Karriere

34-årig gør komet-karriere i Atos

Line Gammelgaard Jensen blev i 2011 Marketing Manager i it-virksomheden Atos, og den stilling blev kort tid efter fulgt op af en ny titel som Head of Marketing & Communication i Danmark, Finland, Sverige, Italien og Schweiz. Opskriften på den hurtige karriere er kort sagt ambitioner og at gribe chancerne, når de byder sig.
Line Gammelgaard Jensen

Da den dengang 33-årige Line Gammelgaard Jensen lukkede døren ind til det lokale, hvor den officielle samtale om jobbet som Head of Marketing & Communication i Nord og Sydvest Europa havde fundet sted, var det med en overvældende følelse. Med hånden på dørhåndtaget var hun på vej væk fra de personer, der lige havde givet hende drømmejobbet – som kun 33-årig.

Et års tid tidligere havde hun fået jobbet som Marketing Manager efter en stilling som Marketing Supporter i Siemens IT Solutions & Service i Danmark, og da hun havde bevist sit værd som Marketing Manager, fik hun tildelt ansvaret i flere lande end Danmark.

”Jeg har altid haft ambitioner om at udvikle mig og prøve mit potentiale af, men jeg har aldrig troet på, at man kunne planlægge sin karriere. Jeg tror på, at man griber de chancer, der kommer,” siger 34-årige Line Gammelgaard Jensen og tilføjer, at hun træffer sine valg ud fra sin mavefornemmelse.

Hun ved, om det er den rigtige chance eller mulighed for hende, og som hun siger, så vidste hun i det her tilfælde – lige som tidligere – at hun kunne sit stof indenfor området; og fordi interessen var der. Hun var slet ikke i tvivl om, hvorvidt hun skulle sige ja til jobbet – til drømmejobbet.

”Det kom bare tidligere, end jeg havde regnet med,” siger Line Gammelgaard Jensen, der blev færdiguddannet som cand.merc. i International Marketing & Management fra CBS i 2009.

Hun har det fint med at have opnået et topjob som relativt ung, selv om hun ikke har mange års erfaring at trække på.

”Man skal selvfølgelig lære at stole på, at det her virkelig er noget, man kan. Jeg skulle da også lige tage mig sammen og tage skridtet og sige: Nu gør jeg det. For selvfølgelig sidder det i baghovedet, at jeg ikke har så mange års erfaring, men jeg var nu ret sikker på, at det nok skulle gå,” siger Line Gammelgaard Jensen, der var spændt på, om kollegaerne nu ville have den nødvendige respekt for hende – heldigvis føler hun kun, at hendes nye position er blevet modtaget positivt.

Jeg vil gøre mit allerbedste

Hendes mål er at gøre sit allerbedste og leve op til sine egne forventninger. ”Det er første gang, at jeg har fået lederansvar, og det er ikke kun lokalt ansvar. Jeg skal lede på tværs af grænser, og målet er, at jeg altid skal gøre mit bedste – så er jeg tilfreds.”

Line Gammelgaard Jensen rejser naturligt en del med sit arbejde, men samtidig er der også nogle måneder, hvor hun slet ikke rejser, hvor meget bliver klaret over livemeeting på nettet.

”Jeg har altid gerne villet arbejde i et internationalt miljø. Det er spændende at få alle de forskellige kulturer til at spille sammen. Det kan være svært at finde ligheder mellem for eksempel Norden og Italien, og det er også helt forskellige måder, man skal lede på, hvilket gør det ret komplekst,” siger Line Gammelgaard Jensen, der nyder at opleve forskellighederne, når hun rejser.

Det er ikke første gang i karrieren, at hun pakker kufferten. Da hun tog sin kandidatuddannelse, var hun et halvt år i London som trainee, og tidligere har hun været udvekslingsstudent i Sverige og arbejdet som au pair og i butik i London.

”Det gav mig ikke nogen point at være trainee i London, men det gav mig en masse erfaring i blandt andet salg og marketing – og jeg lærte utroligt meget,” siger hun.

Interessen for kommunikation, marketing og salg har stille og roligt udviklet sig efter gymnasietiden, og hun synes stadig, at området er så interessant, fordi der ikke er så mange faste procedurer.

”Det er et uforudsigeligt område, hvor der tit skal handles hurtigt, og hvor du ikke kan planlægge alt ned til nærmeste detalje. Jeg har kontakt med mange mennesker, og det kan jeg rigtig godt lide,” siger hun.

Derudover kan hun godt lide forskelligheden i jobbet, hvor hun i marketing har en stor berøringsflade i organisationen – og hun med kommunikationsdelen har stor kontakt til ledelsen og med den eksterne presse.

Selv om hun i høj grad følte sig overvældet, da hun havde fået sit nuværende job, var der også et pres knyttet til at tage jobbet.

”Jeg turde egentlig kun tage imod det, fordi jeg vidste, at jeg havde opbakning fra mine kollegaer – og lige så meget fra min familie og venner,” siger Line Gammelgaard Jensen, der derfor også mener, at venner og familie er forberedt på, at hun formentlig vil være lidt mere væk.

Der vil dog stadig være tid til dem; til søsteren og hendes børn, til løb, til at rejse – også uden det er i arbejdsregi – og ikke mindst til at gå til koncerter, som hun værdsætter højt.