En jobannonce, der er velformuleret, og som beskriver jobbet godt, gør en verden til forskel. Den kan motivere de rette kandidater til at søge og frasortere dem, der ikke har kompetencerne til jobbet. Og det handler ikke kun om annoncer til specialister eller direktører, det gælder for alle typer af stillinger.
Hjemmelavet annonce gav ingen ansøgere
Virksomheden Christinas Guld & Sølv i Holbæk havde haft denne annonce online, uden at den genererede de rette kandidater. Tekst & Kommunikation i Jobindex omskrev annoncen til denne annonce, hvilket gav næsten dobbelt så mange ansøgere. Heriblandt var kandidaten Camilla Laursen. Hun havde set opslaget både første og anden gang, det gik online, men søgte først da hun læste den nye tekst.
"Annoncen fangede mig ikke første gang. Den skulle have været formuleret på den anden måde. Den nye annonce var meget mere præcis og overskuelig," siger Camilla.
Konkrete forandringer gav stor psykologisk effekt
I den nye annonce var der mere fokus på, hvordan man udfører sit arbejde og teamet, man indgår i. Og endelig styrede Tekst & Kommunikation uden om de vante, klichéagtige formuleringer, som ses i mange jobannoncer. For Camilla gjorde det forskellen.
"Det lød enormt tiltalende i den nye annonce. Det var en blanding af, at annoncen virkede meget personlig, altså menneskelig, det var ikke bare koldt og kontant. Og så virkede de meget nede på jorden, som om vi var på bølgelængde. At de har samme idé om, hvordan tingene skal være, som jeg har - at det var nogle mennesker, jeg kunne harmonere godt med," siger Camilla.