Employer brandingRekrutteringUnge og talenter

Du har en ledig elevplads. Men ingen elever? Sådan får du fat i dem.

Hvis du vil fange de ombejlede elevers opmærksomhed, skal du skrive en hulens interessant jobannonce. Det viser ny undersøgelse.

Du har nok bemærket det. Konkurrencen om eleverne er benhård. For der er ikke nok elever til de mange lærepladser, der slås op. I løbet af de sidste 2 år er antallet af elevannoncer steget med 50 %. Det lægger pres på virksomhederne, der har et stort behov for elever.

Heldigvis er der noget, du kan gøre. Vi har samlet 3 tips til dig her.

#1 Du skal skrive et interessant jobopslag

I maj 2022 foretog Jobindex en elevundersøgelse blandt 232 studerende på Niels Brock og Aarhus Business College.

Undersøgelsen viser, at 56 % af de adspurgte elever har valgt at sende en ansøgning afsted til en virksomhed, fordi jobopslaget var interessant.

Ikke fordi de blev påvirkede af deres yndlingsinfluencer, eller fordi virksomheden var kendt. Eleverne vil have en annonce, der er interessant – dvs. fængende, præcis og kort (læs: mobilvenlig).

#2 Brug de sociale medier rigtigt

Kun 7 % af de adspurgte elever svarede, at de besluttede sig for at søge jobbet, fordi de fik relevant information fra de sociale medier som LinkedIn, Facebook m.m.

Tallet er lavt. Men det betyder dog ikke, at eleverne ikke bruger de sociale medier i deres jobsøgningsproces. For mange bruger de sociale medier til at danne sig et indtryk af arbejdspladsen. Det er bare ikke det, der gør, at de til syvende og sidst sender en ansøgning af sted.

Det giver mening, da jobsites’ styrke netop er at præsentere informative jobopslag – hvor de sociale mediers styrke i højere grad er branding. Så brug de sociale medier til at brande jer selv og fortælle de gode historier, som vi kommer ind på i punkt 3.

#3 Fortæl, hvorfor I er interessante at arbejde hos

Er din virksomhed ukendt? Det er ikke et problem for de unge. Kun 11 % svarede, at de sendte en ansøgning, fordi virksomheden og dens produkter var kendte. Det betyder, at du sagtens kan tiltrække elever, selvom din virksomhed ikke ligger på alles læber.

Til gengæld går 46 % af eleverne op i, at din virksomhed og/eller dine produkter er interessante. Og 33 % går op i, at virksomheden er en, de kan være stolte af at være ansat i.

Så du kan passende overveje, om jeres brandingtiltag – og jobannoncen – er med til at understøtte disse pointer. For det er noget, eleverne vil høre noget om.


Fakta om undersøgelsen:

  • Elevundersøgelsen er udført i maj 2022.
  • De adspurgte går på Niels Brock og Aarhus Business College.
  • I alt har 232 studerende deltaget i undersøgelsen. De er ved at uddanne sig inden for kontor, handel, detail og event samt EUD Business, EUX og EUS.
  • 79 % af besvarelserne er fra unge mellem 15-19 år, og 42 % er fra mænd og 58 % fra kvinder.