Øvrigt

Su­per­mar­ked sender alle me­d­ar­bej­de­re på sko­le­bæn­ken

Dagrofa har siden januar sendt 5.500 MENY-medarbejdere på det, der svarer til 8,2 års uddannelse. En af de største uddannelsesmæssige satsninger nogensinde i branchen.

Siden januar i år har MENY's 5.500 medarbejdere været en tur på skolebænken. Hver MENY-medarbejder har i gennemsnit fået omkring 13 timers uddannelse - lidt afhængigt af, hvilken stilling de besidder. Det svarer sammenlagt til 72.000 timer - eller cirka 8,2 år - hvad der ifølge detailfolk.dk er den største uddannelsesmæssige satsning i Dagrofa nogensinde og en af de største i branchen.

"I MENY sætter vi de klassiske dyder som faguddannede medarbejdere - eller rettere madarbejdere - de friske ferskvarer og den lækre frugt og grønt i scene på en helt ny måde. Vi satser på at sætte nye standarder for inspiration og service i dagligvarebranchen. Det er klart, at det stiller nye, store krav til alle medarbejdere i MENY," siger Ditlev Piper, HR direktør i Dagrofa - på detailfolk.dk - hvor det fremgår, at der på fire måneder er gennemført 4.250 uddannelsesdage for MENY's fagspecialister, 1.500 dage for butiksmedarbejderne, 1.000 dage for købmændene i vækstledelse og 2.500 dage i vækstledelse for den øvrige ledelse.

Bliv kåret til årets bedste medarbejder

"Vi har ansat vores egne salgs- og servicetrænere, der ikke laver andet end at udvikle vores madarbejdere ude i MENY's butikker," siger Ditlev Piper til detailfolk.dk og uddyber, at man har sat gang i en intern konkurrence, hvor man kan blive kåret til årets bedste medarbejder, når det handler om at give kunderne en fantastisk oplevelse - og vinderen bliver præmieret med en bil.

Manden, der har sendt de 5.500 medarbejdere på skolebænken, er Jørgen Nielsen. Han står for udrulningen af det nye MENY koncept og blev 1. januar 2014 administrerende direktør for dagligvarekæden SuperBest, der nu er genopstået under navnet MENY. Nu er han ansvarlig for det, der hedder Købmandshuset, som omfatter MENY, Spar, Min Købmand og Letkøb - og hans opgave er at positionere den nye kæde på et marked, som er præget af benhård konkurrence.

"Jeg elsker turnarounds. Jeg kan godt lide at få ting til at ske. Det er mit DNA," siger han til Berlingske, hvor det fremgår, at han tidligere har været administrerende direktør for Profil Optik, hvor han var med til at lægge en ny strategi for optikerkæden og sætte kæden på landkortet frem til salget til kapitalfonden CVC.

Personlig udstråling og energi største kompetence

"Spørger man folk omkring ham, er Jørgen Nielsens største ledelseskompetencer hans personlige udstråling og energi. Han er, lyder det, god til at skabe dialog og dermed få gennemført store forandringsprocesser," lyder det i artiklen i Berlingske.

Her kan man også læse, at Jørgen Nielsen smider mobil og iPad langt væk - og at skjorten bliver skiftet ud med en t-shirt - når han til sommer tager sin kone og den ene af sine døtre med til Borneos jungle. Ferien er tiltrængt.

Den 2. maj slog MENY dørene op i 40 butikker, og i løbet af maj åbnede kædens i alt 119 butikker med fokus på fødevarer og "kærlighed til mad."

Læs også