JobsøgningØvrigt

Træn din per­son­li­ge per­for­man­ce

Når jobjagten går ind, er du i sidste ende det, andre opfatter dig som. Derfor kan det være gavnligt at sætte fokus på og styrke din personlige fremtræden og performance, mens du leder efter job.

”Du skal vide, hvem du er, og hvad du kan, men du skal også sikre dig, at andre ved det. Jobsøgning er en salgssituation, og det er derfor vigtigere, hvordan andre opfatter dig, end hvordan du opfatter dig selv.”

Sådan siger Peter Horn, ledelsesrådgiver og ekspert i personlig branding og performance samt forfatter til en række bøger om emnet. For når konkurrencen om jobs er benhård, er det ikke nok at have et overskueligt cv, en sprudlende ansøgning og masser af erhvervserfaring i bagagen.

En stor del af den personlige performance handler ifølge Peter Horn – udover den almindelige forberedelse til jobsamtalen – om at vise gode manerer, gå klædt i overensstemmelse med virksomhedens kultur og i det hele taget være velforberedt i forhold til, hvad det er for en virksomhed, man bejler til:

”Tjek virksomhedens årsrapport, mission, vision og strategi på hjemmesiden, og gør dig nogle tanker om, hvordan du opfatter virksomhedens kultur. Arranger et møde med en, der arbejder i virksomheden eller aflæg besøg, hvis det er muligt. At have sat sig ind i virksomheden viser, at man er en person, der er grundig og har styr på tingene.”

Personlig varedeklaration og markedsanalyse

Udover kendskab til virksomheden skal du være klar i mælet omkring, hvem du er og hvor du er suveræn. ”Du skal finde ud af, hvor du er suveræn. Du kan være god til mange ting, men kun have én spidskompetence […],” siger Peter Horn i artiklen ”Få succes med din jobjagt” i studie- og karrieremagasinet Moment, marts 2012.

Peter Horn råder jobsøgende til at lave en personlig varedeklaration. Det kan du gøre ved at finde en række emner, der repræsenterer dig – for eksempel kommunikation og ledelse – og finde ud af, hvordan du vægter dem hver især, og hvad du er bedst til.

Personlig performance handler dog ikke kun om forberedelse, men også om, om du med ret ryg og klar stemme kan præsentere dig selv og stå inde for stærke såvel som svage sider. Måske flakker dit blik, når du bliver spurgt om noget personligt – eller du slår over i en lettere hysterisk latter, når talen falder på dine svage sider.

Måske er du udmærket godt klar over, hvordan du performer; hvis ikke, er det på tide at finde ud af det. For at finde frem til, hvordan andre opfatter dig, kan du lave en personlig markedsanalyse. Den skal hjælpe til, at din fremtræden til jobsamtalen bliver så god som overhovedet muligt. Peter Horn foreslår, at du optager dig selv eller spørger andre til råds:

”Få en ven til at interviewe dig over Skype og optag dig selv på webcam for at få et indtryk af, hvordan du fremstår – eller spørg en tidligere chef, en kollega eller folk i dit netværk, hvordan de opfatter dig.”

Hvis du synes, det er lidt svært at spørge venner og familie, hvordan de opfatter dig, kan du bede om en vurdering af, hvordan du klarede en konkret situation eller opgave og måske et råd til, hvad du kan gøre anderledes en anden gang.

Invester i dig selv

I udarbejdelsen af den personlige varedeklaration og den personlige markedsanalyse finder du ud af, om du har brug for professionel assistance. Måske kan du ikke rigtigt blive klog på, hvad din spidskompetence er og har brug for at blive guidet af for eksempel en karriererådgiver.

Peter Horn råder til, at du tager timer hos en operasanger, skuespiller eller medietræner, hvis din personlige markedsanalyse tyder på, at du har brug for at få styr på eksempelvis stemmeføring og kropssprog.

Der kan du få nogle redskaber, der kan hjælpe, hvis du for eksempel har en tendens til at tale hurtigt og utydeligt, blive lidt skinger i pressede situationer eller generelt er utryg ved at tale foran større forsamlinger. Ifølge Peter Horn kan det være nødvendigt at investere i sig selv for en succesfuld jobsøgning:

”Som jobsøgende må du udover de gratis tilbud og kurser også investere i dig selv og din performance. Det er ekstremt vigtigt, at du udover at have de faglige kompetencer på plads også formår at gøre dine kvaliteter tydelige for andre.”

Læs mere:
www.personalbranding.dk
www.peterhorn.dk