Øvrigt

Nye el-færger kan skabe tusindvis af job

Tusindvis af jobs vil formentlig følge i slipstrømmen på verdens største el-færge, der snart skal bygges på Søby Værft på Ærø.

Byggeriet af verdens største el-færge går snart i gang på Søby Værft på Ærø. Den bliver søsat i 2017 og kommer inden da til at beskæftige omkring 40 medarbejdere på værftet. Selv om der er mange ”hvis’er” i forhold til at give en prognose for, hvad det kan betyde i antal af arbejdspladser for værfterne og nærliggende brancher i de kommende år, så vil Jenny N. Braat, der er administrerende direktør for Danske Maritime, gerne give sit bud, der er en direkte fremskrivning af de 40 jobs pr. el-færge:

”Den direkte afledte beskæftigelse på et værft, når der skal bygges sådan en el-færge, er faktor fem. Hvis man derudover også kigger på den indirekte beskæftigelse i forhold til eksempelvis de lokale butikker, så taler vi om en faktor syv. Men hvis vi kigger på den direkte beskæftigelse, så vil den komme op på i hvert fald 200 mennesker, som vil få beskæftigelse, hver gang der skal bygges en el-færge,” siger Jenny N. Braat, der mener, at den nye færge er så unik på grund af sin store kapacitet på fire megawatt, at den vil være attraktiv mange andre steder i Danmark:

”Her i Danmark har vi 69 færgeruter, som er serviceret af relativt gamle færger, der trænger til udskiftning. I Nordeuropa viser undersøgelser, at der er 300 til 1.000 færger, som kan erstattes af den her type rene el-færger, hvor færgen kan sejle i 70 minutter uden en opladning,” siger Jenny N. Braat, der mener, at markedet sagtens kan brede sig ud til resten af verden – eksempelvis Indonesien, hvor hun lige har været.

Lægger man det nordeuropæiske potentiale sammen med det danske, vil den administrerende direktør skyde på, at det vil dreje sig om 200.000 arbejdspladser. En del af dem kan lande her i Danmark, hvis man formår at spille sine kort rigtigt og har de rigtige betingelser.

Mange typer job

Typerne af job spænder vidt og gælder alt lige fra ufaglærte til teknikere og ingeniører, og så hæfter Jenny N. Braat sig ved, at det særligt kommer yderområderne i Danmark til gavn. Langs Vestkysten, i Nordjylland, og på Fyn er der for eksempel placeret en del værfter. Spørgsmålet om, hvorvidt der vil være arbejdskraft nok de steder, hvis efterspørgslen pludselig bliver markant, har naturligt været i hendes tanker:

”Der er ingen tvivl om, at det kan blive en udfordring at finde dygtige medarbejdere uden for storbyerne, men der er mange arbejdsløse, og man bør gå ind og sikre, at man uddanner de folk, der er arbejdsløse, så de kan træde til her. Ellers må vi skaffe arbejdskraften udefra. Det er vigtigt, at vi skaber eksport og fastholder produktionen og udviklingen her i Danmark,” siger Jenny N. Braat, der også mener, at man politisk bør sikre, at flere unge går ind i de maritime erhverv.

Det værste, der kan ske, ifølge hende, er hvis værfterne er nødsaget til at flytte ud af landet for at få arbejdskraft.

EU støtter projektet

EU støtter ifølge DR projektet med 120 millioner kroner. Idéen er udsprunget af et for-projekt, som Henrik Hagbarth-Mikkelsen fra Marstal Navigationsskole har stået for, og det er skibsingeniør Jens Kristensen, der står for design og projektering.

Ifølge Søby Værfts hjemmeside er det overordnede mål med ”E-færgen” at opnå en ekstremt energi-effektiv færge, der sejler 100 procent via elektricitet/batteri. Der vil være plads til både passagerer, biler, lastbiler osv. Der vil kunne være 31 biler eller fem lastbiler på det åbne dæk, og så vil der være plads til 147 passagerer om vinteren og 198 om sommeren.