Employer branding
Virk­som­he­der­ne skal huske, hvordan man til­træk­ker me­d­ar­bej­de­re

Debatten om manglen på arbejdskraft er atter i gang, og selvom det er blevet sværere at rekruttere, er det ikke umuligt.

Der er stigende efterspørgsel på arbejdskraft. Allerede i marts måned meldte vi om en kraftig stigning i antallet af jobannoncer, så vi nu ligger over niveauet før coronakrisen. Udslaget er en kraftig stigning på 35.000 personer i beskæftigelsen i maj måned, og et stort antal virksomheder melder nu om mangel på arbejdskraft og udfordringer med at rekruttere medarbejdere.

Jobmarkedet er gået fra lavkonjunktur til højkonjunktur på bare 6 måneder, og det er gået så hurtigt, at det først nu er ved at gå op for de fleste. Vi kunne citere stribevis af statistikker, men et enkelt eksempel fra en af vores egne rekrutteringer illustrerer det næsten bedre:

I februar måned annoncerede vi efter en rekrutteringskonsulent til vores rekrutteringsafdeling i Jobindex og fik 120 ansøgere. I maj/juni 2021 søgte vi yderligere og slog den samme annonce op igen – her fik vi 30 ansøgere. Så meget har jobmarkedet ændret sig på bare 4 måneder.

Det er blevet sværere at rekruttere, men det er ikke umuligt. Husk på, at jobmarkedet er et marked, og man skal have noget at tilbyde. Hvis en virksomhedsejer stillede sig op i TV og fortalte, at de ikke kunne skaffe kunder og forlangte, at regeringen greb ind, ville de blive grint ud af studiet. Man skal naturligvis have et attraktivt tilbud til kunderne, og det samme gælder til medarbejderne.

Mange har glemt, hvordan de tiltrækker og rekrutterer

Antallet af jobannoncer ligger nu på samme niveau som i 2006. Men mange arbejdsgivere har glemt, hvordan de rekrutterede medarbejdere i 2006/07. Det gælder kort fortalt om følgende:

  1. Fortæl den gode historie. Hvis man ikke kan forklare, hvorfor folk skal søge jobbet, så får man ikke nogen ansøgere.
  2. Vær fleksibel. Måske skal man ansætte en medarbejder, der opfylder halvdelen af kravene og hurtigt kan lære resten.
  3. Giv lidt mere i løn. Måske skal man give lidt mere i løn, end man oprindeligt havde tænkt sig for at tiltrække den rigtige.

Vi har siden finanskrisen fortalt de jobsøgende, at de skal sælge sig selv, være fleksible og ikke kræve for meget i løn. Nu er det arbejdsgivernes tur til at finde de gamle dyder frem – og huske hvordan det nu var, man gjorde. Det er blevet sværere, men det er langt fra umuligt. Der er faktisk rekordmange, der skifter job i øjeblikket.

Den gode nyhed er, at vores medarbejderevalueringer blandt 140.000 danske lønmodtagere viser, at de danske arbejdspladser er rigtig gode. Medarbejderne er rigtig glade for at gå på arbejde. Så langt de fleste danske arbejdspladser har en god historie at fortælle. De skal bare blive bedre til at fortælle historien.

De fleste danske virksomheder bruger mange penge på at markedsføre deres produkter, men næsten ingen penge på at markedsføre virksomheden som arbejdsplads. Men dem som vinder er som regel dem, som er i stand til at tiltrække de bedste medarbejdere. Det ved vi godt, når vi ser EM i fodbold eller OL i håndbold, og det gælder også i erhvervslivet.