En fornyet sparekasse tilbage på sejrsskamlen



Siden Middelfart Sparekasse i 2009 sidst stod øverst på sejrsskamlen i Danmarks Bedste Arbejdspladser, har pengeinstituttet været på en rejse. Finanskrisen har rusket grundigt i samfundet, en ny direktør har taget over, og 200 nye medarbejdere er kommet til. Med visionen ”Bedst til kunder” er fokus i øvrigt rettet mere udad. Men glæden ved arbejdspladsen er intakt og toppet med stolthed over stor faglighed og professionalisme.


Lizette Ottensten


FAKTA: Middelfart Sparekasse

Pengeinstitut

Hjemsted: 18 filialer overvejende på Fyn og i Østjylland. Hovedsæde Middelfart.

Antal medarbejdere: 296 fuldtidsansatte

Vision: Bedst til kunder

"Alt lykkes i år. Vi rydder simpelthen hele bordet," siger en glad og stolt Martin Baltser, som har været øverste direktør i Middelfart Sparekasse i snart fire år. Han hentyder til, at sparekassen ud over at være blevet kåret som Danmarks Bedste Mellemstore Arbejdsplads også har fået Finans Watchs imagepris, og for tredje år i træk har scoret højest i Finanssektorens Uddannelsescenters undersøgelse af bankkunders tilfredshed.

"Baggrunden er, at vi har en god arbejdsplads med tilfredse medarbejdere. Da jeg tiltrådte som direktør i 2012, mærkede jeg den specielle kultur i sparekassen fra første dag. Den er svær at sætte på formel, men her hersker en vilje til at hjælpe hinanden – og kunderne – og man vil hinanden det bedste. Her er ikke tale om hovedsæde mod filialer, men om at klare tingene sammen. Den ånd, sparekassen har stået for, siden den blev grundlagt i 1853, har det aldrig været på tale at vende ryggen til. Det er vores stærkeste konkurrenceparameter i en branche, hvor vores produkter ligner konkurrenternes på en prik," forklarer Martin Baltser.

Transparens er et mantra

Det flotte seks år gamle hvide hovedsæde på havnen i Middelfart udtrykker det, sparekassen gerne vil stå for både indadtil og udadtil. "Her er lyst, venligt og højt til loftet," siger direktøren metaforisk.

Man kan kigge direkte ind i bygningen og se, hvad medarbejderne foretager sig gennem vinduer og åbne plateauer op igennem sparekassen. Transparens og åbenhed om alle forhold er nærmest et mantra for Middelfart Sparekasse, samtidig med at bygningen også med et stort indre torv signalerer, at den er et naturligt, lokalt samlingspunkt.

Mange flotte placeringer

Middelfart Sparekasse er den arbejdsplads i Danmark, som har været på listen med Danmarks Bedste Arbejdspladser flest gange i træk, nemlig hvert år siden 2002, og endda med rigtig mange flotte placeringer – blandt andet tre førstepladser og en andenplads i 2015. Sidste gang, de lå nummer et, var i 2009. Siden er sparekassen vokset i både antal medarbejdere og filialer. Direktøren er som nævnt også ny, og fokus er flyttet mere i retning af kunderne end tidligere.

Medarbejderne med på rejsen

Trods de mange forandringer er det lykkedes at bevare den gode arbejdsplads," siger HR-chef Helle Lund Gregersen og fortsætter. "Vi er mere kundevendte og forretningsorienterede i dag, og det giver stolthed i organisationen, at vi kan bevare en rigtigt god arbejdsplads, selv om fokus er flyttet mere i retning af kunderne. Det giver også arbejdsglæde at være bedst til kunder."

En væsentlig grund er, at det er lykkedes at få medarbejderne med på rejsen.

Da den nye direktør blev ansat for fire år siden, havde medarbejderne en udstrakt frihed til selvledelse, men der manglede en strategi, som angav retningen. At finde frem til en strategi blev sat i værk som et projekt, alle skulle deltage i.

Værdigrundlag et fælles anliggende

"Vores værdigrundlag og strategi laver vi i fællesskab. Det koster meget tid og er enormt krævende, når alle skal være med til at komme med input af flere omgange. Til gengæld er det nemt at implementere, fordi medarbejderne kan spejle sig i resultatet. De har indflydelse, og alle parter er med til at tage ansvar", forklarer direktøren. "Og endnu vigtigere er det, at medarbejderne forstår, hvor strategien og visionen skal føre sparekassen hen."

Udlever visionen individuelt

Sparekassens vision hedder i dag ”Bedst til kunder”.

"I alle vores afdelinger bliver kunderne mødt af medarbejdere, der kigger op og er klar til at hjælpe, når de træder ind ad døren. Det kan man ikke instruere medarbejdere i at gøre, så opdager kunderne hurtigt, at det ikke er ægte. Vi skal alle have frihed til at finde vores egen måde at udleve vores vision på," slutter direktøren.

Publiceret 2016-11-24


Seneste artikler

Fra opsagt til selvstændig
Fra opsagt til selvstændig
Søren Jessen vendte en opsigelse til realiseringen af en gammel drøm. Han har købt sin tidligere arbejdsgiveres gamle printere og skal starte som selvstændig indenfor grafisk produktion. Første kunde i ordrebogen er virksomheden, der opsagde ham.
Indrykket 22. oktober på Forside
5 videnskabelige tips til mere arbejdsglæde
5 videnskabelige tips til mere arbejdsglæde
Mere jobglæde er ikke umuligt at opnå, ifølge en artikel fra TIME Magazine af Nataly Kogan. Hun har samlet 5 videnskabelige tips til at få mere arbejdsglæde. Se dem her.


Indrykket 15. oktober på Forside
sen aften med kollega
3 store virksomheder med høj score på kultur og muligheder
Kulturen, relationerne, måden at være på arbejde på – og mulighederne for at udvikle sig selv med opgaverne – er i særlig høj kurs, når medarbejdere mærker jobglæden. Og ønsket om at blive på en bestemt arbejdsplads, frem for at søge videre.
Indrykket 8. oktober på Forside
Disse fem faktorer fremmer arbejdsglæden
Jobglæde er ikke en selvfølge. Og den kommer ikke blot ved at arbejde med det fagområde, du brænder for. Her får du fem bud på, hvilke konkrete ting der giver arbejdsglæde i hverdagen
Indrykket 1. oktober på Forside
4 virksomheder på tværs af landet, hvor medarbejderne mærker tillid
En sund jobglæde på en arbejdsplads handler naturligvis om flere faktorer. Men en helt essentiel del af den gode jobglæde er tillid. Uden tilliden fra ledelsen til medarbejderne, mellem kollegerne og fra medarbejderne til ledelsen er fundamentet for trivsel allerede krakeleret.
Indrykket 1. oktober på Forside
Annonce:
Cookies på Jobindex

Vi bruger cookies til statistik og til at gøre hjemmesiden mere brugervenlig. Der sættes cookies fra Jobindex og fra vores samarbejdspartnere. Klikker du videre på siden, accepterer du, at der sættes cookies til disse formål. Læs mere her om vores brug af cookies, herunder hvordan du fravælger brugen af cookies.