Kæmp dig ud af karrierens blindgyder



Du sidder trygt i jobbet. Men måske sidder du i virkeligheden fast. Det kan være, at tiden er kommet til, at du insisterer på nye opgaver, forfremmelse eller lov til at udvikle dig. Eller også må du videre i karrieren.

Martin Ellermann
Journalist, Jobindex.


Ligesom så mange andre har du ambitioner, uforløste talenter eller blot ting, du gerne vil lære. Du håber din chef ser det, fornemmer det og snart puffer dig i en ny og spændende retning, så du kan udvikle dig og vokse til gavn for både dig selv og virksomheden.

Men måske er dine ambitioner og dit talent slet ikke så tydelige for omverdenen. Din nærmeste leder har den daglige drift og 20 andre medarbejdere at forholde sig til. Så dine udviklingsønsker drukner nemt i farvandet imellem de årlige MUS-samtaler. Og der er kun en, der kan tage kampen op – dig selv.

”Man er nødt til selv at fortælle sin chef, hvad man har brug for. Man kan ikke forvente, at chefen kan læse ens tanker, og det er faktisk det, jeg oftest møder,” fortæller Lisbeth Oxholm Andersen, som er forandringskonsulent med speciale i HR.

Hun understreger, at det er nødvendigt at være helt konkret om de ønsker, du har til forfremmelse, efteruddannelse eller nye opgaver. Og det skal samtidig bakkes op med viljen til at vise, at du er en ressource, der er værd at satse på.

”Man er nødt til at vise, at man vil opgaven, fremdriften og udviklingen – og bidrage til den – ellers bliver det bare til tom snak. Og det er der rigeligt af. Og så skal man selv ville karrieren og kunne se en mening med den – og ikke gøre det, fordi andre synes, at man skal,” siger forandringskonsulenten.

Hvis du for eksempel ønsker en specifik efteruddannelse, så sig det, og spørg, hvad der skal til for, at det kan lade sig gøre. Få klart svar, så du kan starte processen eller komme videre i livet og karrieren.

”Hvis en arbejdsgiver så ikke mener det samme, så mener jeg, at man selv er ansvarlig for at finde et sted, som kan se potentialerne i en. Man skal ikke bare blive i organisationen og vente på, at det bliver ens tur, fordi det bliver det aldrig, medmindre der er et aftalt spil,” fortæller Lisbeth Oxholm Andersen.

Læs også: Lad ikke MUS fordampe i sommervarmen

Lav en plan

Stort set samme budskab har Sonja Germundsson, som er coach ved virksomheden GoMentor. Hun anbefaler, at du ikke kun går den slaviske vej via MUS-samtalen, da den langtfra altid bliver konkret i forhold til din udvikling.

”Jeg tager meget udgangspunkt i det menneske, jeg coacher og sidder overfor – en stærk person kan sagtens gå til sin leder og bede om nye opgaver, men det gælder ikke alle,” siger hun.

Sonja Germundsson forklarer, at mange har en fortravlet leder, og at det kan være yderst grænseoverskridende for nogle medarbejdere at brase ind og bede om noget. Men der er ingen vej udenom.

”Det handler om at italesætte det, hvis du har et ønske om udvikling. Du skal ikke vente på, at andre udvikler dig, og du skal have en klar målsætning og vide præcis, hvor du ønsker at komme hen,” siger hun.

GoMentor-coachen forklarer, at du skal tydeliggøre den gevinst, der er ved dit udviklingsprojekt. Gevinsten skal gælde både for dig og din leder. Det vil sige, at noget i din udvikling skal komme virksomheden til gavn.

”Helt konkret skal du udarbejde en målsætning. Få den ned på papir, og lav en plan for forløbet. Jo mere forberedt du er – og har en komplet handlingsplan klar – jo lettere er det for din leder at sige ’ja’ til dit forslag,” siger Sonja Germundsson.

