Øvrigt

Telia bygger interne broer

Nordens største televirksomhed Telia forstår ikke kun at bygge bro mellem mennesker. Internt i virksomheden arbejdes der målrettet på at gøre en flersproget kompleks kæmpe til en nærværende arbejdsplads, hvor forskellighed og internationalitet er kodeordene.

- Det handler ikke om, hvem du er, eller hvor du kommer fra. Det har vi bevist gang på gang i Telia. Det handler derimod om, hvad du kan, og om du har det drive, der skal til.

Mohammad Kaddouras liv i telebranchen begyndte for 11 år siden som sælger i Roskilde. Sidste år ledede han Telias flagskibsbutik på Strøget i København, og i dag er han distriktschef for København og Nordsjælland med ansvar for 76 medarbejdere. Det stod ikke skrevet i kortene for den unge andengenerationsindvandrer – og så alligevel.

- Jeg har aldrig oplevet, at nogen så skævt til mig i Telia, fordi jeg kom med en anden baggrund. Telia er jo en international virksomhed, og det betyder, at de ansatte er vant til at samarbejde med alle slags mennesker. Det, du bliver målt på er, om du er villig og om du formår at gøre det, der skal til, for at skabe en forskel, forklarer Mohammad Kaddoura.

Den køber brand manager Christian Preisler, der med en baggrund i reklamebranchen landede i Telia for et halvt år siden. Han og Mohammad Kaddouras baggrunde er på en og samme gang både vidt forskellige og genetisk sammenlignelige. Deres personlige ståsted, alder, uddannelse og oprindelse er som ying og yang. Men deres evne til at ville forandring og udvikling er en del af deres dna, præcis som tilfældet med størsteparten af deres kolleger.

- Der hvor jeg kom fra, var stort set alle uddannet over samme læst, og vi var jævnaldrende. Det giver en stor ensrettethed på arbejdspladsen. I Telia findes alle typer mennesker, og arbejdspladsen er stor, så det er ikke svært at finde sin rette hylde, vurderer Christian Preisler.

Flad struktur og højt til loftet

Både han og Mohammad Kaddoura nævner den konstante teknologiske udvikling som den altafgørende forklaring på den dynamik og kompleksitet, som er en naturlig del af Telia.

- Set udefra er det en meget kompleks virksomhed, som er i konstant forandring. De egenskaber kunne gøre det til en svær virksomhed at blive en del af, men det er fedt, primært fordi medarbejderne udviser en faglig dygtighed, som genererer stolthed i organisationen. Samtidig har Telia sin unge alder og størrelse til trods formået at have en dynamisk ledelse, der navigerer med en iøjnefaldende flad struktur. Den slags giver teamspirit blandt medarbejdere, siger Christian Preisler.

Verden som arbejdsplads

Som manden, der skal sælge produkter i konstant udvikling og af en teknologisk høj kompleksitet, peger Mohammad Kaddoura på ejerskab og strategi som afgørende.

- Hvis vi skal honorere dette succesfuldt, er vi nødt til at tænke i langsigtede strategier, for at få selv vores meget forskellige timelønnede medarbejdere til at tage ejerskab af udfordringen. Det kan for eksempel gøres ved at italesætte Telias fem værdier i forhold til den enkelte medarbejder. Hvis vores sælgere præcis kan forklare, hvordan vi skal sælge og agere overfor kunden, når vi også bedst muligt i mål med vores resultat, forklarer Kaddoura.

Han elsker de muligheder, som Telia hele tiden giver, og han tager gerne til udlandet for at blive klogere.

- Jeg vil gerne besøge min svenske kollega og se, om jeg ikke kan blive klogere på det, jeg gør. Det er naturligt, når man arbejder i en virksomhed som vores, siger distriktschefen.

Også Christian Preisler ser dynamikken og udviklingen som et stort gode. Han vurderer at være en del af Telia om fem år, men han har svært ved at se, at det er i samme job.

- Den kontinuerlige forandring af arbejdspladsen betyder, at man skal være omstillingsparat for at kunne trives her, og så skal man kunne arbejde mod samme mål, som var man et håndboldhold. For få år siden havde Telia sine styrker i angrebsspillet. I dag har vi udfordret så meget og måttet forsvare os så meget, at vi faktisk er stærkest i forsvarsspillet, fortæller den nyankomne holdspiller.