Hvorfor er en 'tak for samtalen'-e-mail vigtig for din jobsøgning?
Når din 'tak for samtalen'-e-mail står skarpt, er det en stærk måde at gøre opmærksom på dig selv en sidste gang, før din måske kommende arbejdsgiver skal tage den store beslutning om, hvem der skal være deres kollega. Derfor er det en rigtig god idé at bruge tid på at undersøge, hvordan du skriver den helt rigtige takke-e-mail.
Kort version: 4 tips til at skrive en effektiv 'tak for samtalen'-e-mail
Hvis du har været til virkelig mange samtaler, og derfor – af tidsnød – må ty til den korte version, får du her de fire vigtigste ting i din 'tak for samtalen'-e-mail:
- Tak intervieweren for jeres gode snak.
- Tilføj en relevant ting eller to, som du ikke lige nåede at få sagt.
- Nævn noget, du godt kunne lide ved interviewet.
- Gentag, hvorfor du er interesseret i jobbet.
Den lidt længere version kræver mere af din tid, fordi den har flere tjek-punkter, som du skal igennem – til gengæld er den e-mail, du får ud af det, også bedre.
Lang version: 8 tips til at skrive den bedste 'tak for samtalen'-e-mail
- 24 timer: Først og fremmest bør du sørge for at sende e-mailen inden for 24 timer efter samtalen, så intervieweren stadig har dig frisk i hukommelsen.
- Sproget: Undgå helt generelt at bruge slang, emoticons eller tekstsprog såsom “LOL” (medmindre du søger en stilling som skribent på "Vi Unge"). Brug et sprog, som passer til branchen og det job, du har søgt.
- Et professionelt hej: Det siger lidt sig selv, at e-mailen skal indeholde et ‘hej’, men det er ret vigtigt, hvordan du adresserer din interviewer. Tilpas derfor ordlyden i din mail til den tone, du generelt fornemmer i virksomheden.
- Sig tak: Tak din interviewer for muligheden for at tale med dem. Føler du for det, så tak også intervieweren for noget mere specifikt – fx for at skabe et behageligt miljø under samtalen. Komplimenter kan fastholde læserens opmærksomhed og få denne til at læse videre.
- Hvem du er: Inkludér en specifik reference, så intervieweren ved, hvem du er. Du er højst sandsynligt ikke den eneste kandidat, som intervieweren har talt med i forbindelse med jobbet. Så du skal sikre dig, at det ikke er en anden, som uheldigvis får fortjenesten for din takke-e-mail.
- Hvorfor du er det rigtige valg: Nævn to til tre ting, I talte om under samtalen, som understøtter, at det er den helt rigtige beslutning at ansætte dig. Det kan være dine kompetencer, evner, erfaring osv.
- Vær specifik omkring opfølgning: Sig, at du glæder dig til at tale med intervieweren igen, og hvornår du vil følge op på samtalen med et opkald – typisk efter to til tre dage.
- Tilføj dine samtalepartnere til dit LinkedIn-netværk: På den måde sikrer du, at de ved, at du gerne vil følge med i deres gøren og laden uanset, hvordan det går, og de har muligheden for hurtigt at finde dig frem igen, hvis en anden relevant stilling skulle dukke op.
Bonustip: Brug pointer fra samtalen til at styrke din opfølgning
En ting er det, du som minimum bør tænke over og tage med i din 'tak for samtalen'-e-mail. Noget andet er, at der jo ikke er to samtaler, som forløber ens. Det kan du udnytte til din fordel i din takke e-mail – her kan du udnytte både de gode og de måske mindre gode ting fra samtalen.
Her er en række ting, som er værd at overveje at tage med i din e-mail, hvis du for alvor vil være sikker på at blive husket:
- Udpeg to til tre ting, som du erfarede under interviewet, der gør dig endnu mere overbevist om, at du er den helt rigtige til jobbet.
- Nævn en vigtig pointe, som du glemte at nævne under samtalen (det skal selvfølgelig være noget, som gør det mere attraktivt for dem at ansætte dig).
- Hvis der er noget, du blev forvirret over i løbet af samtalen, så spørg dybere ind. Og er der noget, som du ikke synes, I talte tilstrækkeligt dybdegående om, så uddyb det.
- Besvar et spørgsmål fra interviewet, som du havde brug for ekstra tid til at tænke over.
- Sig, at nu hvor du har haft lidt tid til at tænke over jeres samtale, så har du fået nogle gode idéer og er spændt på muligheden for at diskutere dem yderligere.
Uanset hvad du vælger at skrive i din e-mail, er det centralt, at du er opsøgende og viser, at du er oprigtigt interesseret i jobbet. Så selvom du måske tænker, at det kan virke anmassende at maile og ringe, kan det ikke desto mindre være det, som ender med at skaffe dig jobbet.
Eksempel på uddybende takkebrev/mail efter jobsamtale
Du kan her tage udgangspunkt i vores skabelon på et takkebrev efter jobsamtalen, hvor vi bruger nogle af rådene, vi har været inde på i denne artikel:
Kære/hej [interviewerens fornavn]
Jeg ville blot sige tak for den gode samtale vedrørende jobbet som [jobtitel]. Det var en fornøjelse at tale med dig/jer og lære mere om [virksomhedens navn].
For mig var det især spændende at høre mere om [indsæt pointe fra samtalen, fx ”det nye projekt”, ”den nye afdeling” eller en uddybning af stillingen]. Det gjorde kun jobbet endnu mere interessant, da jeg [forklar kort, hvorfor du fandt pointen interessant – og hvordan du kan indgå med en bestemt erfaring eller kompetence].
Jeg værdsætter tiden, du/I tog dig/jer til at tale med mig. Jeg er overbevist om, at mine kvalifikationer og erfaringer matcher godt med jobbet, og jeg ser frem til muligheden for at bidrage til [virksomhedens navn].
Tak igen for din tid og opmærksomhed. Jeg ser frem til at høre fra dig/jer angående næste skridt i ansættelsesprocessen.
Med venlig hilsen
[Dit navn] [Din e-mailadresse] [Dit telefonnummer]
Ret takkebrevet til efter dine omstændigheder og din specifikke jobsamtale.
Eksempel på kortere takkebrev/mail efter jobsamtale
Som alternativ til vores uddybende takkebrev kan du anvende denne kortere version af takkebrevet, hvis du foretrækker det:
Kære/hej [interviewerens fornavn]
Tak for en den gode samtale vedrørende jobbet som [jobtitel]. Det var en fornøjelse at lære mere om [virksomhedens navn].
Jeg værdsætter den tid, du/I tog dig/jer til at tale med mig og vil gerne gentage min interesse for stillingen. Jeg er overbevist om, at mine kvalifikationer og erfaringer matcher godt med jobbet, og jeg ser frem til muligheden for at bidrage til [virksomhedens navn].
Tak igen for din/jeres tid og opmærksomhed. Jeg ser frem til at høre fra dig angående næste skridt i ansættelsesprocessen.
Tak igen for din tid og opmærksomhed. Jeg ser frem til at høre fra dig/jer angående næste skridt i ansættelsesprocessen.
Med venlig hilsen
[Dit navn] [Din e-mailadresse] [Dit telefonnummer]