Jobglæde

Top­præ­sta­tio­ner skal deles med verden

En titel som en af Danmarks bedste arbejdspladser betyder meget for både virksomheden, dens medarbejdere og potentielle jobansøgere. Se her, hvordan virksomhederne bruger deres placeringer, og hvordan du kan finde mere information om din drømmearbejdsplads.

For 13. år i træk har organisationen ’Great Place to Work’ kåret landets bedste arbejdspladser i kategorierne mindre, mellemstore og store virksomheder. Titlerne er eftertragtede, og virksomhederne gør meget ud af at synliggøre deres deltagelse og placering på listen.

Møbelfirmaet HOWE, som i år vandt blandt de mindre danske virksomheder, skriver for eksempel på deres hjemmeside:

”HOWE er blevet kåret som den bedste mindre arbejdsplads. Det er anden gang at HOWE deltager, og første gang blev vi belønnet med en fjerdeplads. Opskriften på succes er klar: Du har brug for de rigtige medarbejdere” (Howe.com).

Møbelvirksomheden tilskriver dermed sejren til de ansatte, og Great Place to Works undersøgelse er da også blandt andet baseret på medarbejdernes vurdering af arbejdspladsen. Flere tusinde personer har medvirket til resultatet og svaret på spørgsmål om deres vilkår på jobbet, og titlen kan være afgørende, når firmaet skal hyre nye folk.

”De jobsøgendes adgang til oplysninger om virksomheden er øget, og forventningerne til arbejdsgiverens omdømme og arbejdsopgaver er blevet skærpet” (Jyllands-Posten).

Et godt resultat er dermed et solidt skulderklap til ledelsen, og for kommende ansøgere kan det ses som et tegn på, at her er en virksomhed med glade medarbejdere, gode vilkår og styr på tingene.

Kontinuitet og gyldne minder

Det er dog ikke nødvendigt at blive nummer 1 på listen for at kunne bruge resultatet aktivt. Flere virksomheder finder andre vinkler på resultatet, og for eksempel Middelfart Sparrekasse har på deres hjemmeside valgt fortællingen om stabilitet og kontinuitet.

”Igennem 10 år har Middelfart Sparekasse ligget i top 10 blandt Danmarks bedste arbejdspladser, senest som nr. 1 både i 2009 og 2008.” (MidSpar.dk).

Her er fokus på de solide præstationer over tid, men selv firmaer, der ikke længere figurerer højt på listen, bruger stadig tidligere tiders topplaceringer i deres markedsføring.

Det gælder for eksempel for virksomheden Dieu, der i dag har skiftet navn til Mannaz. De var den første danske vinder af titlen, og her små 13 år senere har de stadig følgende stående på deres hjemmeside:

”Da Oxford Group [herunder Great Place to Work] introducerede Danmarks Bedste Arbejdspladser i 2001, strøg DIEU ind på førstepladsen som den bedste arbejdsplads i Danmark” (Mannaz.com).

Rejsen mod toppen

Men hvad med dem længere nede på listen? Jo, de reklamerer også for det. Et eksempel på det er fra 2010, hvor konsulentvirksomheden Hartmanns skrev følgende i en pressemeddelelse:

”Med en plads som nr. 23 i den netop afsluttede kamp om Danmarks Bedste Arbejdsplads, har Hartmanns på et år forbedret sin placering markant i forhold til sidste år. Årsagen til den markante fremgang skyldes ifølge den adm. direktør Anne-Mette Ravn, at virksomheden via en demokratisk og involverende proces har arbejdet aktivt med følgende udviklingspunkter: Kompetenceudvikling, Work-Life-Balance, arbejdsglæden og fællesskabsfølelsen” (MyPresswire.com).

Her er virksomhedens rejse i centrum for fortællingen, og rejsen og udviklingen er fortsat siden 2010, da Hartmanns i år sluttede på en andenplads blandt de mellemstore arbejdspladser.

Har du brug for at finde ud af, om den virksomhed du er interesseret i er blandt Danmarks bedste arbejdspladser, så kan du finde en GPTW-boks under virksomhedsprofilerne på Jobindex.

Du kan også læse mere på Great Place to Works hjemmeside.