ArbejdsmarkedetØvrigt

Derfor forstår din IT-afdeling og for­ret­nin­gen ikke hinanden

En virksomheds IT-afdeling og forretningsledet har vidt forskellige syn på, hvad it egentlig kan levere af værdi - og hvor hurtigt det skal ske.

Et halvt år. Så stor er forskellen på, hvad en dansk IT-afdeling kan levere, og hvad forretningsledet i en virksomhed forventer, at IT-afdelingen kan levere. Det viser en undersøgelse fra softwareselskabet VMWare, som har spurgt i alt 1.800 IT-beslutningstagere i virksomheder fra hele verden med flere end 100 ansatte om deres forventninger til it.

Denne markante forskel i forventninger og de reelle implementeringer og opgraderinger åbner ifølge VMwares tekniske chef for Europa, Joe Baguley, for, at mindre og fleksible konkurrenter kan overhale en ellers veletableret virksomhed indenom. Bare fordi konkurrenterne er hurtigere til at få søsat deres produkter.

Således frygter 86 procent af danske IT-beslutningstagere ifølge VMware-undersøgelsen, at mindre konkurrenter kan puste dem i nakken med hurtigere IT-implementeringer.

"Succesrige virksomheder som Facebook og Google opdaterer apps hver dag, mens det for andre kan tage tre år, før der sker noget. Hvis it skal være med til at lede en virksomhed ind i fremtiden, skal it også gøre forretningen hurtigere," siger Joe Baguley til Computerworld om fundene i undersøgelsen.

34 trin til server-godkendelse

Ud over VMwares traditionelle salgsbudskaber om at automatisere en virksomheds datacenter med virtualisering og opbygningen af hybrid clouds peger Joe Baguley også på, at interne procedurer kan strammes gevaldigt op for at sætte kul under IT-kedlerne.

"Jeg har talt med en kunde, der skulle igennem 34 godkendelser, før vedkommende kunne få en ny server. I dag er der kun tre led til denne godkendelse, og så går det altså noget stærkere," siger han.

VMwares tekniske chef peger på, at der i høj grad er tale om en mental rejse, når en IT-afdeling går fra at være infrastruktur-orienteret til at gå mod at blive service-orienteret. En rejse, der også gerne skulle mærkes på bundlinje og i arbejdstilfredsheden.

"I dag går omkring 70 procent af et IT-budget på vedligeholdelse og drift, mens 30 procent går til udvikling. Den fordeling bør nok snarere ligge på 50/50, hvis man vil rykke hurtigere," forklarer Joe Baguely.

Én app til alverdens brugere

Han fremhæver, at her er enkel og brugervenlig app-levering til alle platforme essentielt for en fleksibel virksomhed.

"Alle kan jo starte med at kigge på deres arbejdsprogrammer og spørge sig selv, om de også ville købe dette produkt i en app store med deres egne penge," lyder opfordringen.

I den sammenhæng fortæller han, at en stor engelsk og indtil videre hemmeligholdt supermarkedskæde er i gang med at udvikle en app, der både kan bruges af kunderne og de ansatte.

"Her bliver det så login'et i app'en, der er afgørende for, hvad man har adgang til i denne kommende app," forklarer Joe Baguely som et eksempel på, hvordan man kan komme hurtigt ud af starthullerne med IT-løsninger, der rammer mange målgrupper på én gang.