Skriv målrettet i jobannoncen, eller mist drømmekandidaten


Skriv målrettet i jobannoncen, eller mist drømmekandidaten

Hvis du vil fange drømmemedarbejderen med jobannoncen, skal du segmentere kommunikationen og tage ansøgerens perspektiv i betragtning, viser en ny undersøgelse fra Jobindex.

Helene Bonne
Senior tekstforfatter, Jobindex


Hvis du vil kommunikere til en bestemt målgruppe blandt potentielle ansøgere, skal du være knivskarp i din kommunikation. For der er forskel på, hvordan fx mænd, kvinder, unge og ældre læser en jobannonce. Og der er også forskel på, hvad de gerne vil vide om din virksomhed. Det viser en ny undersøgelse baseret på 5.539 interviews om den gode jobannonce foretaget af Jobindex i marts 2016, og her får du de største forskelle mellem målgrupperne.

Martin Ellermann er senior tekstforfatter hos Jobindex. Han arbejder med kommunikation i blandt andet jobannoncer og mener, undersøgelsen tydeliggør, hvor afgørende det er at kende sin målgruppe. ”Du bliver nødt til at vide, hvordan forskellige grupper læser din tekst. Du får for eksempel ikke flere unge eller kvindelige ansøgere, medmindre du både i form og indhold appellerer direkte til dem,” siger han.

Levende og nærværende sprog, især til unge kvinder

Blandt de højtuddannede 18-29-årige vil især kvinderne have levende og nærværende sprog.


Konkret og floskelfrit især til mændene

Omvendt er især mænd træt af floskler som ”uformel omgangstone”, eller ”du er udadvendt, fleksibel og selvstændig” i jobannoncen.


Husk arbejdstiderne til kvinderne

Kvinder er generelt mere interesseret i at vide noget om arbejdstiderne. Så hvis I har flekstid eller fokus på work-life-balance på din arbejdsplads og gerne vil tiltrække en kvinde, så er det en god idé at skrive noget om det allerede i jobannoncen.


Ukendte virksomheder skal kæmpe mere

De 18-29-årige går mere op i virksomhedens navn, sandsynligvis fordi de skal i gang med deres første ansættelse. For tallet falder, når kandidaten er fyldt 30 år og blevet mere erfaren på jobmarkedet. Så vil du fange de yngre profiler, må du italesætte virksomhedens brand, mission, miljø m.m., så du dermed hjælper ansøgere til ikke kun at fokusere på navnet.

Publiceret 2016-06-22


Seneste artikler

6 områder, du bør overveje i forbindelse med en stresspolitik
6 områder, du bør overveje i forbindelse med en stresspolitik
Vi har talt med organisationsudvikler og stressrådgiver samt behandler Marianne Lassen om 6 områder, en virksomhed bør overveje forud for at formulere en stresspolitik.

Indrykket 1. december på Virksomheder
Den svære afsked
Mange virksomheder forsømmer forholdet til medarbejdere på vej videre i karrieren. Men det er en fejl ifølge flere eksperter. Og hvordan ansatte oplever afskeden med firmaet, kan have stor betydning for arbejdspladsens image.
Indrykket 1. november på Virksomheder
Sådan fastholder du medarbejderne i transportbranchen
Tre virksomheder i transportbranchen giver deres gode råd til, hvad man som ledelse skal gøre for at holde på medarbejderne.
Indrykket 1. oktober på Virksomheder
MUS: Skab udvikling, eller mist de dygtigste
MUS: Skab udvikling, eller mist de dygtigste
Brug MUS til at skabe reel medarbejderudvikling, eller del midlertidigt ud af lederens egne opgaver. 1 ud af 3 føler nemlig ikke, at deres kompetencer bliver udnyttet tilstrækkeligt i deres job, viser ny undersøgelse. Det betyder, at de skifter job, hvis de ikke brænder ud af kedsomhed, siger ekspert.
Indrykket 1. september på Virksomheder
Ny trend: Danskerne søger efter job i ferien
Ny trend: Danskerne søger efter job i ferien
Sommeren er ikke længere lavsæson for jobsøgere. Trafikken er blot flyttet over på tablets og mobiltelefoner.
Indrykket 1. august på Virksomheder
Annonce:
Jobindex
Cookies på Jobindex

Vi bruger cookies til trafikmåling og til optimering af hjemmesidens indhold. Der gemmes cookies fra Jobindex og fra vores samarbejdspartnere. Ved at klikke videre på hjemmesiden accepterer du vores brug af cookies. Læs mere om vores cookies.