Øvrigt

Gør stress til din ven

Gør stress til din ven

De fleste tænker på stress som noget ubehageligt og negativt. Prøv at tænke på stress som noget godt; noget der gør dig i stand til at klare de opgaver, du har foran dig. Ifølge en amerikansk psykolog, skal du anerkende, når du er stresset, for så vil du sende dig selv et signal om, at du kan håndtere livet, når det er barskt: Du kan have tillid til dig selv.

Af Ulla Oppermann Blankholm, Blankholm Kommunikation

Du er stresset. Stop. Det er en god og vigtig tilstand for din krop. Hold fast i den tanke og lad den ikke blive negativ. Anerkend, at du er stresset: Gør du det, vil du sende dig selv et signal om, at du kan have tillid til dig selv og vide, at du kan håndtere livet, også når det er barskt, og du bliver udfordret.

Kelly McGonigal er psykolog på Stanford University og forfatter til en ny bog ”The upside of stress”. I et kort oplæg på TED.com – et site hvor man kan høre nogle af verdens førende forskere, tænkere og andre give deres ”livs tale” på under 18 minutter – fortæller Kelly McGonigal, at man skal gøre stress til sin ven, fordi effekterne af det er langt at foretrække, end effekterne af, at man betragter stress som noget negativt.

”Jeg frygter, at noget af det, som jeg har undervist i over de seneste ti år er mere skadeligt end godt. I årevis har jeg sagt til folk, at stress gør folk syge. Jeg har grundlæggende gjort stress til fjenden, men jeg har ændret min mening omkring stress, og i dag vil jeg ændre jeres mening,” lyder det selvsikkert fra Kelly McGonigal på TED.com.

Folk dør pga. deres holdning til stress

Hun nævner et studie, som fik hende til at genoverveje sin mening om stress. 30.000 voksne amerikanere blev over otte år spurgt om, hvor meget stress de havde oplevet det seneste år. De blev også spurgt: Tror du, at stress er skadeligt for dig? Og så brugte man senere de offentlige amerikanske statistikker for at finde ud af, hvem der døde.

”Lad os tage de dårlige nyheder først: Dem, der oplevede meget stress havde 43 procent større risiko for at dø, men det var kun sandt for dem, som også troede, at stress var skadeligt for dem. Mennesker, der var meget stressede, men som ikke troede, det var skadeligt for dem, havde den laveste risiko for at dø i hele studiet,” siger hun og fortsætter:

”Forskerne vurderede, at over de otte år forsøget kørte, døde 43 procent af 182.000 amerikanere for tidligt – ikke på grund af stress – men på grund af deres mening om, at stress er dårligt for en,” siger hun og uddyber, at hvis det er tilfældet, så vil ”troen på, at stress er dårligt for en” komme ind på en 15. plads over årsager til dødsfald i USA, hvilket topper dødsfald forårsaget af hudkræft og selvmord.

Det fik Kelly McGonigal til at overveje, om måden man tænker på stress på, kan gøre en sundere? Forskerne siger ifølge Kelly McGonigal ja: Du kan ændre din krops respons på stress.

Opfat din stress positivt

Hun mener, at vi skal opfatte sved, et hamrende hjerte og det, at vi trækker vejret hurtigere som et tegn på, at vores kroppe får energi og forbereder sig på at møde udfordringen. Det var det, som nogle deltagere i et studie fik at vide: De skulle opfatte de signaler som om, at de ikke var noget problem. De skulle tænke på, at signalerne blot ville give dem mere ilt til hjernen og være gode i forhold til det, de nu skulle.

Deres fysiske stressrespons ændrede sig: Blodkarrene forblev afslappede – deres hjerte hamrede hurtigere – og det så faktisk ud som, når man oplever glæde og mod.

”Måden man tænker på stress, kan altså være forskellen mellem at få et hjerteanfald i 50’erne og så at leve, til du er oppe i 90’erne. Så det betyder noget, hvordan du forholder dig til stress,” siger Kelly McGonigal og råder til, at man selv tænker på stress på denne positive måde.

”Så vil du lave et solidt statement over for dig selv, der siger, at du kan stole på dig selv og håndtere livets udfordringer.”

Positiv stress findes ikke

Her i Danmark mener Eva Schmidt, der er direktør i EVAS og blandt andet certificeret stresscoach, ikke at der findes positiv stress.

”Når jeg underviser eller holder foredrag, får jeg ofte spørgsmålet: Hvad med den positive stress? Mit svar er; der findes ikke positiv stress. Der findes akut stress og langvarig stress, og vi skal være opmærksom på begge dele,” skriver Eva Schmidt på sin hjemmeside.

Hun mener, at mange bare opfatter den akutte stress som værende positiv, fordi man oplever, at tingene kører på skinner.

”Stresshormonerne pumper rundt i kroppen, og man er koncentreret, skarp, fokuseret og kampklar. Dét i sig selv kan være positivt. Dog skal akut tages alvorligt. Kroppen er kun skabt til at klare kortvarige adrenalin kick. Altså timer eller højst et par uger, ikke flere måneder,” mener Eva Schmidt.

Hun mener desuden, at opfattelsen af positiv stress kan skabe stress, fordi faren ved at kalde noget positivt er, at ”mere vil have mere”. Hun mener, at man kan komme til at stræbe efter det ”positive” adrenalinsus dagligt, som var den en normal tilstand.

Læs mere her på EVAS og se selv Kelly McGonigal’s Tedtalk.