Onboarding er det første skridt mod større jobglæde


onboarding-er-det-foerste-skridt-mod-stoerre-jobglaede-stor.jpg

Hvis nye medarbejdere bliver hjulpet godt i gang på arbejdspladsen, skaber det større jobglæde i flere år frem. God onboarding øger medarbejdernes engagement, motivation og jobtilfredshed, siger forsker.

Troels Kølln
For Jobindex


Næsten halvdelen af de medarbejdere, der fik nyt arbejde de seneste fem år, har været på et introduktionsforløb. Det viser undersøgelsen Global Employee and Leadership Index 2017.

Det er der god grund til. Et introduktionsforløb – også kendt som onboarding – øger nemlig arbejdsglæden og forlænger den nyansattes gåpåmod.

”Et veltilrettelagt forløb, der hjælper medarbejderen godt ind i virksomheden og jobbet, har ikke kun effekt på indkøringsperioden. Det har også en positiv effekt på arbejdsglæden i årene fremover,” konkluderer rapporten.

Det bekræfter ph.d.-studerende Kathrine Solgaard Sørensen, der forsker i rekruttering hos Konsulenthuset Ballisager og har skrevet speciale om onboarding.

”Flere studier viser, at en god onboarding øger engagementet, motivationen og jobtilfredsheden hos de nye medarbejdere – og derfor også bidrager til øget medarbejderfastholdelse, og at de nyansatte hurtigere begynder at levere på niveau med kollegerne,” forklarer Kathrine Solgaard Sørensen.

LÆS OGSÅ: Jobglæde giver bonus på bundlinjen

”Det er vigtigt, at de føler sig trygge”

Værdien af god onboarding kender de alt til hos Scandic Hotels, der blev kåret til at være Danmarks bedste store arbejdsplads i 2017.

”Onboarding er ekstremt vigtigt for os. Når en ny medarbejder føler sig godt modtaget og godt introduceret til arbejdspladsen, så får vi samtidig en medarbejder, der er gladere, og det munder ud i en bedre service til vores gæster. Og det er jo det, det hele handler om for os,” siger HR-manager Ewa Axelsson.

Alle nye Scandic-medarbejdere får en buket blomster og bliver vist rundt i alle afdelinger af det hotel, de skal arbejde på. Derudover spiser man på første arbejdsdag enten morgenmad eller eftermiddagskage sammen med kollegerne. Inden for de første uger bliver medarbejderne inviteret til en fælles introdag, og ledere får desuden tildelt en mentor fra et andet hotel.

”Det er enormt vigtigt, at nye medarbejdere føler sig trygge, at de bliver set og hørt af kolleger og ledere, og at de hurtigt kan føle sig stolte af at arbejde hos Scandic,” siger Ewa Axelsson.

Men introduktionsforløbet starter egentlig lang tid før første arbejdsdag. Scandic sørger blandt andet for at holde løbende kontakt med nye medarbejdere i perioden frem til første arbejdsdag og sender på forhånd en introduktionsplan til den første tid.

”Det kan være alt fra, at den nærmeste leder inviterer kommende medarbejdere med til et afdelingsmøde, eller at vi spørger ind til størrelsen på uniformen, så den er klar, når de dukker op den første arbejdsdag. Eller at vi helt basalt bare sender vagtplanen på forhånd. Det handler grundlæggende om at vise, at vi tror på, at de er de helt rigtige medarbejdere for os,” siger Ewa Axelsson.

Derudover har Scandic Hotels for nyligt skabt en digital platform, Fuse, der fungerer som et udvidet intranet. Her er også et særligt onboarding-forløb, hvor de nye medarbejdere blandt andet kan se korte videoklip, læse artikler og tage forskellige quizzer – alt sammen for at lære Scandics grundlæggende værdier bedre at kende. De får desuden små arbejdsopgaver, der skal løses på arbejdspladsen – for eksempel at spørge en kollega, hvad gæsterne typisk spørger om.

”I sidste ende handler det om at give viden og tryghed. Det gør også, at man tør meget mere, når man starter på arbejdspladsen og med det samme kan give den fantastiske service, vi er kendt for i Scandic. Ja, det er jo ikke ligefrem rocket science, at det er en god idé, bare sund fornuft,” mener Ewa Axelsson.

Onboarding skal tilpasses

Onboarding er ikke noget nyt fænomen – virksomheder har altid trænet deres medarbejdere – men det er nyt, at man ser onboarding som mere end bare teknisk oplæring, forklarer forsker Kathrine Solgaard Sørensen.

”Der er kommet større opmærksomhed på, at den sociale integration på arbejdspladsen er lige så vigtig som den praktiske oplæring. Det gør en stor forskel, hvis nye medarbejdere hurtigt kommer godt ud af det med kollegerne,” siger hun.

Det kan gøres på mange måder, og sådan bør det også være, mener hun.

”Nettet er fyldt med hurtige guides, der giver 10 trin til god onboarding. Men man skal passe på med at standardisere processen. Et introduktionsforløb skal passe til den medarbejder, der kommer ind i organisationen. Hvad har de behov for, hvis de skal komme godt i gang?” siger Kathrine Solgaard Sørensen.

I de seneste år har der været en trend imod længere onboarding-forløb, der kan vare op mod et halvt år, forklarer hun. Det kan sagtens fungere godt, men det er afgørende, at introduktionen til jobbet ikke fylder for meget – ellers går det ud over arbejdsglæden, siger Kathrine Solgaard Sørensen.

”Hvis onboarding bliver for omfattende, kan det skabe frustration hos de nye medarbejdere, der egentlig bare gerne vil i gang med arbejdet. Det er noget, der skal ske parallelt med arbejdsopgaverne – ellers har det modsat effekt.”

LÆS OGSÅ: Mål arbejdsglæden med Jobindex GAIS

Publiceret 2018-08-09




Læs også

1 til 24 af 246 resultater.
1|2|3|4|5|6|7||11|Næste »
1 til 24 af 246 resultater.
1|2|3|4|5|6|7||11|Næste »
Annonce:
Cookies på Jobindex

Vi bruger cookies til statistik og til at gøre hjemmesiden mere brugervenlig. Der sættes cookies fra Jobindex og fra vores samarbejdspartnere. Klikker du videre på siden, accepterer du, at der sættes cookies til disse formål. Læs mere her om vores brug af cookies, herunder hvordan du fravælger brugen af cookies. Du kan altid trække samtykke tilbage ved at slette cookies.