Øvrigt

Kø­ben­havnsk turisme på him­mel­kurs

Turismen i København er steget med over 12 procent om året de seneste to år, og det er de højeste vækstrater i hovedstaden, siden man begyndte at måle turismen for næsten tredive år siden.

”Det er virkelig stærke nyheder oven på finanskrisen. Særligt imponerende er det, at København i to år har været en af de hurtigst voksende turistbyer i Europa – langt foran byer, vi normalt sammenligner os med, og som for øvrigt også har høj vækst.”

Sådan siger administrerende direktør i Wonderful Copenhagen, Lars Bernhard Jørgensen, til Politiken den 6. august 2012, som en reaktion på nye tal, der viser, at turismen i København er steget med over 12 procent om året de sidste to år.

Det er tal fra Danmarks Statistik og organisation European City Marketing (ECM) – de europæiske storbyers turismesammenslutning – der viser de imponerende vækstrater, hvis lige ikke er set i den danske hovedstad, siden man begyndte at måle turismen i 1985. Samtidig melder Københavns Lufthavne om et rekordstort passagerantal.

Både Brancheorganisationen Horesta og Foreningen Københavns City Center, som repræsenterer butikkerne i indre by, kan nikke genkendende til de mildere turisme-vinde, der blæser over hovedstaden:

”Vi har i flere år været nødt til at presse priserne for at lokke kunder til, men der er nu en tendens til, at der både kommer flere gæster, og at hver gæst bruger flere penge. Det er virkelig positivt,” siger administrerende direktør i Horesta, Katia Østergaard, til Politiken.

Konferenceturismen følger trop

Udover Horestas og Københavns City Centers erfaringer med flere gæster, der bruger flere penge i de københavnske butikker, kan også forretningsturismen – herunder konferenceturismen – melde om markant fremgang.

Det er ligeledes gode nyheder for den københavnske turisme, hvoraf cirka halvdelen ifølge Berlingske Business er forretningsturisme, og cirka halvdelen af det er turisme forbundet med konferencer.

Ifølge Danmarks Statistik har der været 12 procent flere overnatninger på de københavnske hoteller i starten af 2012 i forhold til samme periode sidste år, og det skyldes ikke mindst det stigende antal konferencer, som afholdes i København.

"København har generelt god hardware: Det er let at komme rundt, der er gode hoteller og gode konferencemuligheder," siger kongreschef i Wonderful Copenhagen, Steen Jakobsen, til Berlingske Business den 17. maj 2012.

Steen Jakobsen fortæller desuden, at det især er inden for medicinalindustrien, at København tiltrækker konferencegæster, fordi byen har en stærk pharmaceutisk industri og gode forskningsområder.

Byens brand indtager 12.-plads

København nøjes ikke med at slå egen personlig rekord i turisme – byen er også strøget til tops blandt europæiske storbyer i disciplinen turismevækst, og overgår faktisk både byer som Stockholm og Prag, når det kommer til at have det stærkeste brand.

I en nyhed fra den 27. marts 2012 på opencopenhagen.dk, som er hjemmesiden for brandet cOPENhagen, der så dagens lys i 2009, lyder det, at København indtager en 12.-plads på en liste over storbyers brandværdi.

Det er analyseinstituttet Reputation Institute, der står bag listen, som har London, Geneve, Sydney, Wien og Venedig på de fem første pladser. Ifølge instituttet kan en stigende brandværdi omsættes direkte til vækst i både turisme og udenlandske investeringer.