Employer brandingJobannoncenRekruttering

Skriv målrettet i jo­ban­non­cen, eller mist drøm­me­kan­di­da­ten

Hvis du vil fange drømmemedarbejderen med jobannoncen, skal du segmentere kommunikationen og tage ansøgerens perspektiv i betragtning, viser en ny undersøgelse fra Jobindex.

Hvis du vil kommunikere til en bestemt målgruppe blandt potentielle ansøgere, skal du være knivskarp i din kommunikation. For der er forskel på, hvordan fx mænd, kvinder, unge og ældre læser en jobannonce. Og der er også forskel på, hvad de gerne vil vide om din virksomhed. Det viser en ny undersøgelse baseret på 5.539 interviews om den gode jobannonce foretaget af Jobindex i marts 2016, og her får du de største forskelle mellem målgrupperne.

Martin Ellermann er senior tekstforfatter hos Jobindex. Han arbejder med kommunikation i blandt andet jobannoncer og mener, undersøgelsen tydeliggør, hvor afgørende det er at kende sin målgruppe. ”Du bliver nødt til at vide, hvordan forskellige grupper læser din tekst. Du får for eksempel ikke flere unge eller kvindelige ansøgere, medmindre du både i form og indhold appellerer direkte til dem,” siger han.

Levende og nærværende sprog, især til unge kvinder

Blandt de højtuddannede 18-29-årige vil især kvinderne have levende og nærværende sprog.

Er det vigtigt for dig at jobannoncen er levende og nærværende?

Meget vigtigt
Kvinder 55 %
Mænd 41 %

Konkret og floskelfrit især til mændene

Omvendt er især mænd træt af floskler som ”uformel omgangstone”, eller ”du er udadvendt, fleksibel og selvstændig” i jobannoncen.

Er det vigtigt for dig at jobannoncen er konkret og uden floskler?

Meget vigtigt
Kvinder 64 %
Mænd 77 %

Husk arbejdstiderne til kvinderne

Kvinder er generelt mere interesseret i at vide noget om arbejdstiderne. Så hvis I har flekstid eller fokus på work-life-balance på din arbejdsplads og gerne vil tiltrække en kvinde, så er det en god idé at skrive noget om det allerede i jobannoncen.

Er det vigtigt for dig at jobannoncen indeholder indformation omkring arbejdstider?

Meget vigtigt
Kvinder 77 %
Mænd 61 %

Ukendte virksomheder skal kæmpe mere

De 18-29-årige går mere op i virksomhedens navn, sandsynligvis fordi de skal i gang med deres første ansættelse. For tallet falder, når kandidaten er fyldt 30 år og blevet mere erfaren på jobmarkedet. Så vil du fange de yngre profiler, må du italesætte virksomhedens brand, mission, miljø m.m., så du dermed hjælper ansøgere til ikke kun at fokusere på navnet.

Er virksomhedens navn/brand en vigtig faktor?

18-29 år 49 %
30-39 år 39 %
40-49 år 36 %
50-59 år 31 %

Læs også