JobglædeKarriere

Sådan skaber du ar­bejds­glæ­de

Du er herre over din egen arbejdsglæde. Udefrakommende faktorer kan selvfølgelig spille ind, men hvis din arbejdsglæde grundlæggende skal være anderledes, skal initiativet og drivkraften komme fra dig. Få gode råd til, hvordan du opnår arbejdsglæde.

Du tilbringer formentlig mere tid på dit arbejde, end du sammenlagt gør med familie, venner og fritidsaktiviteter hver dag, og derfor er det uhyre vigtigt, at du ikke må slæbe dig hen til kontoret for blot at få dagen overstået.

Arlette Bentzen, Arbejdsglæde Nu

”Om vi har glæde på jobbet eller ej, påvirker hele vores dag – også den del af den, der foregår sammen med for eksempel familien. Det påvirker vores humør og hele vores livsglæde,” siger Arlette Bentzen fra virksomheden Arbejdsglæde Nu.

Ifølge Arbejdsglæde Nu viser undersøgelser, at virksomheder med glade ansatte klarer sig bedre på bundlinjen, og ifølge Arlette Bentzen skyldes det, at når vi er gladere, bliver vi blandt andet mere motiverede, engagerede, produktive, servicemindede og mere team-orienterede. Og så viser lykkeforskning, at et godt arbejde er den tredje vigtigste faktor for at være lykkelig, så arbejdsglæde er også vigtig for den enkelte medarbejder.

LÆS OGSÅ: Fortjener du mere jobglæde? Så kig her

”Det er alfa og omega for os. Når vi er engagerede i vores arbejde, bliver vi dygtigere og får anerkendelse – det motiverer os til at skabe flere resultater og gør os endnu gladere for jobbet. Det vigtigste i forhold til at skabe arbejdsglæde er, at man selv tager ansvar for det: Man skal selv skabe den,” siger Arlette Bentzen.

Når det er slået fast, så mener hun, at arbejdsglæde hovedsageligt handler om to ting: at skabe resultater og have gode relationer.

”Man skal skabe resultater, der er meningsfulde for en selv – det er utroligt vigtigt – og så skal man sørge for at have gode relationer, og det gælder både i forhold til sine kollegaer, til samarbejdspartnere, kunder og borgere,” siger Arlette Bentzen og uddyber, at det rent faktisk kan opveje, at man i en periode ikke har så inspirerende opgaver.

Er man god til hele tiden at fokusere på begge dele, så har man ifølge Arlette Bentzen et godt arbejde og dermed en rigtig god arbejdsglæde. Men hvad gør man så, hvis man ikke står i den situation – hvis man ikke smiler ved tanken om at trække i døren ind til arbejdet?

Sig det højt

Hvis du sidder med nogle arbejdsopgaver, der ikke giver mening og dermed dræber din arbejdsglæde, så skal du undersøge, hvad der får arbejdsglæden til at blomstre op – og ofte kan der ifølge Arlette Bentzen rent faktisk gøres noget med ganske få ændringer.

”Meget af det handler om, at vi fortæller det til vores nærmeste leder – for som sagt; det er vores eget ansvar, og det er ikke raketvidenskab,” understreger hun.

Hun oplever, at man især under finanskrisen har set stort på relationerne på arbejdspladsen og har droppet sludderen ved kaffemaskinen med undskyldningen om, at det er der ikke tid til.

”Det er så vigtigt med de her pauser. Vi kan alligevel ikke sidde effektivt koncentreret hele dagen, og i pauserne får vi energi ved at snakke lidt, og det er også et element i arbejdsglæden, man selv kan gøre noget ved. Det er helt nede i, at man skal huske at sige ”Godmorgen”, når man møder – som nogen har glemt.”

Står man som leder, gælder det samme princip om, at man selv skal tage ansvar, og så mener Arlette Bentzen, at man i høj grad skal være den, der går foran.

”Desuden skal lederen ansætte de folk, der passer ind i teamet. Det er faktisk mere vigtigt, end man lige tror, at ansætte nogen, der er glade, og som kan skabe gode relationer. En kollega, der er sur, og som brokker sig – er ikke fremmende for arbejdsmiljøet eller for bundlinjen – og det kan koste virksomheden dyrt. Jeg tror desværre nogle gange, at lederne glemmer det i ansættelsesfasen.”

Arlette Bentzen mener, at man skal være opmærksom på, at man hverken som leder eller medarbejder kan være lykkelig for at gå på arbejde hver dag, men hvis man hver dag over en periode på to-tre uger ikke gider – hvis de dårlige dage vejer tungere end de gode – så er det tid til at stoppe op og gøre status over sit arbejde.

”Hvis man selv har gjort, hvad man kunne i forhold til at få ændret sine arbejdsopgaver og få skabt bedre relationer på arbejdspladsen, så kan sidste udvej være at sige op – men vi plejer at sige, at det er sidste udvej,” siger Arlette Bentzen og tilføjer, at selv om ens arbejdsglæde er meget afhængig af, at man selv tager ansvar og er meget fokuseret på en selv, så handler det i høj grad også om at gøre noget rart for andre.

”Det vi kalder for ”uventet venlighed”, hvor man for eksempel giver en andet et godt råd eller giver ros, det er vigtigt for den måde, vi er sammen på – og det giver i sidste ende arbejdsglæde til alle.”

LÆS OGSÅ: Hvor mange stjerner skal din arbejdsplads ha'?

Arbejdsglæde

  • Arbejdsglæde er den bedste kur mod stress. Stress kommer ikke nødvendigvis af at arbejde for meget, men af at have det skidt, mens du arbejder.
  • Mere arbejdsglæde kan reducere sygefravær og personaleomsætning dramatisk.
  • De tre største kilder til manglende arbejdsglæde er travlhed, brok og mangel på ros og anerkendelse.
  • Din arbejdsglæde er dit eget ansvar. Ikke chefens, ikke kollegaernes og ikke samfundets. Dit!
  • Chefen og virksomheden har et ansvar for at skabe rammer, som gør det nemt at være glad.
  • Arbejdsglæde kommer ikke af løn, bonus, fryns og goder. Det kommer af to ting: Resultater – dvs. at gøre et godt stykke arbejde, som man kan være stolt af – og Relationer; at have det godt med de mennesker, man arbejder sammen med.

Læs mere på http://www.arbejdsglaedenu.dk.