Når du e-mailer dit CV og din ansøgning afsted eller uploader det gennem et rekrutteringssystem, er der høj sandsynlighed for, at læseren ser dem på en skærm.
Ifølge tal fra Ballisager læser 82 % normalt CV og ansøgning på en computerskærm eller tablet. Derfor kan du lige så godt benytte dig af den viden og lave direkte links i dit CV og din ansøgning.
Din læser vil elske, at du har forstået mediet og gør deres hverdag lettere.
Gode råd til direkte links
Men hvad skal du linke til? I princippet kan du være kreativ og vise det, du har lyst til, bare du hjælper læseren. Men det skal selvfølgelig være relevant.
Vi foreslår, at du linker til:
- virksomheder, du har været ansat i, fra dit CV – især hvis det er en mindre kendt virksomhed, er det en stor hjælp for læseren at kunne orientere sig hurtigt om virksomheden eller den branche, du har været ansat i
- eksempler på arbejder, du har lavet, der ligger online – hvis du er forfatter bag en artikel, eller udgav en relevant artikel på dit studie, giver det god mening at linke direkte til den
- din onlineportfolio med dit kreative eller grafiske arbejde
- artikler, der omtaler eller referer til dit arbejde eller resultaterne af dit arbejde
- onlinemagasiner, hjemmesider, kataloger og webshops, hvis du der en af hænderne eller hjernerne bag
- din profil på LinkedIn
- info om tillidsposter og bestyrelser, du er involveret i.
Husk – det skal være relevant for jobbet. Ellers er det bare støj. Link derfor ikke til din personlige blog, din billedsamling på Instagram eller dine Pinterest-boards.