Afkod tidligt om du passer ind i virksomhedens kultur



Allerede under researchen af den virksomhed, du vil søge job hos, bør du vurdere, om du passer ind.

Ulla Oppermann Blankholm
Blankholm Kommunikation


Anne Marie Valentin

Passer du ind i den virksomhed eller organisation, du er i lige nu? Du kender formentlig svaret og ved måske også, at hvis det ikke er tilfældet, så er det op ad bakke for dig hver dag. Det mener karriererådgiver, i Intojob, Anne Marie Valentin, som derfor er stor fortaler for, at du allerede i din jobsøgning gør dig klart, om du vil passe ind i virksomhedskulturen.

”Allerede når du går ind på virksomhedens hjemmeside, vil du få en fornemmelse af, om arbejdspladsen matcher dig. Du kan også tale med nogen, du kender – som allerede er i virksomheden – for at blive klogere på den, og det vil du kunne bruge til at få en pejling af, om virksomheden er dig,” siger Anne Marie Valentin og tilføjer, at det først og fremmest er vigtigt, at du kender dig selv, før du kan finde ud af, om du vil passe godt ind i en virksomhed.

”Hvad er egentlig vigtigt for dig, hvis du skal have et samarbejde med en virksomhed? Vi er nødt til at kende hinandens værdier for at finde ud af, om vi har et godt match. Ellers bliver det for tilfældigt det hele, og så kører man bare derudad, selv om man egentlig ved, at det ikke er helt godt,” siger Anne Marie Valentin, der råder til, at du stiller dig selv en række spørgsmål for at gøre dig klart, hvad der er vigtigt for dig i et job; vil du gerne have mange interaktioner med andre mennesker i løbet af en dag, eller kan du bedre lide, at der ikke er så meget kontakt?

Fungerer du i en corporate atmosfære med slips og jakkesæt hver dag – eller vil du i et afslappet miljø selv have mulighed for at sammensætte din dresscode – stil dig selv vigtige spørgsmål som dem.

Mærk efter til jobsamtalen

Vurderer virksomheden, at I er et potentielt match, vil du sikkert blive kaldt ind til en jobsamtale, hvor du ifølge Anne Marie Valentin skal sørge for at være godt forberedt.

”Er du godt forberedt, vil du have overskud i en situation, hvor man godt kan være lidt anspændt. Det vil give dig mulighed for at mærke efter, og din krop lyver ikke: Har du det godt med at være i virksomheden sammen med de mennesker, du sidder overfor? Har du en god fornemmelse – selv om du er nervøs?,” lyder det fra Anne Marie Valentin.

Du kan selvfølgelig komme ud for, at du vurderer, at du måske kun passer ind 75 procent, og hvad gør man så?

Du kan være nødt til at gå på kompromis

”Det kommer meget an på, hvilken situation du står i. Har du tre små børn og et hus, der er på vej på tvangsauktion, så er du nødt til at gå på kompromis. Men hvis vi forestiller os, at du står i en idealsituation, hvor du for eksempel allerede har et job, så ville jeg aldrig sige ja til et job, hvor jeg kun følte, jeg passede ind 50 procent – der ville jeg op på over 75 procent, hvis man taler i procentsatser,” siger Anne Marie Valentin og tilføjer, at du med din tilstedeværelse i et nyt job i en virksomhed selvfølgelig vil kunne påvirke kulturen, men du skal samtidig være klar over, at du ikke vil kunne lave kulturen om.

Passer du 100 procent ind i kulturen fra starten, vil der opstå en synergieffekt, hvor ét plus ét vil give meget mere end to, og ifølge Anne Marie Valentin vil det også betyde, at du vil få det sjovere, når du er på arbejde. Du vil kunne præstere mere og tåle mere, fordi det giver mening for dig at være i præcis den virksomhed. Så har du fundet det perfekte match.

Publiceret 2016-10-03


Seneste artikler

Mere barsel til far styrker mors karriere og løn
Det giver mor flere lønkroner og mindre risiko for ledighed, når far tager længere barsel, viser nye tal fra Rockwool Fonden. Der er mellem 7.300 og 53.300 kroner mere om året at hente for mor, hvis far tager længere barsel.
Indrykket 23. januar på Forside
Tre klassiske fejl du bør undgå i dit nye job
Navigér uden om de tre mest hyppige fejl i dit nye job – og læg an til en succes.
Indrykket 16. januar på Forside
Sådan spotter du stress hos en kollega
Nøglen til at spotte stress hos en kollega er at være opmærksom på ændringer i adfærd, humør eller præstation, siger ekspert.
Indrykket 9. januar på Forside
Derfor hader du at få e-mails fra din kollega
Derfor hader du at få e-mails fra din kollega
Arbejdslivet og indbakken er fuld af e-mails, du enten aldrig burde have haft, eller som er uhøflige, forvirrende og uforståelige. Men er du bedre end dine kolleger?
Indrykket 2. januar på Forside
Vi siger det med kage på jobbet
Vi siger det med kage på jobbet
Når vi på jobbet skal fejre, at vi har nået en målsætning, gør vi det med kage. Det er konklusionen på spørgsmålet bag den fjerde låge i vores adventskalender, som lød ”Hvordan I på nuværende eller tidligere job fejrer/fejrede, at I nåede en målsætning?”
Indrykket 25. december 2016 på Forside
Annonce:
Cookies på Jobindex

Vi bruger cookies til trafikmåling og til optimering af hjemmesidens indhold. Der gemmes cookies fra Jobindex og fra vores samarbejdspartnere. Ved at klikke videre på hjemmesiden accepterer du vores brug af cookies. Læs mere om vores cookies.