Jobglæde

5 vi­den­ska­be­li­ge tips til mere ar­bejds­glæ­de

Mere jobglæde er ikke umuligt at opnå, ifølge en artikel fra TIME Magazine af Nataly Kogan. Hun har samlet 5 videnskabelige tips til at få mere arbejdsglæde. Se dem her.

Der findes mange forskellige undersøgelser, der peger på forskellige elementer omkring lykke, arbejdsglæde og ledelse. De tre ting ser ud til at være forbundne i arbejdslivet. Men der er ting, du kan gøre, for at øge din jobglæde, som kun du selv kan styre, ifølge en artikel fra det amerikanske tidsskrift TIME Magazine.

1. Start dagen med noget positivt

Nataly Kogan refererer til artikler, der viser, at kundeservicemedarbejdere, der starter dagen med godt humør føler sig mere glade og positive hele dagen. Det kan du overføre til dig selv.

Så start dagen med noget, der gør DIG glad. Uanset om det er den friske luft på hundeluft-eller cykelturen, lyden af din yndlingssang, duften af din nybryggede te eller kaffe, så tag dig tid til at nyde - virkelig indtage – den lille ting, du sætter pris på frem for at haste igennem og glemme det dejlige øjeblik, du har skabt for dig selv.

Hun fortsætter med at foreslå at du får frisk luft og henviser til en undersøgelse, der viser, at kun 20 minutters frisk luft om dagen booster lykke og velbefindende. Hun skriver, at hun selv går en frisk morgentur – uanset om det er sne eller sol – og at det hjælper hende med at håndtere dagens stress.

2. Vælg dine beslutninger

Det er hårdt at skulle tage vigtige beslutninger – eller bare beslutninger – hele tiden. Det er jo ikke altid, du har fået al information til at kunne tage den bedste beslutning. Det kaldes beslutningsudmatningssyndromet, og omtales sådan her:

”Decision fatigue is real: Each decision you make depletes your cognitive resources, making each future decision more difficult. This can quickly exhaust you and make you feel run down.”

Hun foreslår, at du opbygger nogle beslutningsfri zoner i dit liv. Spis fx altid det samme til morgenmad eller frokost i en uge. Jeg kan huske et interview, hvor musikeren Michael Falch beskrev netop den frihed, der er i ikke hele tiden at skulle bestemme sig. Derfor spiste han altid rugbrødsmadder med sild til frokost.

Hun mener derfor, at du skal gøre dig disse overvejelser, før du træffer en beslutning:

  • Har det en stor betydning for dig?
  • Har du en kraftig holdning til det?

Hvis du kan svare nej til begge dele, så lad andre tage beslutningen.

3. Hjælp en kollega

Meget research viser, at det gør folk lykkelige at hjælpe andre, og Nataly har flere eksempler i sin artikel. Derfor kan du blive lykkeligere, hvis du hjælper en kollega på arbejdet. Og det behøver ikke være det helt store – tag deres udskrifter med fra printeren til deres skrivebord, tag en kop kaffe med til dem eller spørg hvad du kan hjælpe med på en travl dag.

Hun foreslår, at du ligefrem skriver det i din kalender, indtil det er blevet en god vane. For det tager tid at få det til at blive en ny, god vane frem for noget du gør en gang i mellem. Og hun foreslår, at du kan kalde det noget sjovt i kalenderen, så du også selv får et smil på læben ved at se det.

4. Anerkend fremskridt

Det er en simpel ting, og mange gør det allerede: Lav en liste over 3 små ting, du vil opnå den dag. Gå i gang med at udføre de tre ting så tidligt på dagen som muligt. Streg dem derefter ud. Når dagen er omme, kan du kigge på din liste og konstatere, at du faktisk HAR gjort fremskridt i dag. Tag et øjeblik til at nyde det.

Det er især en hensigtsmæssig løsning, hvis du sidder med større projekter eller pligter. Del opgaven op i alle de små ting, den faktisk består af, og streg dem ud. Selv på dage, hvor du ikke føler, du har opnået noget, kan du se på din liste, at du rent faktisk har opnået fremskridt.

5. Afslut din dag med en taknemmelighedspause

Ifølge artiklen er vores hjerner desværre bedre til at huske dårlige oplevelser end gode. Men heldigvis kan du træne din hjerne til at fokusere mere på positive oplevelser, og ifølge Nataly Kogan oplever folk, der gør dette jævnligt, at de føler sig mere optimistiske og har et mere positivt livssyn. Og hvad gør disse folk? Jo, de tænker på noget, de sætter pris på, og skriver dette ned.

Fordi du sikkert er et travlt menneske, der kan risikere at glemme dit taknemmelighedsritual, foreslår hun at koble det på noget, du allerede gør hver aften – fx når du låser cyklen op eller starter bilen. Og hvis du omtaler dine positive oplevelser vokser effekten, ifølge artiklen.

Alexander Kjerullf som også arbejder med arbejdsglæde skriver sådan her om at huske de positive ting på sin blog:

”Når din arbejdsdag nærmer sig sin slutning, lige inden du går hjem, skal du skrive en liste med 3 ting, der gjorde dig glad i dag. Store eller små, det er ligegyldigt, så længe de var med til at gøre din dag bedre. Biksemad i kantinen. Du nåede en deadline. En god snak med en kollega. Hvad som helst!

Skriv listen lige før du går hjem. Hvis du ikke kan komme i tanke om 3 ting, så lad være med at tage det for tungt. Skriv så mange ting ned som du kan komme i tanke om. Hvis du ikke kan komme i tanke om én eneste god oplevelse, har det enten været en rigtig dårlig dag – eller måske er det på tide at se dig om efter et andet job. :-)”

Læs også