Jobglæde

Sådan ser den perfekte me­d­ar­bej­der ud ifølge chefen

Er du faglig kompetent, engageret og samarbejdsorienteret? Det er de mest brugte ord, når ledere skal beskrive en succesfuld medarbejder.

10 mest populære kompetencer

De 10 mest populære ord blandt ledere, når de skal forklare, hvad der beskriver en succesfuld medarbejder er:

  1. faglig kompetent (45 %)
  2. engageret (34 %)
  3. samarbejdsorienteret (20 %)
  4. selvstændig (19 %)
  5. social (16 %)
  6. ansvarsfuld (14 %)
  7. fleksibel (13 %)
  8. omstillingsparat (11 %)
  9. robust (11 %)
  10. effektiv (9 %).

Det viser en analyse fra rekrutteringsvirksomheden LUNDMANN blandt administrerende direktører, ledere med personaleansvar, interne og eksterne HR-konsulenter og HR-ledere – 177 i alt.

Selv om man med de forskellige procentsatser kan forestille sig den helt ideelle medarbejder for enhver chef, så mener Lars Lundmann, der er direktør i LUNDMANN, at man skal være opmærksom på, at de ord, som ledere vægter højt, er flygtige.

”De konkrete ord skifter hele tiden. Det, der er vigtigt nu, er måske ikke lige så vigtigt, som det var for et halvt år siden, men det at være engageret i det, man laver – og at man kan lære nye ting relativt let – det vil altid være vigtigt, når man ansætter,” siger Lars Lundmann, der samtidig understreger, at de nævnte egenskaber ikke bare er noget, man har.

”Man kan blive foranlediget til at tro, at de kompetencer eller egenskaber ligger i hovederne på folk hele tiden, men det giver bedre mening at se det som noget, der hele tiden bliver skabt. Også efter man er startet i jobbet. Hvis du som udgangspunkt er engageret i jobbet, når du starter, så kan det engagement blive boostet under de rette omstændigheder, men det kan også blive dræbt, hvis du for eksempel får en irriterende chef,” lyder det fra Lars Lundmann.

Udnyt jobsamtalens åbenlyse brist

I analysen fremgår det, at LUNDMANN anbefaler en ændring af den måde, jobsamtaler foregår på i dag:

”En mere grundlæggende forandring af jobsamtalen handler om at gøre den til et sted, hvor man skaber den ideelle kandidat, frem for at finde den rigtige.”

Så også her mener man fra LUNDMANN, at det handler om at skabe den medarbejder, man er interesseret i.

”Den måde, som jobsamtaler foregår på de fleste steder i dag, kan ikke bruges ret meget i forhold til at forudsige noget om kandidaten. Måske har kandidaten det ikke godt i samtale situationen – og reelt handler samtalen ikke om jobbet. Det kan du udnytte som jobsøger,” lyder rådet fra Lars Lundmann.

Fordi jobsamtalen primært er en social interaktion, hvor interviewerne ofte vil foretrække folk, der minder om dem selv, så kan du ifølge Lars Lundmann forberede dig ved at finde ud af, hvordan de folk er, som du skal til samtale hos.

”Find ud af, hvad interviewerens interesser er, og se om du på en eller anden måde kan snakke med om dem. Gå direkte efter det sociale og se samtalen som en date – og udnyt den brist, som jobsamtalen har,” siger Lars Lundmann og tilføjer, at du desuden skal sørge for at matche den dresscode og jargon, der er i organisationen, så du på bedst mulig vis kan give et godt første indtryk, da de første minutter kan have stor betydning for udvælgelsen.

Læs også