Employer Branding

Virk­som­heds­pro­fi­ler giver jobsøgere et hurtigt overblik

På Jobindex’ virksomhedsprofiler kan brugerne danne sig et hurtigt indtryk af den enkelte virksomhed og samtidig se, hvordan de selv – med deres baggrund og erfaring – kunne passe ind i organisationen.

På virksomhedsprofilen kan firmaer tale direkte til potentielle kandidater. Profilen består af en søgbar side, der præsenterer virksomheden som arbejdsplads, og den kan blandt andet indeholde billeder, video og statistik om de typer stillinger, virksomheden tilbyder.

Formatet har blandt andet været brugt af Ditte, der er freelancegrafiker, og som løbende holder øje med, hvilke større virksomheder, der kunne være interessante for hende at følge.

”Jeg vil gerne vide, hvilke firmaer der har jobs inden for kommunikation og grafisk arbejde, og profilerne kan ofte give mig et hurtigt overblik og en ide om, hvem der måske har in-house bureauer eller grafikere ansat,” siger hun.

Ditte forklarer, at det især er statistiksiden på profilerne, der hjælper hende med at få brugbar information. Her kan hun blandt andet se, inden for hvilke fagområder virksomheden tidligere har haft ledige stillinger, samt hvilke jobannoncer de har online netop nu. Samtidig kan hun via Jobindex’ arkiv se gamle jobannoncer fra det enkelte firma, og dermed hurtigt undersøge, om der deriblandt er stillinger, hun matcher.

Følg virksomheden

En ny undersøgelse viser desuden, at mange jobsøgere synes, at virksomhedsprofiler er en god ide, men at ikke alle får brugt det aktivt som redskab. Ditte mener dog, at der kan være rigtig gode grunde til at komme i gang med det.

”Den store forskel er overskueligheden og det hurtige overblik. Jeg har brugt mange timer på at surfe rundt på virksomhedernes egne hjemmesider for at finde informationer om, hvordan det er at arbejde der, hvilke stillinger de har, og hvilke kandidater de leder efter. Og hvis de endelig har informationerne, kræver det ofte et større detektivarbejde og mange kliks rundt på siderne,” siger hun.

Jobindex tilbyder desuden, at man kan følge virksomheder og dermed få relevante nyheder og informationer direkte fra organisationen. Det foregår med et klik på en J-knap, hvorefter de jobsøgende samtidig giver virksomheden adgang til deres personlige CV-oplysninger, og dermed rykker tættere på deres mulige fremtidige arbejdsplads.

Formålet med både virksomhedsprofiler og følger-funktionen er netop at hjælpe jobsøgere og kandidater til at nærme sig hinanden og etablere et rum, hvor de kan mødes med fokus på virksomheden som arbejdsplads og ikke på alt det andet, der fylder på firmaernes egne hjemmesider. Læs mere her.