med på bussen. Og det er skidt for dit employer brand. Og din virksomheds fremtid.

Hvad er en karriereside?

Karrieresiden er det sted, hvor du kan brande din virksomhed som et attraktivt sted at arbejde og gøre karriere. Det er din mulighed for at fortælle kandidaterne, hvorfor de skal vælge lige netop jeres arbejdsplads og – for guds skyld – ikke søge over til konkurrenten.

Karrieresiden fungerer derfor som jobannoncens forlængede arm, hvor du kan uddybe alle de ting, du ikke kan få plads til i jobannoncen. Vores data viser, at 80 % af ansøgere besøger karrieresider, inden de søger et job. Og undersøgelser fra LinkedIn viser, at kandidaterne især vil vide noget om din virksomheds kultur, værdier og karrieremuligheder, inden de søger et job.

Så hvad skal en lækker karriereside skal indeholde? Det har vi 8 bud på. De kommer her.

#1 Lidt om jer som virksomhed

Fortæl om, hvem I er, hvad I laver, og hvorfor I er sat i verden. Men hold det kort. Ingen magter at læse en roman om jeres virksomhed. I risikerer nemlig, at læseren mister interessen og klikker videre. Find i stedet frem til hovedpointen og skriv max 3-4 linjer. Short and sweet. Det virker.

#2 Billeder og videoer – brug visuelle virkemidler

For at brande jer selv bedst muligt bør I bruge billeder og videoer. På den måde kan I let vise, hvem I er som arbejdsplads. Kandidaterne er nemlig vanvittigt nysgerrige efter at få et smugkig bag facaden, så de kan forestille sig en hverdag hos jer. Og her spiller visuelle virkemidler en vigtig rolle.

For det højner troværdigheden at vise billeder og videoer af de kommende kolleger, hvis de ser ud til at have det godt og trives. Vi tænker nemlig helt automatisk: Hvis andre er glade for at være her, så er der stor sandsynlighed for, at det også er noget for mig.

#3 Kultur og værdier – gør det levende

Og nu kommer den svære del. Er du klar? For det er den del, som spænder ben for de fleste virksomheder. Afsnittet, der beskriver jeres kultur og værdier. Formuleret rigtigt kan det tiltrække de rigtige kandidater, som passer ind hos jer. Formuleret forkert kan det skræmme dem væk eller efterlade dem med en tam følelse af ligegyldighed.

”Kom med konkrete, levende eksempler fra lige netop jeres hverdag”

Lad os klargøre det med et eksempel. Forestil dig et øjeblik, at du er den jobsøgende. Det er tirsdag eftermiddag, og du har klikket ind på virksomheden IT forevers karriereside (indrømmet, det er et opfundet firma, men eksemplet uhyre realistisk). Du har fundet et sk**espændende job, og nu tripper du for at se, om virksomheden er noget for dig. Med kaffen i højre hånd og bassen i venstre skal du, fuld af forventning, til at læse om deres kultur og værdier. Du bliver mødt af det her:

”Vi har 5 værdier, som vi efterlever i hverdagen. Det er ansvarlighed, hjælpsomhed, respekt, innovation og professionalitet.”

Okay, helt ærligt: Hvordan har du det nu?

Sidder du også med en underlig tom følelse? At det alt sammen lyder meget godt på overfladen, men at du ikke forstår, hvad det betyder for dig?

Det kan jeg godt forstå, for den her sætning siger absolut ingenting. Beskriv i stedet, hvordan I udlever værdierne i hverdagen. Kommer hjælpsomheden til udtryk ved, at den første, der møder ind, sætter frisk kaffe over? Eller kan man altid banke på og spørge sin kollega til råds? Og kommer professionalitet til udtryk ved, at I går i slips og hvide skjorter? Eller ved høj faglig dygtighed, fordi I har nogle af Danmarks førende specialister inden for eksempelvis IT?

Kom med konkrete, levende eksempler fra lige netop jeres hverdag. Det er den, kandidaterne vil høre om.

#4 Det sociale – tag os med bag facaden

I forlængelse af kulturafsnittet bør du også fortælle om jeres sociale miljø. Nogle kalder det de bløde sider af jeres arbejdsplads, og de viser, hvordan I har det sammen som kolleger. Lad os give et eksempel fra vores egen hverdag.

