Skriv målrettet i jobannoncen, eller mist drømmekandidaten


Skriv målrettet i jobannoncen, eller mist drømmekandidaten

Hvis du vil fange drømmemedarbejderen med jobannoncen, skal du segmentere kommunikationen og tage ansøgerens perspektiv i betragtning, viser en ny undersøgelse fra Jobindex.

Helene Bonne
Senior tekstforfatter, Jobindex


Hvis du vil kommunikere til en bestemt målgruppe blandt potentielle ansøgere, skal du være knivskarp i din kommunikation. For der er forskel på, hvordan fx mænd, kvinder, unge og ældre læser en jobannonce. Og der er også forskel på, hvad de gerne vil vide om din virksomhed. Det viser en ny undersøgelse baseret på 5.539 interviews om den gode jobannonce foretaget af Jobindex i marts 2016, og her får du de største forskelle mellem målgrupperne.

Martin Ellermann er senior tekstforfatter hos Jobindex. Han arbejder med kommunikation i blandt andet jobannoncer og mener, undersøgelsen tydeliggør, hvor afgørende det er at kende sin målgruppe. ”Du bliver nødt til at vide, hvordan forskellige grupper læser din tekst. Du får for eksempel ikke flere unge eller kvindelige ansøgere, medmindre du både i form og indhold appellerer direkte til dem,” siger han.

Levende og nærværende sprog, især til unge kvinder

Blandt de højtuddannede 18-29-årige vil især kvinderne have levende og nærværende sprog.


Konkret og floskelfrit især til mændene

Omvendt er især mænd træt af floskler som ”uformel omgangstone”, eller ”du er udadvendt, fleksibel og selvstændig” i jobannoncen.


Husk arbejdstiderne til kvinderne

Kvinder er generelt mere interesseret i at vide noget om arbejdstiderne. Så hvis I har flekstid eller fokus på work-life-balance på din arbejdsplads og gerne vil tiltrække en kvinde, så er det en god idé at skrive noget om det allerede i jobannoncen.


Ukendte virksomheder skal kæmpe mere

De 18-29-årige går mere op i virksomhedens navn, sandsynligvis fordi de skal i gang med deres første ansættelse. For tallet falder, når kandidaten er fyldt 30 år og blevet mere erfaren på jobmarkedet. Så vil du fange de yngre profiler, må du italesætte virksomhedens brand, mission, miljø m.m., så du dermed hjælper ansøgere til ikke kun at fokusere på navnet.

Publiceret 2016-06-22


Seneste artikler

Som leder skal du også lede din egen leder
Det er en lidt overset ledelsesdisciplin; at lede sin egen leder. Men vil du have succes i dit job, så er du nødt til at gøre præcis det.
Indrykket 1. marts på Virksomheder
Leder og HR: Vær tilgængelige, når kandidaterne har fri
Leder og HR: Vær tilgængelige, når kandidaterne har fri
Hvis de danske virksomheder vil have de bedste kandidater, er virksomhederne nødt til at kunne svare på spørgsmål udenfor normal åbningstid. For kandidaterne vil kunne komme i kontakt med virksomhederne, når det passer dem, siger Jobindex' rekrutteringsdirektør.
Indrykket 1. februar på Virksomheder
Ny undersøgelse: Ram din målgruppe med jobannoncen
Ny undersøgelse: Ram din målgruppe med jobannoncen
Jobindex har spurgt 5.500 danskere om, hvad en god jobannonce skal indeholde. Det giver et unikt indblik i, hvad forskellige fagligheder, aldersgrupper og køn lægger vægt på, når de surfer job på nettet. Lær blandt andet mere om, hvad IT-profiler, ingeniører og kvinder vil have i jobannoncerne.
Indrykket 1. januar på Virksomheder
5 ting, du som leder bør gøre ved mistanke om stress hos en ansat
5 ting, du som leder bør gøre ved mistanke om stress hos en ansat
Her er en guide til 5 konkrete ting, en leder bør gøre, hvis han eller hun har mistanke om, at en medarbejder har stress.
Indrykket 19. december 2016 på Virksomheder
6 områder, du bør overveje i forbindelse med en stresspolitik
6 områder, du bør overveje i forbindelse med en stresspolitik
Vi har talt med organisationsudvikler og stressrådgiver samt behandler Marianne Lassen om 6 områder, en virksomhed bør overveje forud for at formulere en stresspolitik.

Indrykket 1. december 2016 på Virksomheder
Annonce:
Cookies på Jobindex

Vi bruger cookies til trafikmåling og til optimering af hjemmesidens indhold. Der gemmes cookies fra Jobindex og fra vores samarbejdspartnere. Ved at klikke videre på hjemmesiden accepterer du vores brug af cookies. Læs mere om vores cookies.