Trivsel er alfa og omega

Revisionsfirmaet Beierholm er de seneste år vækstet voldsomt – over 25 nye enheder er blevet del af virksomheden. Alligevel ligger den for syvende år i træk i Top 5 over Danmarks Bedste Store Arbejdspladser - denne gang på førstepladsen. At det lykkes, er ifølge adm. dir. Kenneth Jensen kun fordi Beierholm tager medarbejdernes trivsel alvorligt.

Fakta: Beierholm

  • Revisions- og rådgivningsvirksomhed
  • Hjemsted: 28 afdelinger i Jylland, på Fyn og Sjælland.
  • Antal medarbejdere: 965 fuldtidsansatte
  • Vision: Bedst til mennesker

Trivsel begrænser sig ikke til, at en arbejdsplads skal være et rart sted at være. Trivsel er ikke bare et lille sukkerdrys midt på eftermiddagen. Medarbejdernes trivsel gør hele forskellen for, om en virksomhed er en succes – ikke mindst når den vækster. Og det gør Beierholm. 25 gange inden for de sidste tre-fire år er enheder blevet lagt sammen med revisionsvirksomheden, som har 28 kontorer rundt i Danmark.

Alle årene er de forblevet på Top 5 i Danmarks Bedste Arbejdspladser. I år ligesom i 2014 på førstepladsen.

Gennemsyrer ledelsesstil

"De resultater skyldes først og fremmest, at alle medarbejderne er dedikerede til Beierholm, for det er jo især dem, der skaber resultaterne. Men man skal ikke tage fejl af, at det også spiller en afgørende rolle, at ledelsen tager trivsel alvorligt. Trivsel gennemsyrer hele vores ledelsesstil," forklarer adm. dir. Kenneth Jensen.

Alle kan se scoren

At tage trivsel alvorligt vil bl.a. sige, at virksomheden er helt åben omkring resultaterne af trivselsundersøgelserne, og det kan være lidt barskt, medgiver Kenneth Jensen.

"Men det betyder til gengæld, at de enkelte afdelinger tager dem meget seriøst. Man kan ikke gemme sig som leder, hvis afdelingen scorer lavt. Og så har vi helt faste procedurer for, hvad man skal gøre for at få en bedre trivsel afhængigt af, hvor lavt man scorer."

Helt overordnet har Beierholm ifølge direktøren høj trivsel, fordi medarbejderne har et stort ansvar, høj frihedsgrad og er selvledende. Derudover har de meget vide muligheder for uddannelse og udvikling.

Forventer lille dyk

De sidste to store sammenlægninger, som betyder, at Beierholm har fået 50% flere medarbejdere, er for nye til at være med i årets undersøgelse, understreger direktøren, som vil undre sig meget, hvis ikke næste år viser et lille dyk i trivselsscoren.

Modløshed en tid er forventeligt

"Vi fortæller altid medarbejderne i de nye afdelinger, at de skal forvente, at de i en periode bliver lidt modløse. Selvom hverdagen kører videre med samme kunder, samme kolleger og samme leder, som nu blot er partner hos os, kommer mange nye ting til at vælte ind over dem. De skal over på vores system, og der bliver også nødt til at være en vis ensartethed i, hvordan vi behandler medarbejderne. Der vil gå noget tid, inden de kommer ud på den anden side, men derefter skal de gerne være oppe i gear og i god trivsel igen," siger Kenneth Jensen, som selv har været hos Beierholm, siden han begyndte som elev.

Trivsel er god forretning

Beierholm introducerer trivsel allerede i forhandlingerne med en potentiel fusionspartner.

"Vi er kendt for at have et godt arbejdsklima, og det er bestemt ikke nogen selvfølge i vores branche, så det er med til at sætte os i en bedre position," fortæller Kenneth Jensen.

Trivsel er med andre ord også en trumf, som gør Beierholm mere attraktiv som partner, og i det hele taget er ledelsen i Beierholm overbevist om, at trivsel er en rigtig god forretning.

"Vi har set, at vækst i denne branche er vigtig for at udvikle virksomheden, og hvis det skal lykkes, skal vi have høj trivsel. Vi har ingen varer på hylderne at sælge, vi har kun medarbejdernes tid. Og det er en notorisk kendsgerning, at hvis du skal kunne levere, skal du være i god balance med dig selv, og du skal i det hele taget trives med arbejdspladsen - ellers kan vi se, at performance falder", slutter Kenneth Jensen.

Integrationsplan til sammenlægning

For at gøre sammenlægningerne så smertefri som muligt for de nye medarbejdere, har Beierholm en omfattende integrationsplan. I forbindelse med større sammenlægninger indbefatter dette eksempelvis også:

Intranet

Opretter intranet til de nye medarbejdere to-tre måneder før overtagelsesdatoen for at kommunikere, hvordan alle praktiske detaljer kommer til at foregå.

Roadshow:

Direktionen tager ud til den/de nye afdeling(er) for at fortælle om Beierholms strategi og værdier samt vise menneskene bag.

Introduktionsdag:

På selve overtagelsesdagen samles alle til en introduktionsdag, hvor bl.a. HR og trivsel fylder en god del.

”Buddies”:

Et antal mentorer kommer ud og arbejder i den/de nye afdeling(er) for at hjælpe med praktiske spørgsmål og i det hele taget hjælpe de nye kolleger godt i gang.