I Heimdal Management beskæftiger vi os indgående med jobsøgningsvejledning og karriererådgivning – begge dele baseret på vores store rekrutteringsekspertise. Og vi ser næsten dagligt kandidater, der søger jobs, de ikke er kvalificerede til. Hvis det er svært at få et job, man er kvalificeret til, så er det endnu sværere at få et job, man ikke er kvalificeret til. Derfor er det vigtigt, at du får beskrevet dine kompetencer rigtigt i forhold til det konkrete job.
Skriv til rollen
Lad os tage et eksempel. Der er rigtig mange, der søger jobs inden for marketing. Det kan være som marketingassistent, marketingkoordinator, marketingchef, marketingmanager eller lignende. Hvis du har et ganske almindeligt CV med almindelig sort skrift på hvid baggrund og eventuelt et billede oppe i det ene hjørne, ja, så ligner dit CV til forveksling alle de andre CV’er. Og dit CV er præcis lige så kedeligt, som alle de andre. Så allerede nu har du forspildt din første og største chance til at demonstrere marketingkompetencer, selv når det drejer sig om det dyrebareste du har: Dig selv. Og så er det spørgsmålet, om det er marketing, du skal beskæftige dig med fremadrettet – eller om du skal gøre dit CV mere ”marketingagtigt”.
Et andet eksempel er kommunikation. Der er rigtig mange, der søger kommunikationsstillinger, og som skriver side op og side ned om sig selv – et CV, der ofte er på 3, 4, 5 eller flere sider. Ganske vist er der mange kommunikationsfolk eller tekstforfattere, der får honorar pr. ord eller linje. Men det gælder ikke i CV’et, hvor man gerne skulle demonstrere evnen til kort, klart og letforståeligt at kommunikere et relevant budskab i et korrekt sprog. For ellers har man også her forspildt sin første og største chance til at demonstrere kommunikationskompetencer.
Svar på alt
Mange jobsøgende læser mere eller mindre dagligt en masse stillingsopslag, og føler, at de umiddelbart kan søge flere forskellige stillinger. Men rigtig mange kandidater får ikke tilpasset CV’et til det konkrete stillingsopslag, hvorfor modtageren (= den rekrutteringsansvarlige) ikke nødvendigvis kan gennemskue ansøgerens baggrund, idet alt for meget alt for ofte er underforstået. Hvis der i stillingsopslaget f.eks. står, at du skal have indgående erfaring med direct marketing og dialogmarkedsføring, så skal du have arbejdet indgående med begge disse begreber, og du skal i CV’et beskrive, hvordan du har arbejdet med disse begreber. Ellers spilder du tiden med at søge. Det er ikke nok, at du tænker, at det da ikke kan være så svært at finde ud af. Du skal have arbejdet med disse begreber. Og du skal beskrive det.
Søg kun, hvis du virkelig matcher
Nu er ovenstående blot nogle få eksempler hentet fra vores hverdag i Heimdal Management. Det ville være fantastisk, hvis alle jobsøgende ville være mere afklarede om egne kompetencer – og dernæst formå at beskrive dem, så de virkelig matcher den stilling, de søger. Og hvis vi oven i købet kan få ansøgerne til kortfattet og klart at beskrive deres kompetencer i et ordvalg, der matcher stillingsopslaget, så vil den enkelte ansøgers chance for at komme til jobsamtale blive væsentligt større. Så kan du ikke sætte ”flueben” ved 9 ud af 10 punkter i stillingsannoncen, og kan du ikke få det beskrevet tydeligt i CV’et, så gå videre til den næste annonce. Arbejdsmarkedet i dag kræver generelt, at du har lige præcis de kompetencer, der er beskrevet i stillingsopslaget. Er du overkvalificeret, vil mange arbejdsgivere være bekymret for, at du hurtigt kommer til at kede dig, hvorfor de fravælger dig. Og er du underkvalificeret, så vælger arbejdsgiveren typisk en ansøger, der matcher mere præcist.
Så vær kritisk med, hvad du søger, og sørg nu for at dine kompetencer punkt for punkt er beskrevet i forhold til det konkrete stillingsopslag.