JobsøgningOpsigelse

Sig op på den gode måde

Husk at tænke i netværk ved et jobskifte. Med omtanke kan du tage venskaber og værdifulde kontakter med dig.

Man investerer altid noget i et jobskifte. Der er både det praktiske med arbejdsopgaverne, men også den sociale dimension. Med lidt omtanke kan man tage de gode relationer med sig.

Husk at se dig tilbage
Hvis man gør sig umage med at kommunikere på en ordentlig måde, hvorfor man skifter job, så er det lettere for både chefen og kollegaerne at forstå på en positiv måde. Hvis du serverer budskabet med respekt og omtanke, vil der som regel være forståelse for din beslutning, men du skal også gøre dig umage med dine handlinger og ikke spæne fremad uden at se dig tilbage.

Ønsker du fx at forlade et job relativt kort tid efter din ansættelse, er det klogt at være ekstra opmærksom på din kommunikation omkring det. Når en nyansat forlader jobbet inden for et år skyldes det næsten altid en dyb skuffelse over kollegaerne, chefen og virksomhedens arbejdskultur. Derfor er det vigtigt for relationerne at vise respekt uden at smække med døren: Arbejdsopgaver skal gøres færdige eller overdrages, og man kan eventuelt give kollegerne mulighed for at ringe, hvis der skulle opstå problemer med et af ens tidligere ansvarsområder.

Netværk i tykt og tyndt
I forhold til at holde fast i sit netværk, når man skal forlade en arbejdsplads, er det en god idé at spille med åbne kort igennem hele processen og stille spørgsmål til sine kolleger: Er I tilfredse med det, jeg har overleveret? Er der noget, vi skal have afsluttet, før jeg går? På den måde kan man bidrage til en mere smidig overgang og derved forebygge eventuelle konflikter – og det bliver nemmere at kontakte ekskollegerne efterfølgende, fx hvis man selv får brug for hjælp eller referencer. Når man har haft gode oplevelser med folk, er det oplagt at holde fast i dem og blive ved med at bruge dem.

Selv om man forsøger at skabe de bedste betingelser for at netværke med sine tidligere kolleger, kan man sjældent være venner med alle. Men selv i forhold til de mennesker, man glæder sig mest til at slippe for, skal man tænke sig om. Måden, man omtaler andre på, påvirker ikke kun deres omdømme, men også ens eget. Selvom man tvivler på, at andre taler rosende om en selv, betaler det sig ikke at taler dårligt om vedkommende. Og realiteterne er, at selvom én tidligere chef eller kollega taler dårligt om dig, så kan adskillige kolleger give et nuanceret billede. Så relationer skal plejes på alle niveauer.