JobglædeJobsøgning

Spørg ind til det vigtige i dit nye job, og kom endnu bedre fra start

Ikke alle virksomheder er lige dygtige til at tage imod nye medarbejdere, og her kan du som nyansat selv gøre noget: Spørg ind til det, du finder vigtigt. Det giver et godt indtryk i virksomheden, og du medvirker til at sikre din egen jobglæde.

Du har sikkert hørt om en, der kendte en, der havde fået nyt job, og på førstedagen var den nye chef ikke til stede. Eller de vidste ikke, hun skulle komme. Eller kollegaerne sagde ikke godmorgen. Eller der var ikke navneskilt/kontor parat. Eller …

Man skulle tro, det var løgn. Men det er det desværre ikke. I en undersøgelse gennemført i Jobindex’ spørgepanel i efteråret 2019 fortalte 40 %, at de har oplevet en dårlig onboarding, som det hedder i HR-fagsprog. Onboarding er din velkomst og den proces, virksomheden bør starte op for at få dig godt ombord i organisationen.

En god onboarding består både af alle de praktiske spørgsmål omkring parkeringspladser, rundvisninger, passwords og frokosten og af alle de følelsesmæssige ting. ’Passer jeg ind her?’, ’Hvordan er kulturen?’, ’Må man godt forstyrre med endnu et spørgsmål?'. For det at skifte job og starte et nyt sted er en følelsesmæssig oplevelse for dig som nyansat, uanset hvor dygtig virksomheden er til at tage imod en ny medarbejder.

Af tallene kan vi se, at det ikke er alle danske virksomheder, der kan tage godt imod nye medarbejdere, men eksperten i onboarding Christian Harpelund understreger, at dårlig onboarding i sig selv ikke behøver at være grund til, at man smider en opsigelse.

”En dårlig onboarding er ikke nødvendigvis et signal om, at man er landet på en dårlig arbejdsplads,” understreger han.

Til de af jer, der starter i sådan en virksomhed, har Christian Harpelund et råd:

”Gør dig klart, hvad der er vigtigt – og så efterspørg det. Nogle medarbejdere driver nærmest deres onboarding. De får spurgt ind til kulturen, de får bedt om opfølgning hos deres leder og så videre,” siger Christian.

Du skal føle dig velkommen

Christian Harpelund og virksomheden Onboarding Group har beskæftiget sig med onboarding-området siden 2014. Han ved, at onboarding kan være afgørende for, om du som ny medarbejder siger op i løbet af den første kritiske periode eller ej.

”Den gode onboarding handler om at skabe en følelsesmæssig oplevelse af, at det er nemt at starte på et nyt job. Når folk stopper tidligt i et job, er det næsten altid, fordi følelsen ikke er positiv. Her er onboarding et middel til at sørge for, at folk får de følelsesmæssige oplevelser, de skal have,” siger Christian.

Han forklarer, at en ny medarbejder typisk oplever et følelsesmæssigt dyk omkring 3 måneder og omkring 9 måneder. Det er noget, han sammen med Onboarding Group har målt på en del år, og han ved, at nye medarbejdere som regel træder ind ad døren fulde af forventning til deres nye job. Det kan man som medarbejder selv udnytte.

”Jo mere man kan gå efter at forbedre sin egen onboarding, jo bedre. Hvis man selv er ’hurtigt ude’ og allerede i opsigelsesperioden fra sit gamle job, og inden man har første arbejdsdag på det nye, efterspørger informationer, så kan man indirekte få sagt til arbejdspladsen, at ’nu starter jeg snart, og I skal huske mig'," afslutter han.

Onboarding på dansk

Onboarding har ikke et dansk navn. Andre udtryk, Christian hører, er ’introduktion plus’ eller ’integration plus’, men af de danske udtryk er han størst tilhænger af ’modtagekultur’.

Dårlig onboarding

I vores undersøgelse om favorisering kunne respondenterne udover at sige ja eller nej til, om de som nyansat i en virksomhed havde oplevet ikke at føle sig velkommen eller godt taget imod, også frivilligt udfylde et fritekstsvar. Det gjorde flere hundrede, og svarene inddeler sig i nogle temaer, som er:
  • Ingen introduktion, information, præsentation, modtagelse/at være uventet, manglende oplæring
  • Kollegaer havde for travlt med at passe deres eget job, stress i huset
  • Ingen pc, mobil, kontor, navneskilt
  • Hierarki, indspisthed, frygt, var uønsket, udefrosset, ingen tiltale, jalousi, blev ikke taget med til frokost
  • For forskellige baggrunde (pga. erfaring/uddannelse (især for salg og ingeniører), alder, køn, introverte/ekstroverte) eller "status" i virksomheden (især for vikarer, ufaglærte, praktikanter)
  • Grim tiltale, dårlig virksomhedskultur, hilste aldrig
  • Organisationsændring faldt sammen med opstart, fusioneret firma, modarbejdelse fra andre afdelinger

Et svar opsummerer dårlig onboarding:

”Der var hverken skrivebord, stol eller pc. Jeg skulle selv sørge for at få de rigtige adgangskoder til firmaets arbejdsportaler, uden at vide, hvad der var relevant for mig. Ingen gjorde opmærksom på firmaets rutiner, såsom f.eks. frokostpause, og jeg blev ikke inkluderet automatisk på maillister til fællesmøder. Ingen vidste, hvad jeg skulle arbejde med.”

40% har oplevet som nyansat i en virksomhed ikke at føle sig velkommen eller blive taget godt i mod.

Har du oplevet som nyansat i en virksomhed ikke at føle dig velkommen eller blive taget godt imod? Antal respondenter Procent
Ja 1.237 40 %
Nej 1.658 54 %
Ved ikke 163 5 %
I alt 3.058 100 %
Undersøgelsen blev gennemført i Jobindex Spørgepanel i efteråret 2019.