AnsøgningJobsøgningOpsigelse

Sådan bruger du bedst dine kræfter som jobsøger

Eksperterne står i kø for at fortælle dig, hvordan du finder dit næste job, men hvilke råd er der hold i? Ny undersøgelse gennemgår, hvordan virksomhederne foretrækker at rekruttere, så du kan bruge kræfterne rigtigt.

En stor undersøgelse udført af konsulenthuset Ballisager i 2013 fastslår, at den mest anvendte rekrutteringsform til ledige job er jobportaler. Når man søger på opslåede job, er der imidlertid et hårdt konkurrenceelement fra de øvrige ansøgere til jobbet. Derfor råder rekrutteringskonsulent i Jobindex, Claus Tandrup, jobsøgere til at lægge vægt på motivation i ansøgningerne.

”Selvom faglige kvalifikationer vægter meget højt og ikke må glemmes i CV’et ser vi gang på gang, at virksomhederne vælger ansøgere, som springer i øjnene grundet deres motivation for jobbet. Deres evne til at perspektivere deres faglighed til, hvad de kan bidrage med i det konkrete job er også vigtigt,” siger han. (se figur)

Hvilke discipliner bør jobsøgere generelt blive bedre til?

Vælg op til 3 svar

Total
At brænde igennem med sin motivation for jobbet 56%
At sætte sig ind i virksomheden/jobbet 44%
At beskrive den værdi virksomheden kan opnå ved at ansætte personen 41%
At beskrive sine kompetencer konkret i CV/ansøgning 33%
At komme velforberedt til jobsamtalen 31%
At skrive en god ansøgning 19%
At skrive et godt CV 17%
At præsentere sig mundtligt kort og skarpt 16%
At rette uopfordret kontakt til virksomheden 7%

Ingen mirakler i netværket

Netværket fremhæves ofte som en relevant kilde i jagten på dit næste job, og Ballisagers undersøgelse viser, at det er virksomhedernes næstmest populære kanal til at lede efter nye medarbejdere.

Der er imidlertid en tendens til at netværk overvurderes i jobsøgningen, hvilket lektor fra Aarhus Universitet, Christian Waldstrøm, som forsker i netværk har berørt i Jobindex’ guide til at bruge netværk:

”66 procent af alle stillinger bliver besat af andre veje end gennem netværk, så det er stadig dine kompetencer, der er afgørende. Så spørgsmålet er, hvor du bedst bruger dit krudt, og det kunne jo være på at sende traditionelle ansøgninger, opkvalificering, uddannelse eller andre ting,” forklarer Waldstrøm.

Uopfordrede ansøgninger

En tredje omtalt kanal inden for jobsøgning er uopfordrede ansøgninger. Ifølge Ballisagers undersøgelse er det den 3. mest anvendte rekrutteringskanal blandt virksomhederne, og den kommer dermed før virksomhedernes brug af sociale medier og vikar/og rekrutteringsbureauer.

Claus Tandrup fortæller, at de store virksomheder ofte er ved at drukne i uopfordrede ansøgninger, og de derfor har meget formelle procedurer med at henvise ansøgere til deres officielle emnebank af uopfordrede ansøgninger.

”Ikke alle større virksomheder bruger deres emnebank aktivt. I forhold til uopfordrede ansøgninger kan det ofte betale sig at målrette dem mindre virksomheder, da konkurrencen og formalia i forbindelse med rekruttering er mindre,” forklarer han.

Virksomhederne headhunter og researcher selv efter potentielle medarbejdere

Ballisagers undersøgelse viser desuden, at 22 % af virksomhederne svarer, at de bruger CV-databaser som fx Jobindex’ til at besætte nye stillinger. HR-konsulent Mette Lolk fra virksomheden Caverion, forklarer hvordan de kombinerer jobopslag med at søge i Jobindex’ CV-database:

”Det er en ’både-og’-løsning, for målgrupperne er forskellige, men søgning efter medarbejdere i Jobindex’ CV-database er blevet en kæmpe succes for os,” fortæller Mette Lolk, der i 2013 bl.a. fandt tre nye medarbejdere i streg via CV-databasen.