Karriere

Sådan får du den bedste karriere

85 topfolk giver deres allerbedste karriere-råd i en ny bog. Samler man rådene sammen fra blandt andre Ditlev Engel fra Vestas, Jørgen Vig Knudstorp fra Lego og Tue Mantoni fra Bang & Olufsen er billedet ifølge forfatteren klart: Man skal brænde for sit arbejde – og være klar til at arbejde hårdt.

Du drømmer om en kometkarriere – en af den slags, der blænder unikt på himmelen. Dit mål er altså klart, men hvordan får du egentlig den bedste karriere? Spørgsmålet er selvfølgelig ikke lige så nemt besvaret, som det er stillet, men i en ny bog kan du komme helt tæt på de topfolk i Danmark, som rent faktisk har gjort det, du stræber efter.

Kommunikationskonsulent og forfatter Maria Holkenfeldt Behrendt har interviewet 85 topfolk i bogen ”Mit bedste Karriereråd”, og de giver tilsammen over 250 råd. Selv om rådene er meget forskellige, sidder forfatteren alligevel tilbage med en rød tråd:

”Man skal brænde for det, man laver – det er et nødvendigt onde – og hvis man ikke gør det, så duer det ikke. Desuden handler det om at give den en ekstra skalle. Man kan ikke bare regne med, at man får en topkarriere ved at arbejde fra ni til fire,” siger Maria Holkenfeldt Behrendt og nævner, at der ikke findes nogen lette løsninger.

Store omkostninger
Hvis man tror, at man kan komme til topposterne, mens man spiller golf 30 timer om ugen, kan man godt tro om igen.

”En lang række af dem, jeg har talt med, har måttet opgive deres fritidsaktiviteter og deres personlige netværk på bekostning af jobbet.”

Birthe Madsen, der er administrerende direktør i Star Tour Danmark, har måttet prioritere i forhold til sit familieliv og siger i bogen:

”At være leder kræver, at man prioriterer – og at man bliver nødt til at gøre nogle fravalg. De fleste går nok ind i en ledelsesmæssig karriere med ambitionen om at kunne klare det hele – man vil have sit familieliv, se sine venner og være noget for sine børn. Jeg har måttet erkende, at det kan man ikke! De, der påstår andet, lyver. Eller også vil de bare ikke indse, at de har foretaget nogle valg,” siger hun og fortsætter:

”Der er selvfølgelig nogle, der ansætter au pair-piger til at passe børn, lave mad og klare alt det praktiske. Men det ændrer jo ikke ved, at man ikke selv er der for sine børn for eksempel. Det har været sværest ikke at være der for min søn. Hvor ofte har jeg ikke siddet på et hotelværelse og spurgt mig selv, hvad lavede jeg dér, når min søn var derhjemme. Det kom bag på mig, da jeg fik barn, at man ikke kan løse sig praktisk ud af noget følelsesmæssigt.”

Lyt og gå direkte til direktøren
Ud over, at man skal brænde for det, man arbejder med og skal være villig til at arbejde hårdt, har Maria Holkenfeldt Behrendt hæftet sig ved, at man skal til udlandet tidligt i sin karriere og have evnen til at lytte. Ditlev Engel, der er koncernchef i Vestas Wind Systems siger:

”Vær dig selv, vær ærlig og lyt. Der er en grund til, at vi har to ører og kun én mund. Slå ørerne ud. Du kan lære meget, og det er gratis. Det gælder også, når du er på udebane. Verden er måske nok blevet lille, men globaliseringen har ikke gjort os ens. Hvis du ignorerer den umiddelbare lille detalje, beder du om problemer.”

Maria Holkenfeldt Behrendt har skrevet bogen, fordi hun selv er interesseret i fænomenet karriere, og hvad der driver folk.

”Uanset om man vil det eller ej, så er arbejdet blevet en rigtig stor del af vores liv, og er der ikke et karrieremenneske i os alle?” spørger hun.

For hende har interviewene med de 85 ledere været det bedste kursus, hun nogensinde har været på, og hun er selv blevet overrasket over nogle af svarene. For eksempel det bedste råd fra Elisabeth Sandager til, hvordan man kommer bedst fra start i sin karriere, når man står med sit spritnye eksamensbevis i hånden. Elisabeth Sandager er international direktør for blandt andet Helena Rubinstein og Biotherm:

”Til de unge, som begynder på deres første job, vil jeg råde til aldrig at være genert, sky eller tilbageholdende, hvad angår kontakten til topchefen i firmaet. Tag altid kontakt til vedkommende med en idé og sæt dig i hans sted. Hvad kan du gøre for at lette eller forandre hans arbejde? Det er i øvrigt også en god idé, selvom man er kommet et stykke vej i sin karriere. Det har jeg altid selv gjort, hvad enten der var tale om en adm. direktør, indehaveren eller aktionærerne. OG det har virket hver gang.”