Employer branding

Spice din jo­ban­non­ce op med citater

Hvad har en helt almindelig leverpostejmad og jobannoncer til fælles?

Hvis du har scrollet ned over et jobsite for nylig, så kender du nok allerede svaret: De er ofte lidt ensformige og grå i kanten. Og noget stort indtryk gør de (for det meste) ikke.

For er din jobannonce kedeligere end en pakke hengemt Stryhns, bliver den overset i kandidaternes store jobbuffet. Den risikerer en krank skæbne, overset og forladt derinde bagerst i køleren. Der, hvor uønskede rester lægger sig til at dø.

Inden vi får pisket en stemning op, og leverpostejsaficionadoerne går på barrikaderne, så skal det lige siges, at vi faktisk godt kan lide de små grå leverfætre. Men for at de skal blive virkelig appetitlige, så skal der nok en rødbede til. Måske lidt syltede agurker. Champignoner på toppen. Eller bacon, hvis man er til den slags. Tadaa!

Inden det her udvikler sig til en absurd madblog, så må vi hellere skynde os at forklare, hvor hulen det er, vi vil hen: nemlig at jobannoncen også godt kunne bruge lidt mere bid og blikfang, hvis du vil lokke de rette kandidater til. Lad os præsentere en af de gode ingredienser, vi kan bruge fra kommunikationens og journalistikkens verden: citatet.

”i en verden, hvor virksomhederne konkurrerer om de dygtige kandidater, gør du klogt i at skille dig ud”

Citater skaber blikfang og troværdighed

Vi kender især citatet fra aviser og magasiner. Men det er endnu de færreste, der bruger citater i annoncer. Derfor er det et godt greb til at skabe blikfang og få din annonce til at skille sig ud. Og i en verden, hvor virksomhederne konkurrerer om de dygtige kandidater, gør du klogt i at skille dig ud.

”Citaterne skaber troværdighed, fordi de viser, at det ikke blot er din holdning, du udbasunerer”

I journalistikkens verden bruges citaterne typisk til at fremhæve en vigtig pointe eller en kilde. Citaterne skaber troværdighed, fordi de viser, at det ikke blot er din holdning, du udbasunerer.

De har samme effekt i din annonce. Hvis du giver ordet til ansættende leder eller en kollega i teamet, kan citatet skabe sin helt egen magiske effekt. Fx kunne programmøren Per fortælle:

”Jeg kunne ikke forestille mig et bedre sted at arbejde. Her er både fede kolleger, cola og mulighed for at boltre sig i nye teknologier som Jenkins og Docker.”

Nu er det gode arbejdsmiljø ikke bare en påstand. Det er Pers oplevelse. Og den kan ingen argumentere imod. Samtidig giver citatet et personligt og levende billede af både job og arbejdsmiljø, når Per nævner detaljer som cola, Jenkins og Docker. Og det giver en mulighed for at lade de jobsøgende møde en kommende kollega.

Vi har her samlet 3 eksempler på, hvordan du kan bruge citater til at puste liv i din beskrivelse af arbejdsmiljøet, jobbet og kandidaten, du leder efter.

#1 Indfang stemningen med citater

Er du, som annonceskribenter er flest, har du tidligere grebet til formuleringen ”du bliver en del af et uformelt arbejdsmiljø”. Men det er en sætning, der er afsindigt svær at afkode. For betyder det, at alle tøffer rundt i hjemmesko og siger ”what up”? Eller at man ikke behøver at have slips på, men bare en nystrøget skjorte? Derimod er det tusind gange nemmere at forholde sig til en udtalelse fra din kommende kollega Hans Erik, der fortæller:

”Når vi har lukket en aftale, er der skulderklap og highfives til alle. Sammenholdet er helt i top, og i hverdagen er vi super gode til at holde kaffepauser sammen og spørge ind til hinanden.”

#2 Kom ind til kernen i jobbet

Du kan også bruge citatet til at uddybe din jobbeskrivelse og italesætte jobbets ”purpose”. Altså hvordan kandidaten kan gøre en forskel gennem jobbet. En dybere mening med arbejdslivet er vigtig for mange, men det kan være svært at bringe i spil. Giv igen ordet til en kollega, der har set forskellen med egne øjne:

”Min faglighed og mine varme hænder gør øjeblikket bedre for beboerne. Tiden er jo meget dyrebar her, og derfor skal omsorgen være så god som muligt. Og så taler vi ikke til beboernes sygdom eller diagnose her. Vi taler til mennesket bagved. Det er vigtigt,”
fortæller Jytte, der har været sosu-assistent i 6 år.

#3 Citater giver ansøgerne nogen at spejle sig i

Citatet giver kandidaten mulighed for at identificere sig med deres nye kollega eller leder. Kan de genkende sig selv i Per, Hans Erik eller Jytte og deres budskab, føler de sig måske allerede hjemme, når de sætter sig til at skrive ansøgningen.

Så hvorfor ikke bruge netop Per, Hans Erik eller Jytte til at krydre afsnittet, hvor du beskriver, hvad du forventer af kandidaten? Profilbeskrivelsen er nemlig typisk den tørre rugbrødsskorpe på din leverpostejmad. Den, hvor du tager dig selv i at længes efter pålægget, der i det mindste tilføjede læseoplevelsen en smule salt og fedt.

Har du en lang liste af krav og forventninger? Og kribler det i fingrene for at skrive, at kandidaten skal være både samarbejdsvillig, fleksibel og selvstændig? Så er det vigtigt, at du giver din læser en chance for at forstå, præcis hvad du mener. Og det kan du fx gøre ved at få en kommende kollega til at forklare, hvorfor netop disse kvaliteter er så vigtige:

“Vi er et team, der arbejder virkelig tæt sammen – tættere end andre steder. Vi går ikke hjem, før alle er i mål, så det er vigtigt, du ser dig selv som en rigtig holdspiller. Der er dog ingen chef, der ånder dig i nakken, så du skal kunne gå selvstændigt til værks og styre din egen tid,” fortæller din nye kollega Preben, der glæder sig til at byde dig velkommen.

Vil du vække appetitten hos kandidaterne?

Så tænk over anretningen, næste gang du tilføjer en annonce til den store online jobbuffet. Selv rugbrød og leverpostej kan smage af mere, hvis du har taget dig tid til at finde lidt pynt til toppen.


Vil du vide mere?

Så hold øje med os her på siden, på LinkedIn eller tilmeld dig vores nyhedsbrev.

Læs også