Kommunikationsfolk er trygge ved fremtiden


Kommunikationsfolk er trygge ved fremtiden

De ansatte i kommunikationsbranchen har en hektisk hverdag med fart på, men samtidig er de glade for deres arbejde og er mere trygge ved fremtiden end andre faggrupper i Dansk Journalistforbund.

Af Ulla Oppermann Blankholm, Blankholm Kommunikation

En ny opdatering på virksomhedens Facebookside, direktøren vil have en pressemeddelelse klar inden klokken 17.00. Opgaverne kommer i en lind strøm til kommunikationsfolkenes skriveborde, og der er altid mere at gøre. Altid en opgave mere, som kan løses. Ifølge en ny undersøgelse fra Dansk Journalistforbund skiller gruppen sig markant ud fra andre grupper i journalist- og mediebranchen ved at føle særligt høje krav om produktion.

Ifølge Kommunikationen.dk svarer 55 procent ja til, at arbejdet hober sig op, så man må opgive at nå det hele – eller arbejde over. Næsten halvdelen – 46 procent – svarer, at de arbejder mere end 37 timer om ugen.

”Men samtidig føler de fleste sig trygge i jobbet og ser lyst på fremtiden – både med hensyn til jobmuligheder og pensionistlivet,” lyder det på Kommunikationen.dk, hvor man gør opmærksom på, at svarprocenten kun er på 38, og at resultaterne derfor ikke er ”videnskabeligt skudsikre”.

Føler stor tryghed

76 procent af kommunikationsfolkene i undersøgelsen svarer, at de har det ”godt” eller ”meget godt”, når det kommer til vurderingen af deres eget helbred. De føler en større tryghed i deres job end andre grupper i Dansk Journalistforbund, og de har mere tillid til, at de kan finde et nyt job, hvis de skal. Den optimisme overrasker ikke formanden for DJ Kommunikation, Per Roholt:

”Det passer fint til, hvad jeg hører om, at det går meget godt i branchen. Det betyder ikke, at ingen har det svært – men der har været god brug for kommunikationsfolk gennem krisen, så der er en grundlæggende optimisme, og derfor tror folk også på, at de kan få et nyt job,” siger Per Roholt, der samtidig også kan genkende kommunikationsfolkenes oplevelse af at have travlt på jobbet.

”Mange sidder jo alene ude i organisationerne eller med ganske få kolleger. Når resten af virksomheden opdager, at de kan få hjælp til kommunikationen, kommer der hele tiden nye opgaver. Jo bedre, man gør sit arbejde, jo mere kommer der ofte til. Kommunikation er jo bedst, når der er dialog og engagement – men det indebærer, at der kommer svar, at man skal høre andre, at man skal reagere på det ene og det andet. Så kan man godt føle, at opgaverne er uendelige og aldrig stopper,” siger han til Kommunikationen.dk, hvor han udtrykker sin bekymring for de mange afbrydelser, som medlemmerne oplever, fordi det kan udvikle sig til stressende arbejdsforhold.

Gigantisk blæksprutte

Ifølge en artikel, der også tager udgangspunkt i undersøgelsen, på Kommunernes Landsforenings hjemmeside, er det at kunne favne stort set alt ofte et vilkår i kommunikationsbranchen. En mismodig respondent har ifølge KL.dk svaret:

”Manglende respekt for kommunikationsdisciplinerne og små budgetter har gjort mit arbejde på min seneste arbejdsplads til en funktion, der dækker 10-20 specialområder. Mindst.”

Det at skulle mestre så mange discipliner i et job, der ud fra flere af respondenternes svar, er meget uforudsigelige, kan ifølge karriererådgiver Nanna Mielche fra Dansk Journalistforbund, skabe frustration, faglig usikkerhed og stress for selv de bedst kvalificerede.

”Det er ikke nogen hemmelighed, at der er mange, der får stress i kommunikationsbranchen. Klicheen med at skulle have ”mange bolde i luften” rammer en del kommunikationsansatte hårdt, fordi der ganske enkelt bliver for mange bolde, og de begynder at ryge på gulvet,” siger hun til KL.dk.

Hun råder kommunikationsfolk til at huske på, at prioritering rent faktisk er den vigtigste evne. Når man er en blæksprutte, er det ikke alting, der behøver at være stor kunst, og så mener hun, at man bør huske, at: Det stadig kun er et job.

Publiceret 2014-06-25
Annonce: