Employer brandingRekruttering

Video for dummies: Har du tjek på dit story­bo­ard?

Er du typen, der freestyler dig igennem dagens gøremål, afslappet winger dine oplæg uden slides og talepapir og gerne lytter til Laid Backs ”Sunshine Reggae”, mens du arbejder, fordi det er sådan, du bedst realiserer dit kreative talent?

Så skal du stoppe nu. I hvert fald hvis du vil lære at lave lækkert video-content.

Det kan godt være, det lyder krakilsk. Som din tidligere klasselærer Hans-Jørgens monotone motto om, at man aldrig må springe over, hvor gærdet er lavest.

”Et storyboard er ikke raketvidenskab. Det er bare en drejebog, der klargør, hvor du vil hen med din video”

Men hvis du vil lave en video, der både forfører dine seere, høster 2.385.003 likes (bare sådan cirka) eller måske får drømmekandidaten til at opdage jeres virksomhed og sende en ansøgning, så kræver det, at du forbereder dig og arbejder struktureret med et storyboard. Punktum.

Sig hej til din nye ven: Mr. Storyboard

Et storyboard er ikke raketvidenskab. Det er bare en drejebog, der klargør, hvor du vil hen med din video. Og det indebærer planlægning. Så du ved, hvad du vil sige. Til hvem. Og hvordan, så det passer til både jeres virksomheds tone of voice og den målgruppe, I vil nå.

Derfor har vi gjort det let for dig og lavet en guide til, hvad du skal huske, inden du går i gang med at filme. Er du klar?

#1 Hvad vil du fortælle – og til hvem?

Allerførst skal du finde frem til, hvad dit eget formål med at lave en video er, og hvem du taler til (din målgruppe). Sagt med andre ord: Hvad er det, du vil have din seer til at gøre eller tænke?

Vil du have designbevidste hipstere mellem 17 og 32 år til at købe (og dåne over) dit nyeste produkt, økoæblesnapsfermenteret agurkemost? Eller har I en åben stilling som kundeservicemedarbejder eller ingeniør, som I gerne vil have en superskarp kandidat til at søge? Eller noget helt tredje?

”Din målgruppe er flintrende ligeglad med, at du gerne vil sælge din nye most eller have besat din nye stilling”

Når du har styr på dette, er du klar til næste skridt. Du skal motivere din målgruppe til at handle! Men hvordan gør du det?

#2 Overbevis din modtager

Det første, du skal være opmærksom på, er, at din målgruppe er flintrende ligeglad med, at du gerne vil sælge din nye most eller have besat din nye stilling. De hverken køber vidunderdrikken eller sender dig en ansøgning, hvis de ikke kan se, hvad de får ud af det. What’s in it for me? – spørger de sig selv. Og det er dette behov, du skal tale ind i. Du skal nemlig finde frem til, hvad de drømmer om, og så vise i videoen, hvordan de kan få det.

”Det kan godt være, I har flere gode budskaber i ærmet. Men vælg ét per video. Ellers bliver budskabet uklart og videoen for lang”

Drømmer de om et job med høj arbejdsglæde og skønne kolleger – så skal du måske slå på, at de kommer til at arbejde et sted, hvor humøret er så højt, at de kommer til at gå dansende hjem fra arbejde hver dag. Eller drømmer de om at leve i en bæredygtig verden, der også er her om 500 år? Så skal du måske vise, hvordan de kan bidrage til dette ved at købe din økologisk fremstillede drik fremfor én med konserveringsmidler.

Det kan godt være, I har flere gode budskaber i ærmet. Men vælg ét per video. Ellers bliver budskabet uklart og videoen for lang. Og så falder din seer fra.

#3 Lav et visuelt storyboard: fra intro til afslutning

Næste skridt er at planlægge, hvordan dit budskab skal formidles i din film. Altså: Hvad vil du vise for at få dit budskab klart og tydeligt igennem? Det skal planlægges scene for scene, og det gør du lettest ved at lave en grafisk opstilling af filmen – et slags visuelt storyboard, der beskriver alle scener i videoen fra start til slut.

