Øvrigt

It-virk­som­he­der til jobsøgere: Sådan tjekker vi dig på nettet

Har du overvejet, om arbejdsgiverne lurer på dig?

Når du er på jagt efter nyt job, bør du være forberedt på, at en kommende arbejdsgiver googler dig eller lurer på dine profiler på sociale medier. Det kan du blandt andet forvente, hvis du kommer i betragtning til et job hos Microsoft Danmark, fortæller Jacob Faartoft Merklin, der er ansvarlig for rekruttering hos Microsoft i Danmark.

"Med tanke på den teknologiske udvikling og danskernes brug af internet og sociale medier er det både vigtigt og helt naturligt for os at bruge sociale medier i forbindelse med rekruttering," siger han.

Hos Microsoft er det en fast del af rekrutteringsprocessen, at der søges på kandidaternes navne på søgemaskiner, samt at deres profiler på sociale netværk som Facebook, Twitter og LinkedIn bliver tjekket.

LÆS OGSÅ Sådan køber jobsøgere sig til et bedre image på nettet

Kigger efter billeder og bombastiske udtalelser

Jacob Faartoft Merklin forklarer, at Microsoft tjekker, hvilke billeder kandidaterne har lagt ud på de sociale medier, og holder øje med, om kandidaterne er kommet med bombastiske udtalelser eller er medlem af kontroversielle grupper på de sociale medier.

"Hvis du eksempelvis har et behov for at lægge billeder fra baren på Mallorca ud på Facebook, er det måske med til at tegne et billede af, hvem du er," siger han.

Han understreger dog, at du som jobsøger hos Microsoft ikke nødvendigvis er diskvalificeret, fordi du har et par festbilleder liggende på Facebook. Men Microsoft forventer, at folk, der ønsker et job i virksomheden, gør sig nogle klare overvejelser om, hvordan de ting de laver på sociale medier bliver opfattet af omgivelserne.

"Vi er ikke voldsomt rigide. Vi mener også, at folk skal have lov til at være privatpersoner, men vi vil bare gerne have en dialog om det. Så kan det være, at vi under dialogen finder ud af, at det ikke skal være os, men det kan også være, at vi finder ud af, at det skal være os, men at du lige skal justere på din profil først, så alt du skriver ikke er offentligt," siger han.

Ifølge Jacob Faartoft Merklin har der dog kun været ganske få tilfælde, hvor folks adfærd på sociale medier har betydet, at en person ikke er blevet ansat hos Microsofts danske afdeling.

LÆS OGSÅ: Tre gode tip: Sådan sletter du digitale fodspor på sociale medier

Ud over at lave baggrundstjek af kandidaterne på internettet fortæller han, at Microsoft også bruger de sociale medier som en aktiv del af rekrutteringen. Microsoft bruger blandt andet LinkedIn til at holde øje med kandidater, som virksomheden kan være interesseret i at headhunte. Men LinkedIn bruges også som et supplement til ansøgningen.

"I nogle stillinger kan det kræve, at folk har et stort netværk, og i en traditionel ansøgning kan det være svært at se, hvor stort et netværk folk har. Men det kan du se på LinkedIn, hvor det også er muligt at se, om man har fælles kontakter, der kan bruges som referencer," siger han.

I KMD, en af landets største it-virksomheder, har man dog en væsentligt anderledes tilgang til brug af sociale medier i rekrutteringsprocessen.

Virksomheden bruger ganske vist også sociale medier som LinkedIn og Facebook til at skabe kontakt med kandidater, og indimellem slår virksomheden også jobsøgere op på LinkedIn, hvis der eksempelvis er tvivl om et punkt på ansøgerens cv, oplyser Hanne Fischer Sørensen, der som employer brand-manager hos KMD er ansvarlig for virksomhedens brug af sociale medier i forbindelse med rekruttering.

Vil ikke snage i privatlivet

Men hun fortæller, at virksomheden hverken googler ansøgerne eller tjekker deres profiler på Facebook og Twitter.

"Vi opfatter sociale medier som Facebook og Twitter som private og ikke professionelle værktøjer. Vi føler, at det vil være at snage en lille smule i folks privatliv, hvis vi tjekkede, hvad ansøgere skrev der," siger Hanne Fischer Sørensen.

Men risikerer I ikke at gå at gå glip af værdifulde informationer ved ikke at bruge sociale medier eller Google?

"Vi går mere op i, hvordan vi selv oplever ansøgerne, og vi går mindre op i, hvad de selv eller andre skriver om dem på sociale medier eller internettet. Oplever vi, at nogen virker utroværdige, lader vi dem ikke gå videre. Det er ikke sådan, at vi bruger tid på at tjekke dem efter. Det kan godt være, vi går glip af noget, men spørgsmålet er, om vi går glip af noget, som er brugbart," siger hun.

KMD har 3.000 ansatte og har en forventning om at ansætte mellem 150 og 200 nye medarbejdere i købet af det kommende år. Og ifølge Hanne Fischer Sørensen har virksomheden en fast proces for, hvordan rekrutteringen gribes an, og i den proces indgår blandt andet en personlighedstest og indhentning af referencer, mens research af folks adfærd på sociale medier ikke indgår i den.