Employer brandingRekruttering

Jobsites giver sociale medier baghjul, når elever finder læ­re­plad­ser

Måske troede du, at TikTok, Facebook, Instagram og Snapchat var de unges foretrukne medier til at finde lærepladser på? Der må du tro om igen. For en ny undersøgelse viser, at jobsites giver eleverne det bedste overblik.

Et flertal af unge bruger jobsites

I maj 2022 foretog Jobindex en elevundersøgelse blandt 232 studerende på Niels Brock og Aarhus Business College.

Undersøgelsen viser, at 79 % af de adspurgte blev opmærksomme på nye lærepladser gennem et jobsite.

Det er bemærkelsesværdigt, set i lyset af de sociale mediers dominans i dag. Især da Danmarks Statistik i 2021 kunne konkludere, at sociale medier er de unges primære indgang til nyheder. Samme tendens gør sig bare ikke gældende, når det kommer til jobsøgning, viser elevundersøgelsen.

En interessant jobannonce får eleverne til at søge

Grunden til, at så mange bruger jobsites, er at man får et hurtigt overblik over samtlige elevpladser her og nu. Og når eleverne skal beslutte sig for, om de til syvende og sidst vil søge det job, de har udset sig – så angiver 56 %, at det var fordi, jobopslaget var interessant.

Til sammenligning angiver kun 7 %, at de besluttede sig for at søge jobbet, fordi de fik relevant information fra de sociale medier.

Det giver mening set i lyset af, at jobsites’ styrke netop er at præsentere informative jobopslag – hvor de sociale mediers styrke i højere grad er branding.

Sociale medier bruges – men i mindre grad

Det betyder dog ikke, at eleverne ikke bruger de sociale medier i deres jobsøgningsproces. For mange bruger de sociale medier til at danne sig et indtryk af arbejdspladsen. Det er bare ikke her, at de fleste bliver opmærksomme på jobbet.

Til sammenligning blev 23 % opmærksomme på en læreplads på Facebook, 19 % på LinkedIn og 12 % på Instagram. Helt nede i bunden finder vi TikTok med 3 %, Snapchat med 2 % og Twitter med 1 %.

Andre metoder til jobsøgning

Undersøgelsen viser også, hvordan eleverne ellers bliver opmærksomme på nye lærepladser. Det kan være gennem netværk, google-søgninger, virksomhedens eget website eller sågar skolens opslagstavle.

Nysgerrig på, hvad en interessant elevannonce er?


Fakta om undersøgelsen:

  • Elevundersøgelsen er udført i maj 2022.
  • De adspurgte går på Niels Brock og Aarhus Business College.
  • I alt har 232 studerende deltaget i undersøgelsen. De er ved at uddanne sig inden for kontor, handel, detail og event samt EUD Business, EUX og EUS.
  • 79 % af besvarelserne er fra unge mellem 15-19 år, og 42 % er fra mænd og 58 % fra kvinder.