Ifølge hende gør du med et godt forarbejde beslutningen nem for din leder. Du aflaster kort sagt din chef og forhøjer chancerne for succes.
Hun understreger samtidig, hvor vigtigt det er, at du trænger igennem med dit budskab.

”Sørg for at bede om et møde. Vær sikker på, at chefen har tid til at høre på dig. Så sæt en time af, og forsøg endelig ikke at bringe det op over kaffemaskinen,” forklarer Sonja Germundsson.

Da mange ledere er dygtige forhandlere, er det også afgørende, at du har overvejet, hvad et eventuelt modtræk til dit forslag kunne være.

”Pas på med at gå på kompromis. Du skal være afklaret, om du kan spises af med mindre end det, du bad om. Tænk kompromisscenarier igennem, og overvej, om du kan leve med plan B eller C,” slutter GoMentor-coachen.

Læs også: Disse fem faktorer fremmer arbejdsglæden

Få klar besked

Anna Nyboe, der er foredragsholder og karriererådgiver for akademikere og ledere, er enig. Hun anbefaler, at du overvejer, hvad du kan – og ikke kan – leve med.

”Du skal gøre op med dig selv, hvor vigtig udvikling er for dig. Kan du fx vente et år med at få nye opgaver og udfordringer, eller har du brug for, at ledelsen møder dit udviklingsbehov nu og her,” siger hun.

Anna Nyboe mener ikke, det handler om at stille et ultimatum, men om at nå ind til dit reelle behov. Og hvis chefen ikke kan opfylde dine ønsker, så er det jo op til dig, om du vil blive.

Et klart ’nej’ kan desuden være med til at tydeliggøre, at du har ramt en karrieremæssig blindgyde, og at der ikke er mere at komme efter i virksomheden.

Men indtil du rammer den mur, må du kæmpe for at vise, hvad du kan, og hvordan din udvikling kan blive en gevinst for firmaet.

Læs også: Keder du dig også på jobbet?

Publiceret 2016-07-18


Seneste artikler

Debat: Er der plads til seniorerne på arbejdsmarkedet?
Ja, bestemt. Men desværre oplever mange i 50+ alderen det modsatte. Afslag, på afslag, på afslag – trods kompetencerne ikke fejler noget. Er det bare tilfældigheder, eller er der noget om ”alderssnakken”?
Indrykket 23. maj på Forside
Seniorer fanges tit i et paradoks – det er på tide, det bliver brudt
Mange seniorer (50+) oplever udfordringer med at få fodfæste på arbejdsmarkedet igen eller blot skifte job i en sen alder. Det er let at blive fortvivlet, hvis man som senior står i sådan en situation. Heldigvis findes der et sted at gå hen.
Indrykket 15. maj på Forside
Afkod tidligt om du passer ind i virksomhedens kultur
Allerede under researchen af den virksomhed, du vil søge job hos, bør du vurdere, om du passer ind.
Indrykket 8. maj på Forside
Du finder aldrig dit kald, og det er okay
Du finder aldrig dit kald, og det er okay
Lav det, du elsker. Sådan lyder mantraet fra mange iværksættere og motivationstalere. Men ikke alle kan leve af deres passion, og en amerikansk kritiker mener, at udsagnet devaluerer reelt arbejde.
Indrykket 1. maj på Øvrige stillinger
Guide: Sådan bruger du dit netværk
Netværk bliver ofte udråbt som en direkte vej til nyt job. Men hvad kan din onkel eller gamle gymnasiekammerat egentlig bidrage med, når du søger nye karrieremuligheder?
Indrykket 1. maj på Forside
Annonce:
Cookies på Jobindex

Vi bruger cookies til trafikmåling og til optimering af hjemmesidens indhold. Der gemmes cookies fra Jobindex og fra vores samarbejdspartnere. Ved at klikke videre på hjemmesiden accepterer du vores brug af cookies. Læs mere om vores cookies.