Lyden af små bogstaver i 0. klasse

Et par af de nyere tendenser i danskundervisningen af de yngste skolebørn er, at de skal blive fortrolige med de små bogstaver før de store, og at bogstaverne i sig selv ikke giver mening, hvis ikke man kender deres lyd.

På mange skoler er de formfuldendte A’er, B’er og C’er i det linjerede kladdehæfte skiftet ud med a’er, b’er og c’er; og bogstavplakaten, der pryder væggene hjemme hos de små skolebørn, har ligeledes fået små bogstaver i fokus.

At de små bogstaver skal læres samtidig med eller før de store, er en af de tendenser, der er ved at slå igennem herhjemme. Det ses for eksempel i app’en ”Knæk Læsekoden”, der er kåret som Danmarks bedste læse-app af Politiken, samt i den danske opfindelse, alfabettastaturet Chriba, hvor de små bogstaver figurerer ved siden af de store.

Sidstnævnte har mange undervisere taget i brug i undervisningen af børn og læsehæmmede i alle aldre, fordi det giver mulighed for at arbejde på computeren med de små bogstaver, som eleverne kender fra tekster og bøger.

Men også i meget nyt undervisningsmateriale til de yngste er tendensen til at få øje på. Redaktionschef på Gyldendal Uddannelse Lise Jæger forklarer, hvorfor forlagets undervisningsmateriale til de yngste, Fandango Mini, tager udgangspunkt i små bogstaver frem for store:

”Det skyldes for det første, at eleverne mange gange er bekendte med de store bogstaver allerede fra børnehaven, men da det er de små bogstaver, som de støder på i tekster, så er det hensigtsmæssigt, at det er dem, de lærer at genkende.”

Må, små, å

Anne-Mette Veber Nielsen, der er cand.mag. i audiologopædi og en af forfatterne bag undervisningsmaterialet Fandango Mini til 0. klasse fortæller, at eleverne lærer små og store bogstaver sideløbende, men at de første opgaver med at sætte bogstaver sammen til ord tager udgangspunkt i små bogstaver.

Det er ikke kun bogstavernes navne, men også enkeltlydene fra talesproget, som bogstaverne repræsenterer, der er i fokus i Fandango Mini:

”Formålet med Fandango Mini er, at eleverne skal blive gode til at koble bogstaver og lyd ved at læse og stave små ord. På den måde sætter eleverne bogstaverne i funktion fra begyndelsen,” fortæller Anne-Mette Veber Nielsen og uddyber:

”Vi har bygget materialet sådan sammen, at eleverne lærer tre bogstaver og deres lyde hver uge – for eksempel s, å og m – og derefter øver sig i at sætte bogstaverne sammen til korte, lydrette ord med magnetbogstaver på en tavle."

Skæg med lyd

Fandango Mini bygger på forskningsresultater fra et omfattende projekt fra Skotland, hvor en gruppe elever i 0. klasse modtog en særligt tilrettelagt undervisning, hvor de fra begyndelsen lærte at koble bogstaver og sproglyde i læsning og stavning af små ord.

Ordene, eleverne arbejdede med, var nøje tilpasset de bogstaver og lyde, eleverne hidtil havde lært. Man fulgte eleverne til og med 7. klasse. På både kort og lang sigt var eleverne foran i både læsning og stavning, når man sammenlignede med landsgennemsnittet.

Ifølge Anne-Mette Veber Nielsen er det ikke noget nyt, at man underviser elever i bogstavers lyde, og at det har stor betydning i forhold til at knække læsekoden.

DR’s populære børneprogram ”Skæg med bogstaver”, hvor den karismatiske Hr. Skæg introducerer børnene for bogstaver og ord på nye måder, har da også ifølge Anne-Mette Veber Nielsen måttet lægge øre til kritik fra nogle af hendes kolleger for ikke at beskæftige sig nok med bogstavernes lyde. I den nyeste udgave, ”Skæg med ord”, har Hr. Skæg fået et klaver, der siger bogstavernes lyde, når man spiller på det.