Øvrigt
Lange udsigter til hurtigere check-in

Et mindre omfattende sikkerhedstjek i de europæiske lufthavne er ikke lige rundt om hjørnet. Brancheorganisationen for luftfartselskaberne, IATA, har foreslået et sikkerhedstjek, der vil forkorte ventetiden for almindelige passagerer – men det er ikke realistisk, mener Trafikstyrelsen.

”Jeg kan godt selv blive lidt træt af de regler”, siger Thorbjørn Ancker, kommunikationschef i Trafikstyrelsen, da snakken falder på de skrappe sikkerhedsregler i lufthavnene. ”I weekenden skal jeg til fødselsdag i Jylland, og jeg har købt en flaske whiskey som gave. Pludselig kommer jeg i tanke om, at den bliver konfiskeret, hvis jeg forsøger at medbringe den i flyet. Så nu må mine forældre tage den med i deres bil.”

Alene i Københavns lufthavn arbejder 900 mennesker med sikkerhed, og prisen pr. passager er ca. 40 kr. pr. næse. Sikkerhedsreglerne er fastsat af EU, og det er overordnet de samme regler, der gælder i hele Europa. Nogle regler, for eksempel at man skal tage sine sko eller sit bælte af, er dog lokalt bestemt. Sikkerhedstjekket har været nogenlunde det samme siden den 11. september 2001; men nu er IATA – brancheorganisation for luftfartselskaberne – kommet med et forslag til, hvordan man kan gøre check-in hurtigere og mere effektivt.

Ifølge IATA’s forslag skal sikkerhedstjekket i lufthavnene i fremtiden bestå af et grundigt tjek af pas samt biometrisk identifikation – for eksempel identifikation af fingeraftryk og iris – hvorefter den rejsende kan placeres i tre forskellige køer. Langt de fleste vil komme i en kø, som går hurtigere, end dem vi kender i dag. Det lyder umiddelbart attraktivt – men også urealistisk, mener Thorbjørn Ancker:

”Københavns lufthavn har ca. 11,5 millioner afgående passagerer hvert eneste år. Hvis man skal finde ud af, om folk er potentielt farlige og inddele dem i tre køer, kræver det en masse ressourcer. Det er jo først, når folk møder op i lufthavnen, at man ved, hvem der skal flyve. Forslaget virker mere bøvlet og upraktisk end det, vi har i dag,” siger Thorbjørn Ancker.

Væskeforbud på vej væk
IATA’s forslag kan give anledning til den tanke, at terrortruslen måske har ændret sig til en mere konkret størrelse – til et niveau, hvor det ikke længere er nødvendigt, at alle passagerer møder op halvanden time før flyafgang og smider bælter, sko og større mængder væske i dertil hørende kurve og poser; men hvor man i højere grad ved, hvem man skal gå efter, og hvordan.

Ifølge Thorbjørn Ancker er det eneste konkrete ved terrortruslen dog, at der er en trussel; og selvom der arbejdes løbende på at gøre sikkerhedsprocedurerne så effektive som muligt, er der endnu ikke noget, der tyder på, at et alternativt sikkerhedstjek, som kan erstatte den omstændige rutine i lufthavnen, er lige rundt om hjørnet. Når IATA foreslår et sådant, kan det være på grund af interesser, der vejere tungere end sikkerhed:

”Som brancheorganisation for luftfartselskaberne har IATA interesse i, at check-in skal foregå så hurtigt som muligt. Vi opfatter det som et indlæg fra en brancheorganisation, som selvfølgelig er interesseret i sikkerhed, men i høj grad også i at check-in kan gå hurtigere. Profilering af passagererne, som IATA foreslår, kan være et udmærket tiltag, men det kan ikke stå alene. Derfor arbejder man på at udvikle tekniske løsninger, der skal gøre det mindre besværligt for passagererne, samtidig med at man bevarer den høje grad af sikkerhed. Ny teknologi betyder blandt andet, at vi formentlig er i stand til at ophæve væskeforbuddet i 2013.”

Der kan være flere forbedringer på vej; transportminister Hans Christian Schmidt udtalte den 21. juni i år, i en pressemeddelelse fra Transportministeriet, at sikkerhedstjek i lufthavnen formentlig vil være på dagsordenen for det danske EU-formandskab i første halvår af 2012.