Hos bureauet i Jobindex kan vi fx godt lide at tage en fredagsøl, når ugen går på hæld, og vi sludrer om alt fra serier og nuttede hunde til politik og 2. verdenskrig over frokosten. Og så er vi et ret diverst team, hvor du både finder hele to temmelig seje DJ's, en håndfuld strikke-entusiaster, en trompetist, hardcore Instagram-eksperter og et par stykker med hjemmebryggerier.

På vores sidste teamdag startede vi med at snakke strategi og endte med at spille ishockey, køre i partybus og spise en god middag. Og både den tidligere landsholdsspiller og Bambierne havde en god dag. Vi behøver nemlig ikke være ens for at have det sjovt sammen.

Hvordan er det hos jer?

#5 Karriere- og udviklingsmuligheder

De fleste kandidater vil gerne høre lidt om, hvordan fremtiden ser ud for dem mht. udvikling og karriere. Er der mulighed for at vokse i stillingen og rykke rundt internt efter noget tid? Understøtter I deres udvikling med kurser? Eller noget helt tredje?

Nævn så mange konkrete muligheder som muligt. Det viser kandidaterne, at I går op i deres personlige og faglige udvikling. Og at de kan blive hos jer mange år fremover.

#6 Onboarding af nye medarbejdere

Den første tid i et nyt job kan godt være hård. Man skal tilpasse sig en anden hverdag med nye kolleger, opgaver og chefer. Derfor virker det betryggende at vide, at virksomheden tager godt imod én, når man starter.

Så fortæl lidt om onboardingen. Får man en mentor? Kommer man rundt i de forskellige afdelinger for at møde alle? Er der kurser? Gør hvad du kan for at få kandidaterne til at føle sig velkomne.

#7 Brug citater fra medarbejderne

Det er en rigtig god idé at inddrage citater fra jeres medarbejdere. Det er med til at skabe troværdighed og underbygger jeres social proof.

Kort fortalt handler social proof om at føre bevis for, at mange mennesker gør noget bestemt. For når mange mennesker gør det samme, må de have ret. Det er altså en flokmentalitet tilbage fra urmennesket, hvor vi lærte at kopiere de andres adfærd for at undgå farer.

Derfor er citater fra éns kommende kolleger en uhyre god ide. For hvis andre siger, at de er glade for at arbejde hos jer, så er man mere tilbøjelig til at tænke: Det er nok også noget for mig – jeg søger jobbet.

Se et eksempel på brugen af medarbejdercitater her.

#8 Link mellem karriereside og jobannonce

Husk at linke mellem jeres jobannonce og karrieresiden. For det er vigtigt, at de afspejler hinanden som ét og samme univers. Sidder man og læser i jobannoncen, skal man let kunne opsøge information på karrieresiden, fx om jeres kultur. Og omvendt skal man let kunne finde jeres ledige jobs, hvis man sidder på jeres karrieresite og er interesseret i at sende jer en ansøgning.

”Husk at dit indhold altid skal tilpasses til din virksomhed og målgruppe”

Og vi ved, at folk de klikker, når der er noget at klikke på. Så gør det nemt for dem at finde det, som er interessant for dem.

Til slut: Husk din målgruppe

Sidst, men ikke mindst: Husk at dit indhold altid skal tilpasses til din virksomhed og målgruppe. Derfor kan det være, du skal plukke i de afsnit, vi har oplistet her. Hvad der er relevant for en IT-udvikler, er det ikke nødvendigvis for en sælger. Og det er muligt, at en nyuddannet 25-årig er mere interesseret i onboarding end en erfaren rotte på 45.

Brug for hjælp?

Så hiv fat i én af vores employer branding-eksperter lige her: bureauetsblog@jobindex.dk. Så kan vi sammen se på mulighederne for at lave dig en flot karriereside. Eksempelvis lige som denne, som vi har lavet for Kemp & Lauritzen.

Du kan også lære mere i:

  • Daniel Kahnemann: Thinking, Fast and Slow
  • Morten Münster: Jytte fra Marketing er desværre gået for i dag

bureauet bag bloggen

Hos bureauet i Jobindex arbejder vi i krydsfeltet mellem employer branding, rekruttering og kommunikation.

Vi består af tekstforfattere, digitale designere, fotografer og projektledere, der rådgiver, underviser og laver content for Danmarks største og mindste virksomheder.

Om bloggen

På bureauets blog får du tips og tricks til, hvordan du fanger de rette kandidater og profilerer din virksomhed gennem velskrevne tekster og visuelle værktøjer.