Skriv målrettet i jobannoncen, eller mist drømmekandidaten


Skriv målrettet i jobannoncen, eller mist drømmekandidaten

Hvis du vil fange drømmemedarbejderen med jobannoncen, skal du segmentere kommunikationen og tage ansøgerens perspektiv i betragtning, viser en ny undersøgelse fra Jobindex.

Helene Bonne
Senior tekstforfatter, Jobindex


Hvis du vil kommunikere til en bestemt målgruppe blandt potentielle ansøgere, skal du være knivskarp i din kommunikation. For der er forskel på, hvordan fx mænd, kvinder, unge og ældre læser en jobannonce. Og der er også forskel på, hvad de gerne vil vide om din virksomhed. Det viser en ny undersøgelse baseret på 5.539 interviews om den gode jobannonce foretaget af Jobindex i marts 2016, og her får du de største forskelle mellem målgrupperne.

Martin Ellermann er senior tekstforfatter hos Jobindex. Han arbejder med kommunikation i blandt andet jobannoncer og mener, undersøgelsen tydeliggør, hvor afgørende det er at kende sin målgruppe. ”Du bliver nødt til at vide, hvordan forskellige grupper læser din tekst. Du får for eksempel ikke flere unge eller kvindelige ansøgere, medmindre du både i form og indhold appellerer direkte til dem,” siger han.

Levende og nærværende sprog, især til unge kvinder

Blandt de højtuddannede 18-29-årige vil især kvinderne have levende og nærværende sprog.


Konkret og floskelfrit især til mændene

Omvendt er især mænd træt af floskler som ”uformel omgangstone”, eller ”du er udadvendt, fleksibel og selvstændig” i jobannoncen.


Husk arbejdstiderne til kvinderne

Kvinder er generelt mere interesseret i at vide noget om arbejdstiderne. Så hvis I har flekstid eller fokus på work-life-balance på din arbejdsplads og gerne vil tiltrække en kvinde, så er det en god idé at skrive noget om det allerede i jobannoncen.


Ukendte virksomheder skal kæmpe mere

De 18-29-årige går mere op i virksomhedens navn, sandsynligvis fordi de skal i gang med deres første ansættelse. For tallet falder, når kandidaten er fyldt 30 år og blevet mere erfaren på jobmarkedet. Så vil du fange de yngre profiler, må du italesætte virksomhedens brand, mission, miljø m.m., så du dermed hjælper ansøgere til ikke kun at fokusere på navnet.

Publiceret 2016-06-22


Seneste artikler

Persondataforordningen
Klar besked om Persondataforordningen
Mange af vores kunder har helt specifikke spørgsmål om den nye Persondataforordning – det er samme forordning, der officielt lyder navnet Databeskyttelsesforordningen. Vi har lavet en Q∓A, som vil besvare en række af de spørgsmål, vi har mødt i snakken med jer.
Indrykket 1. december på Virksomheder
Brug af mobil og tablet i jobsøgning
Midt i en mobiltid

Tablet’en og især mobiltelefonen tager stormskridt i jobsøgningen og har på kun 3 år overhalet computeren som de foretrukne platforme at søge job fra. Så hvis du vil fange kandidaternes opmærksomhed for at få dem til at skifte job, er du nødt til at optimere din jobannonce til de mobile enheder og det digitale medie.

Indrykket 1. november på Virksomheder

Tænk i nye baner, når elevpladsen skal besættes

Hos Jobindex gennemførte vi i starten af 2017 en undersøgelse med 257 elevaspiranter fra Niels Brock, hvor vi fulgte op med fokusgruppearbejde.
Indrykket 20. oktober på Virksomheder
Ram plet med jobannoncen
Ram plet med jobannoncen
En flad tekst er ikke længere nok i jobannoncen. Kandidaterne vil ha’ mere. For i en tid, hvor vi alle er blevet mere visuelt orienterede, er det ultravigtigt at kommunikere med visuelle virkemidler. Du får her 2 x 5 tips til den bedste jobannoncetekst.
Indrykket 1. oktober på Virksomheder
Teknologisk Institut har fået 17 procent flere ansøgere med Specialopsætning
Teknologisk Institut har fået 17 procent flere ansøgere med Specialopsætning
Siden Teknologisk Institut fik Specialopsætning på alle deres Profilannoncer på Jobindex, har virksomheden oplevet en fremgang i antallet af både ansøgninger og annoncevisninger.
Indrykket 1. september på Virksomheder
Annonce:
Cookies på Jobindex

Vi bruger cookies til trafikmåling og til optimering af hjemmesidens indhold. Der gemmes cookies fra Jobindex og fra vores samarbejdspartnere. Ved at klikke videre på hjemmesiden accepterer du vores brug af cookies. Læs mere om vores cookies.