Employer brandingRekruttering

Video for dummies: 5 fejl du laver, når du stiller dine kolleger foran kameraet

Når du har læst dette blogindlæg, vil du være godt på vej i din karriere som videoproducer. Og du vil vide, hvordan du fra din plads bag kameraet kan få dine hovedroller til at fremstå som karismatiske filmstjerner i jeres nye virksomhedsvideo.

Men først skal vi lige et smut tilbage til forrige onsdag. For at få opklaret, hvad det egentlig var, der gik galt, da du tog kameraet frem.

Det er onsdag morgen

Klokken er 08.59. Og du er klar. Klar med dit kamera, den rette belysning og et særligt udvalgt lokale. Du skal nemlig til at skyde en ny film i det lækre loungeområde – en film, der kan booste antallet af ansøgninger til jeres nyopslåede stilling og få en god programmør i hus.

Alt er klappet og klart. Og du har bedt Ulrik fra Udvikling og Agnes fra Administrationen om at være med. De er lige ankommet, og nu står I og gør jer klar. ”Det er det perfekte cast,” tænker du og smiler for dig selv. ”De er både rare og sjove – det bliver et hit.”

Troede du. Indtil du tænder for kameraet.

Pludselig stivner Ulrik og kigger stift ind i linsen. På trods af at du har briefet ham om emnet, har han fuldstændig tabt mælet. Den akavede stemning spreder sig, og for at bryde den spørger du i stedet Agnes, om hun vil starte. ”Intet problem,” svarer hun kækt.

Efter 3 sekunders Agnes-monolog går det op for dig, at hun har forberedt sig så grundigt, at det lyder som om, hun læser op fra et manuskript. Uden følelse. Uden overbevisning. Du krummer tæer, bider frustreret tænderne sammen og må indse, at din nyslåede karriere som filmproducer er ved at gå op i røg.

”Det nytter ikke noget, at du udvælger personer, der ikke bryder sig om at stå foran et kamera”

Efter et par forgæves forsøg opdager du til din skræk, at klokken allerede er 10, og Agnes og Ulrik skal videre, for ”vi har et vigtigt møde, vi ses!” råber de på vej ud ad døren. Slukøret kigger du dine optagelser igennem og må indse, at intet af det kan bruges. For de virker ikke troværdige.

Men hvorfor gik det så galt?

1. Du har castet forkert

Det nytter ikke noget, at du udvælger personer, der ikke bryder sig om at stå foran et kamera. Hvis de allerede udtrykker tvivl, når du spørger, om de vil være med, så betyder det højst sandsynligt, at de ikke kommer til at agere naturligt foran kameraet. Vælg i stedet dem, der nyder at stå i rampelyset – eller i hvert fald ikke har et problem med det.

Er du i tvivl, så spørg ledere og kolleger, hvem, de synes, er oplagt til hovedrollen.

2. Omgivelserne distraherer

Selvom det lykkes dig at caste rigtigt, så husk på, at folk ændrer adfærd, når de står foran et kamera. Man bliver hurtigt meget selvbevidst og tænker for meget over, hvordan man fremstår, og hvad man siger. Sørg derfor for, at rammerne er rolige. Hvis der er flere personer i lokalet, som ikke behøver at være der, så bed dem pænt om at komme tilbage lidt senere. Det kan få Ulrik til at slappe mere af.

3. Der var for meget fokus på Ulrik

En anden måde at få dine hovedpersoner til at slappe af på er at fjerne fokus fra hele interviewsituationen. Indledningsvis kan du fx nævne, at det er helt normalt at være nervøs. Du kan også fortælle lidt om dig selv eller få en samtale i gang om vind og vejr: Snak om din sidste fisketur, din højtnysende nabo eller om bæverrafting i BonBon-land. Så fokuserer Ulrik på noget andet og slapper højst sandsynligt mere af.

4. Stift kropssprog og oplæsning dræbte videoen

Hvis du eller din kollega skal forklare noget mere komplekst foran kameraet (fx et produkt eller en ny strategi), kan et talepapir være en nødvendighed. I sådan en situation er det vigtigt, at det ikke ender ud i oplæsning eller indstuderet udtale, som tilfældet var med Agnes. (Hvis du er i tvivl om, hvad jeg mener, så und dig selv en smuttur forbi dette YouTube-klip med Tommy og hans kumpaner fra kultfilmen The Room).

Fortæl Agnes, at hun skal huske at fortælle med hele kroppen og frem for alt bruge sine egne ord. Ofte fungerer det bedst, hvis hun står op, mens hun fortæller, og kan bruge sit kropssprog. Men som tommelfingerregel er det vigtigste, at din hovedperson føler, hun kan være sig selv. Det får du de bedste præsentationer og videoer ud af.

”Fokuser på, om dine hovedpersoner virker autentiske og troværdige”

5. Du afsatte ikke tid nok

Sørg for, at du har nok tid, når du filmer. Også selvom det bare er en 20-sekunders video. På den måde kan du tage scenen et par gange, og Ulrik får en chance for at tale sig varm. Men du skal ikke jage perfekt formulerede sætninger. Et langt ”øøh”, en for lang pause eller en irrelevant sætning kan klippes ud (fx med disse apps til videoredigering til iOS og Android). Så fokusér i stedet på, om dine hovedpersoner virker autentiske og troværdige. Så er du godt på vej.

Hvad gør du nu?

Video er et stærkt redskab til at promovere din virksomhed, et nyt produkt eller en ledig stilling – så det er bare med at komme i gang. Søger du flere tips til produktionen, kan du tage et kig på vores andre ”Video for dummies”-indlæg og læse om, hvordan du kan lave professionelle, enkle rekrutteringsvideoer med din smartphone, og hvordan du forbereder din videoproduktion med et storyboard.

Har du brug for assistance, står vores videoeksperter Jesper, Nicklas og Josephine klar til at hjælpe. Stik os en mail på bureauetsblog@jobindex.dk.

bureauet bag bloggen

Hos bureauet i Jobindex arbejder vi i krydsfeltet mellem employer branding, rekruttering og kommunikation.

Vi består af tekstforfattere, digitale designere, videoproducere, fotografer og projektledere, der rådgiver, underviser og laver content for Danmarks største og mindste virksomheder.

Om bloggen

På bureauets blog får du tips og tricks til, hvordan du fanger de rette kandidater og profilerer din virksomhed gennem velskrevne tekster og visuelle værktøjer.

Læs også