Ny i job

Personlig udvikling

Efter næsten to år som elev i Expert er Morten Poulsen blevet mere åben over for andre mennesker, har fået mere selvtillid og har udviklet sin personlighed.

Det var ikke et svært valg for Morten Poulsen at søge ind som elev hos Expert. Her vidste han, at han ville få stimuleret sin store interesse for elektronik, men Morten, der er 22 år, har fået noget helt andet med i bagagen efter sine snart to år hos Expert i Bruuns Galleri, Århus.

- Da jeg begyndte som elev for næsten to år siden var jeg et meget genert gemyt, og jeg kunne godt have lidt svært ved at tage kontakt til mennesker, jeg ikke kendte i forvejen. I dag føler jeg mig helt forandret på dette område. Jeg er blevet mere imødekommende og meget åben for at møde nye mennesker, fortæller Morten.

De små ting tæller
Morten havde i forvejen en interesse i at hjælpe andre mennesker igennem junglen af elektroniske produkter, og meget hurtigt fik han ansvaret for computerafdelingen i butikken. Noget der fik ham til at vokse med ansvaret og samtidigt lærte ham, at sådan et ansvar ikke kun går ud på at vide så meget som muligt om computere.

- Jeg fandt hurtigt ud af, at f.eks. rengøring af computerområdet faktisk er lige så vigtigt som at være god til computere. For hvis området med de bærbare ikke ser flot, præsentabelt og indbydende ud gider kunderne ikke kigge eller snakke computere. Det at være en god sælger med ansvar for et område indebærer, at man forstår, at alt omkring et salg skal være ordentligt og professionelt, siger Morten.

Vokser med ansvaret
Selvom Morten i starten skulle arbejde med sig selv i mødet med nye mennesker var det ikke svært at få ansvar meget tidligt.

- Nej, jeg føler, at jeg voksede med ansvaret. Det er måske ikke så normalt andre steder, at man som elev hurtigt får et ansvarsområde, men her i butikken er det ikke usædvanligt, og det styrker selvtilliden, når butikschefen tror på, at man kan klare opgaven. Desuden ved jeg også, at der altid er hjælp og støtte, hvis noget bliver for svært eller uoverskueligt, siger Morten.

Selvom det hovedsagligt er computere Morten beskæftiger sig med, så har han dog fået sig en rigtig god viden omkring de andre produkter i butikken, så han sagtens kan assistere ved køb af både fladskærm eller kameraer.

- Sådan noget som kameraer vidste jeg stort set intet om, inden jeg startede, men jeg har fået en rigtig god oplæring herinde. Så det er kun, hvis kunder har nogle meget specifikke tekniske spørgsmål, at jeg henter lidt hjælp hos en kollega. Men langt de fleste, der gerne vil købe et kamera, kan jeg sagtens hjælpe, fortæller Morten og supplerer med en god historie, hvor hjælpsom service faktisk resulterede i et kamerasalg.

- Jeg havde et par herinde, der manglede en strømforsyning til deres bærbare. De ville ikke nødvendigvis købe noget, men blot have lidt hjælp til hvilken salgs strømforsyning deres computere skulle bruge. Jeg pakkede derfor en computer ud for at se, hvilket kabel der skulle med, og vi stod tilfældigt ved kameraerne. Da de i forvejen var glade for, at jeg ville hjælpe dem med deres spørgsmål, faldt vi i snak om kameraer, og det endte faktisk med, at de gik ud af butikken med et splinternyt kamera under armen. Det er et godt eksempel på, at kunder føler sig godt tilpas og i trygge hænder, når de får en god service.

God variation med skoleophold
De to års elevperiode er dog ikke lutter butik. I fire gange to uger skal eleverne på skoleophold, hvor de blandt andet lærer om kundebetjening, salgsklare butikker, produktkendskab, økonomistyring, nøgletal og mange andre ting.

- Det er en rigtig fin variation i dagligdagen at komme på skoleophold og få lidt af teorien bag de ting, vi lærer i butikken. Desuden er det en god mulighed for at møde andre elever fra andre brancher, så man får sig hurtigt nogle gode kammerater her, da mange overnatter på skolen. Skoleopholdene er i hvert fald med til at gøre elevtiden lidt mere spændende, slutter Morten.

Læs også