Jobsøgning

Sælgere vil he­ad­huntes

Ifølge en undersøgelse fra Business Danmark vil mange sælgere gerne skifte job, men få gør noget ved det; de vil headhuntes.

62 procent af de adspurgte i en undersøgelse sidste år fra Business Danmark vil ”i høj/meget høj grad” gerne skifte job. De gør dog ikke noget aktivt, men venter passivt på, at nogen kommer og tilbyder dem drømmejobbet – en tilgang, som passer godt til nogle virksomheder:

”Virksomhederne er nok blevet lidt mere kræsne og bevidste om, hvad de vil have. Derfor må virksomhederne i stigende grad ud og opsøge de rette kandidater. Det er nemlig ikke sikkert, at den helt rigtige søger af sig selv,” siger Morten Ballisager på Business Danmarks hjemmeside.

Morten Ballisager er direktør i rekrutteringsvirksomheden Ballisager, og han fortæller desuden, at mange af de stillinger, som man arbejder med der, har et smalt ansøgerfelt, og at man derfor selv må ud og søge mere aktivt. Ifølge Morten Ballisager er vinderkandidaten i cirka halvdelen af deres rekrutteringer en, som de selv har fundet via deres netværk.

Ifølge Business Danmark hævdede halvdelen af foreningens medlemmer sidste år, at de var blevet kontaktet af en headhunter på LinkedIn, men Morten Ballisager påpeger, at det er en form for passiv jobsøgning.

Vi er blevet mere passive i vores jobsøgning

”En del jobsøgere synes, de er blevet mere aktive, fordi LinkedIn er blevet et nyt og effektivt værktøj. Men i virkeligheden er mange faktisk blevet mere indirekte i deres jobsøgning. De netværker måsen ud af bukserne på LinkedIn i stedet for at tage nogle af de direkte opkald, hvor de hælder deres professionelle hjerte ud over en arbejdsgiver. Så mange har fået en ny komfortzone med hensyn til jobsøgning,” siger Morten Ballisager til Business Danmark.

I en tidligere artikel her på jobindex.dk, Vil du også headhuntes? fortæller karriererådgiver, Susanne Teglkamp, at det unægteligt er en rar følelse at blive headhuntet:

”Vi kommer ikke uden om, at der ligger noget prestige i at kunne sige, man er blevet headhuntet til jobbet,” lyder det fra Susanne Teglkamp, der råder til, at man ud over at have sit cv liggende på LinkedIn og forskellige jobdatabaser – sender sit cv til relevante headhuntere for at øge sine chancer for at komme i betragtning til et job – og blive headhuntet.

Vær personlig, hvis du vil headhuntes

På fagforeningen Djøf’s hjemmeside råder chefkonsulent, Frederik Iuel fra Djøf til, at man desuden er personlig, hvis man gerne vil gøre noget aktivt i forhold til at blive headhuntet.

”Gå personligt til værks. Så find den konsulent i rekrutteringsvirksomheden, som ”sidder” på dit jobmarked, og tag dialogen direkte med ham. Send ham en mail, når du har lagt dit CV i hans database. Din opgave er at gøre det nemt for headhunteren at gå videre med dig i sin proces. Så vær konkret og skriv i mailen, hvilke job du går efter; sælger, salgschef, sekretariatsleder osv.,” lyder det fra Frederik Iuel, der fortsætter:

”Jo mere konkret du er, des bedre er dine chancer for, at han husker dig. Headhunteren skal nok invitere dig på kaffe, hvis han finder dig brugbar. Det handler om timing, og du kan ikke regne med, at han pt. er på udgik efter en som dig. Følg gerne op i ny og næ.”