Selvkørende biler vil nedbringe antallet af ulykker i hjemmeplejen



Vesthimmerlands Kommune satser på, at ansatte i hjemmeplejen skal køre rundt i selvkørende biler, inden året er omme. Et initiativ, der vil sænke risikoen for ulykker betragteligt.

Ulla Oppermann Blankholm
Blankholm Kommunikation


Jesper Hemmingsen
dokumentationskonsulent

Vesthimmerlands Kommunes plan er helt klar: Inden året er omme, skal ansatte i hjemmeplejen køre rundt i selvkørende biler. Jesper Søndergaard Hemmingsen, der er dokumentationskonsulent i Sikker Trafik, kalder det visionært af kommunen, fordi indførslen af selvkørende biler formentlig vil betyde et drastisk fald i antallet af ulykker.

”80-90 procent af alle ulykker i trafikken sker i dag på grund af menneskelige fejl. De sidste 10-20 procent sker på grund af dårlig vedligehold på bilen, fordi den for eksempel er for slidt. Vælger man også at kalde det for menneskelige fejl, så er vi oppe på, at 99 procent af alle ulykker i trafikken skyldes menneskelige fejl. Går man over til selvkørende biler i den alleryderste potens – det man kalder niveau 5 – som er det system, hvor bilen kan alt selv – så vil man kunne minimere en stor andel af ulykkerne,” siger Jesper Søndergaard Hemmingsen.

Tvivler på det bliver i år

Selv om Jesper Søndergaard Hemmingsen kalder det for visionært af kommunen, så mener han, at det er lige lovligt optimistisk af kommunen at tro, at implementeringen af selvkørende biler vil komme til at ske i år. Han kender ikke kommunens planer indgående, men ved, at Google i øjeblikket tester selvkørende biler på lukkede anlæg.

”Hvis først en velfungerende niveau 5 selvkørende bil eksisterer, så skal den crashtestes, lovgivningen skal være på plads her i Danmark, beskatningen skal fastlægges osv. Det er noget, der vil tage tid, selv om det her område er i rivende udvikling,” anerkender Jesper Søndergaard Hemmingsen og uddyber, at man for nogle uger siden udførte et forsøg med selvkørende lastbiler, der skulle køre fra Skandinavien til Rotterdam.

Det krævede ret store – og meget forskelligartede dispensationer i de forskellige lande for, at forsøget kunne lade sig gøre – og de seks lastbiler kunne nå deres mål i Rotterdam.

”De europæiske transportministre har underskrevet en deklaration om, at de vil fokusere på selvkørende biler. De mødes kun en gang om året, så alene mødefrekvensen siger noget om, at det formentlig ikke er noget, der vil gå voldsomt hurtigt,” siger Jesper Søndergaard Hemmingsen.

Et kæmpe skridt

Han glæder sig over, at de selvkørende biler vil kunne blive dem, der kan bringe antallet af trafikulykker endnu længere ned. Et tiltag, der gav et ordentligt dyk i ulykkesstatistikkerne var, da det blev lovpligtigt at bruge sele.

”I de følgende år derefter faldt antallet af trafikdræbte med 2-400 om året, men nu er antallet så langt nede – i 2014 var der 182 dræbte – at der vil sådan noget som selvkørende biler til for at få det tal endnu længere ned,” siger han.

I en pressemeddelelse fra Vesthimmerlands Kommune, siger borgmester Knud Kristensen:

”Først og fremmest er det et kæmpe skridt at tage. Men det handler også om, at vi selv har behov for at skabe fremtidens teknologiske løsninger. Vi ser Vesthimmerlands Kommune som et perfekt sted til at søsætte sådan et ambitiøst projekt. Derfor er jeg også glad for, at vi allerede har en god dialog med Transportministeriet, og den dialog håber jeg fortsætter, så vi kan få den endelige lovgivning på plads,” siger Knud Kristensen.

Vesthimmerlands Kommune har ifølge pressemeddelelsen taget initiativ til at stifte den erhvervsdrivende fond, Fonden Autonomous, hvis mission er at udvikle, modne og implementere avancerede teknologiske løsninger. Ifølge pressemeddelelsen er man klar til at sætte de første niveau 5 biler på vejene allerede i år – som følge af stærke partnerskaber.

Publiceret 2016-05-09
Annonce: