Øvrigt

10.000 nye job på vej i provinsen

Over de kommende otte år vil der blive skabt omkring 10.000 nye arbejdspladser i og ved landets erhvervshavne, lyder det fra Danske Havne, der er en brancheorganisation af 66 erhvervshavne i Danmark.
10.000 nye job på vej i provinsen

”Man skal lige lukke øjnene en gang og lukke for det billede, man måske sidder med af havne i Danmark, og så åbne øjnene igen for at se mulighederne i de danske havne,” siger Tom Elmer Christensen, der er sekretariatschef i Danske Havne.

Han er klar er klar over, at de fleste har negative forestillinger om mulighederne i landets havne. En række vedtagne politiske initiativer inden for især miljø, energi og Co2 vil dog ifølge Tom Elmer Christensen få stor betydning for udviklingen i antallet af jobs i de danske havne. Over de kommende otte år regner man ifølge Danske Havne med, at der vil blive skabt omkring 10.000 nye arbejdspladser i og omkring havnene.

”De initiativer har vidtrækkende betydning for, hvad der bliver sat i gang på havnene. Havnene vil simpelthen få en større rolle end før,” siger sekretariatschefen.

Han nævner, at havvindmøller er en af de store faktorer i forhold til væksten på havnene. Ifølge Tom Elmer Christensen bliver der i højere grad ydet støtte til havvindmøller i stedet for almindelige vindmøller, og transport, servicering og produktion af havvindmøller kan ifølge sekretariatschefen med fordel foregå i havnene – tæt på vindmøllernes ende-destination.

”Alene i Nordsøen er der endnu kun sat under 10 procent op af de vindmøller, der skal sættes op inden 2030,” siger Tom Elmer Christensen, der også mener, at udfasningen af kul i Danmark vil betyde vækst i træbriketter – en vækst som han håber Danmark og særligt de danske havne vil tage del i.

Bliver allerede skabt jobs nu
Også inden for biofuel vil havnene i fremtiden blive brugt, fordi afgrøderne til biobrændslet vil komme fra store skibsladninger fra blandt andet Mellemamerika og Ukraine – som de danske afgrøder ikke kan konkurrere med på pris.

”I Holland har man lige investeret et tocifret millionbeløb i at bygge en fabrik op til bioethanol, så man selv kan håndtere den afsluttende produktion og få værdiafkastet. Det kan også blive et kæmpe område i Danmark,” siger Tom Elmer Christensen og næver, at man har en fabrik under opbygning i Grenaa og et forsøgsanlæg i Kalundborg, som DONG står for.

Desuden næver han miljørigtig skrotning af installationer og olieboreplatforme i Nordsøen som et stort potentielt marked for havnene.

En ny havnelov er i disse dage til behandling i Folketinget, og bliver den vedtaget, vil det ifølge Danske Havne betyde, at havnene kan gå ind og samarbejde med lokale virksomheder på havnene. Hvis de for eksempel ikke kan låne penge i banken, kan havnen gå ind i et fællesskab med virksomheden og på den måde løfte opgaven.

”Men uanset om havneloven bliver ændret eller ej, så skal de 10.000 nye arbejdspladser på havnene nok komme. Vi kan allerede nu se, at der bliver skabt flere jobs på havnene, for krisen gør, at der bliver handlet meget mere med udlandet på grund af prisen, og i den forbindelse går man gennem havnene,” siger Tom Elmer Christensen og tilføjer, at antallet af containere på godsfærger i tredje kvartal 2011 var på højde med rekordåret i 2008.

Han kan desuden konstatere, at der kommer flere varer ind af højere værdi, og det betyder, at vareafgiften til havnene automatisk bliver bedre.

”Vi er meget optimistiske og fulde af fortrøstning. Vi kan også mærke, at byggeriet er begyndt at røre på sig,” siger Tom Elmer Christensen, der har svært ved at skjule sin optimisme over, at havnene i 2011 kom sig oven på kriseårene 2009 og 2010.

De fleste havne oplever ifølge Danske Havne fremgang i aktiviteterne, både i godsomsætningen og i indtjening. Den samlede godsomsætning på de større havne runder skønsmæssigt 85 millioner tons – det er et godt stykke over 2010, hvor der kun blev omsat i alt 79 millioner tons. 80 procent af Danmarks udenrigshandel går gennem de danske havne.