Scenerne skal understøtte dit budskab, for at du ikke kommer på afveje med din film. Så hvis du vil vise, at humøret er højt på din arbejdsplads, og at man bliver glad i låget i sin nye stilling – så vis fx kolleger, der hygger sig sammen, eller få evt. en kollega til at fortælle om, hvorfor hun er glad for at arbejde hos jer.

Lad os tage dig igennem en heeeelt enkel rekrutteringsvideo for at vise dig, hvordan det kunne se ud. Vi har lavet et skelet, som du kan fylde mere kød på undervejs, men strukturen kan du bruge til et hvilket som helst budskab. Det kan fx se sådan ud:

Intro

I introen introducerer du dine seere til det, de skal i gang med at se. Det er her, seerens forventning til videoen skabes. Så tag dem godt i hånden, og byd dem velkommen fx med en speakerstemme (brug evt. din egen, eller spørg en kollega med en særligt sprød klang). Sæt derefter rammen ved at præsentere dit budskab, som i dette tilfælde er: ”Lige nu søger vi nye kolleger” – så er du godt i gang.

”Det er vigtigt, at du ikke lader din video miste pusten som en hengemt ballon 2 uger efter en børnefødselsdag”

Indhold

Herefter bør du uddybe dit budskab. Det kan du gøre ved at lave en sekvens, der viser de nye kolleger, man får i kundeservice. Hvis I gerne vil lokke nye medarbejdere til ved at vise, at arbejdsglæden er i top, så vis et billede af dette.

Outro

Det er vigtigt, at du ikke lader din video miste pusten som en hengemt ballon 2 uger efter en børnefødselsdag. Slut altid af med manér ved at understrege det budskab, som du præsenterede i starten af videoen. Hvis du søger nye medarbejdere, så lav en call to action, der viser, hvordan man ansøger. På den måde binder du sløjfe på den røde tråd i fortællingen.

#4 Find lokation og medvirkende

Et par sidste ting du skal overveje, inden dine forberedelser er helt i mål, er: lokation og medvirkende. Skal det være i jeres reception? Lounge? Jeres spritnye mødelokale, som kræver, at I booker det 1 måned i forvejen?

Overvej også, hvem der skal medvirke. Marie fra Marketing? Eller Arne fra Administrationen? Dem begge? Find dem, der kan lide at stå foran et kamera, og som din målgruppe kan identificere sig med. Skal det være mænd eller kvinder? Unge eller de mere modne? En blanding? Og book så folk ind, så de ikke laver andre aftaler. Og husk at indhente GDPR-tilladelser fra deltagere og statister.

Tillykke! Nu er du klar til at filme

Med din nye ven Mr. Storyboard i hånden er du nu godt klædt på til at starte din filmsession. Mangler du mere inspiration, så læs vores 5 enkle tips til at skyde din egen film, hvor du får gode råd om alt fra lyd og lys til setting og beskæring.

Men vi har endnu mere videoguf i posen. For i vores kommende "Video for dummies"-indlæg viser vi, hvordan du skal agere foran et kamera – og hvilken baggrundsmusik du skal vælge (eller gå langt udenom!).

Og har du brug for assistance, står vores videoeksperter Josephine, Jesper og Nicklas klar til at hjælpe. Stik os en mail på bureauetsblog@jobindex.dk.

bureauet bag bloggen

Hos bureauet i Jobindex arbejder vi i krydsfeltet mellem employer branding, rekruttering og kommunikation.

Vi består af tekstforfattere, digitale designere, fotografer og projektledere, der rådgiver, underviser og laver content for Danmarks største og mindste virksomheder.

Om bloggen

På bureauets blog får du tips og tricks til, hvordan du fanger de rette kandidater og profilerer din virksomhed gennem velskrevne tekster og visuelle værktøjer.

Læs også