Employer brandingJobannoncenRekruttering

Har du mødt Henning og Else? Brug aktivt sprog i din jo­ban­non­ce

Henning og Else er de støvede, passive former, der gør din tekst kedeligere end et plejehjem onsdag formiddag. Nogle kalder det kancellisprog, andre kalder det gammeldags. I dag blæser vi til kamp mod de passive formuleringer.

Lad mig præsentere Henning og Else

Forestil dig et par gamle nisser ovre i hjørnet. Lidt stivnakkede bureaukrattyper, som helst vil skabe lidt distance mellem dem selv og det, de skriver eller siger.

”Henning og Else er sikkert søde og rare, men de bringer ofte dårligt selskab med sig: de passive sætningskonstruktioner”

Henning- og Else-ord er navneord, der beskriver en handling eller en proces:

Henning er repræsentant for ord, som slutter på -ing: vurdering, behandling, afvikling, udformning osv.

Else er på samme vis repræsentant for de ord, der slutter på… Du har garanteret gættet det: -else. Det er ord som fx udarbejdelse, deltagelse, forberedelse osv.

Henning og Else er sikkert søde og rare, men de bringer ofte dårligt selskab med sig: de passive sætningskonstruktioner.

Passiverne dræber dit sprog

Det lyder måske lidt voldsomt. Men om ikke andet skaber passiverne distance mellem dig og læseren. Aktivt sprog er vejen frem, hvis du vil engagere din læser.

Og passivt og aktivt sprog – hvad er det nu lige, det er? Aktivt sprog fortæller klart og tydeligt, hvem der gør hvad. Altså: Jeg fortæller dig om Henning og Else. Fremfor: Der fortælles om Henning og Else. Den aktive formulering giver dig svarene – den passive åbner op for spørgsmål.

”Aktivt sprog er vejen frem, hvis du vil engagere din læser”

Det fungerer fint i lovtekster og formelle skrifter. Kommunikationsformer, som helst skal være fri for subjektivitet og personlighed. I den type tekster kan det være praktisk at skjule, hvem der gør hvad – knapt så praktisk i en jobannonce. I en jobannonce er det netop din mission at forklare læseren, hvilke opgaver der kommer til at ligge på hendes bord.

Aktivt sprog er vejen frem

I annoncen vil du skabe billeder på læserens nethinde. Blænde op for dagdrømmene om det næste job. Og inspirere kandidaterne til at kaste sig over tastaturet for at sende en ansøgning.

Der er aktivt sprog et godt redskab, for det er levende, nærværende og engagerende. Det er nemt og interessant at læse. Og du får alle muligheder for at lægge de stive formuleringer til side og i stedet åbne op for en tekst fyldt med personlighed.

Fra passiv til aktiv – det er nemt

Her er et eksempel:

Jobbet består af:

  • deltagelse i afdelingsmøder
  • udformning af undervisningsmateriale
  • afvikling af konferencer
  • forberedelse af PowerPoints.

Du:

  • deltager i afdelingsmøder
  • udformer undervisningsmateriale
  • afvikler konferencer
  • forbereder PowerPoints.

Budskabet er det samme. Men jeg vil til hver en tid vælge at engagere min læser i opgaverne med de aktive udsagnsord fremfor en kedelig (ja, nu sagde jeg det) liste med opgaver.

Så skift Henning og Else ud med levende sprog. Det er supernemt, og dine læsere vil takke dig.

bureauet bag bloggen

Hos bureauet i Jobindex arbejder vi i krydsfeltet mellem employer branding, rekruttering og kommunikation.

Vi består af tekstforfattere, digitale designere, fotografer og projektledere, der rådgiver, underviser og laver content for Danmarks største og mindste virksomheder.

Om bloggen

På bureauets blog får du tips og tricks til, hvordan du fanger de rette kandidater og profilerer din virksomhed gennem velskrevne tekster og visuelle værktøjer.

Læs også